Newsy

Rynek usług syntezy mowy do 2022 roku osiągnie wartość ponad 3 mld dolarów. Pionierami w tej dziedzinie są Polacy

2017-09-15  |  06:00
Mówi:Tomasz Stachlewski
Funkcja:architekt rozwiązań chmurowych
Firma:Amazon Web Services
  • MP4
  • Wartość rynku usług syntezy mowy wzrośnie do 3,03 mld dolarów w 2022 roku. Średnioroczny wzrost na poziomie ponad 15 proc. wskazuje na bardzo dynamiczny rozwój tego rynku. Pomaga w tym równie dynamiczny rozwój segmentu sztucznej inteligencji, na której usługi syntezy mowy opierają swoje działanie. Pionierami w tej dziedzinie są Polacy.

    Według  raportu „Text-to-Speech Market by Vertical and Geography – Global Forecast to 2022” skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na rynku syntezy mowy w latach 2017–2022 ma wynieść 15,21 proc., by do roku 2022 przekroczyć wartość 3 mld dolarów. Systemy text2speech są powszechnie używane w smartfonach do nawigacji i wspomagania pracy wirtualnych asystentów. Znajdziemy je w komputerach i telewizorach, gdzie pomagają osobom niewidomym i słabo widzącym podczas nawigacji po menu czy przeglądania stron internetowych. Pionierami w tej dziedzinie są Polacy.

    – Możemy wrzucić do chmury tekst w prawie 30 językach z całego świata, powiedzieć, w jakim głosie powinno być to powiedziane, a to, co zrobi nam chmura, to wygeneruje plik audio mp3 z danym tekstem. Co ciekawe, jest to usługa, która została utworzona w Polsce, w Gdańsku. Mamy usługę zrobioną przez Polaków, z której korzysta cały świat – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tomasz Stachlewski z Amazon Web Services.

    Zdaniem 63 proc. menadżerów ankietowanych przez PWC w raporcie „Bot.Me: A revolutionary partnership. How AI is pushing man and machine closer together”, dzięki sztucznej inteligencji możemy liczyć na poprawę interakcji z urządzeniami. Ponadto konsumenci coraz mniej zwracają uwagę na to, czy komunikują się z człowiekiem czy z systemem sztucznej inteligencji. Usługi text2speech opierają się na algorytmach sztucznej inteligencji.

    – Wykorzystujemy usługi sztucznej inteligencji po to, aby w najbardziej realistyczny sposób konwertować tekst na audio, zatem nie chodzi o przeczytanie sylab, słów, ale musimy wykrywać kontekst, aby wiedzieć, kiedy zaintonować, kiedy się zatrzymać, kiedy dać znak zapytania – wyjaśnia Tomasz Stachlewski.

    Analitycy z firmy Tractica szacują, że wartość całego rynku SI dla przedsiębiorstw wzrośnie z 1,6 mld dolarów w roku ubiegłym do niemal 60 mld dolarów w 2025 roku. W swoim raporcie wymieniają ponadto sektory reklamy, finansów, opieki zdrowotnej, a także przemysł lotniczy i kosmiczny jako te, które będą liderami w stosowaniu rozwiązań SI. Jak jednak podkreślają, należy się liczyć z silnym wzrostem zainteresowania rozwiązaniami SI w niemal każdym sektorze gospodarki.

    – Rośnie zapotrzebowanie na usługi wykorzystujące sztuczną inteligencję, coraz więcej systemów, aplikacji, ma mieć właśnie tę cząstkę sztucznej inteligencji, text2speech jest właśnie takim przykładem, coraz więcej firm pragnie to wykorzystywać. W grach komputerowych nie potrzebujemy lektorów, którzy będą nagrywać tekst, nagle technologia zamiany dowolnego tekstu na audio jest dostępna na wyciągnięcie ręki więc gry, strony internetowe, możemy robić w ten sposób, aby komunikowały się z użytkownikami – wyjaśnia ekspert.

    Systemy sztucznej inteligencji dopiero zaczynają się rozwijać, choć jak wynika z przytaczanych raportów, ich rozwój będzie niezwykle dynamiczny, a SI w takiej czy innej formie pojawi się w zasadzie w każdym aspekcie naszego życia.

    – Trudno mówić o prognozach, to klienci pokazują, czego oczekują i jak będzie się kształtował rynek. Naszym zadaniem jest dostarczać te rzeczy, których potrzebują i z których będą budować nowe funkcjonalności – podsumowuje przedstawiciel Amazon Web Services.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

    Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.

    Żywienie

    Naukowcy opracowali czynniki wpływające na długowieczność. Decyduje o niej nie tylko dieta i tryb życia, ale też relacje z rodziną

    Wiadomo już, że są pewne czynniki, które sprzyjają długowieczności. Aby dożyć 100, a nawet więcej lat trzeba stosować dietę bogatą w warzywa i owoce, odstawić używki, dbać o regularną aktywność fizyczną i zdrowy sen. Niezwykle ważne są także udane relacje rodzinne i towarzyskie. Prof. Grzegorz Dworacki z Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu podkreśla, że kluczem do opracowania czynników długowieczności było wyznaczenie na świecie pięciu tzw. niebieskich stref, w których żyje najwięcej zdrowych, sprawnych i zadowolonych z życia stulatków.

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.