Mówi: | Tomasz Stachlewski |
Funkcja: | architekt rozwiązań chmurowych |
Firma: | Amazon Web Services |
Rynek usług syntezy mowy do 2022 roku osiągnie wartość ponad 3 mld dolarów. Pionierami w tej dziedzinie są Polacy
Wartość rynku usług syntezy mowy wzrośnie do 3,03 mld dolarów w 2022 roku. Średnioroczny wzrost na poziomie ponad 15 proc. wskazuje na bardzo dynamiczny rozwój tego rynku. Pomaga w tym równie dynamiczny rozwój segmentu sztucznej inteligencji, na której usługi syntezy mowy opierają swoje działanie. Pionierami w tej dziedzinie są Polacy.
Według raportu „Text-to-Speech Market by Vertical and Geography – Global Forecast to 2022” skumulowany roczny wskaźnik wzrostu na rynku syntezy mowy w latach 2017–2022 ma wynieść 15,21 proc., by do roku 2022 przekroczyć wartość 3 mld dolarów. Systemy text2speech są powszechnie używane w smartfonach do nawigacji i wspomagania pracy wirtualnych asystentów. Znajdziemy je w komputerach i telewizorach, gdzie pomagają osobom niewidomym i słabo widzącym podczas nawigacji po menu czy przeglądania stron internetowych. Pionierami w tej dziedzinie są Polacy.
– Możemy wrzucić do chmury tekst w prawie 30 językach z całego świata, powiedzieć, w jakim głosie powinno być to powiedziane, a to, co zrobi nam chmura, to wygeneruje plik audio mp3 z danym tekstem. Co ciekawe, jest to usługa, która została utworzona w Polsce, w Gdańsku. Mamy usługę zrobioną przez Polaków, z której korzysta cały świat – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tomasz Stachlewski z Amazon Web Services.
Zdaniem 63 proc. menadżerów ankietowanych przez PWC w raporcie „Bot.Me: A revolutionary partnership. How AI is pushing man and machine closer together”, dzięki sztucznej inteligencji możemy liczyć na poprawę interakcji z urządzeniami. Ponadto konsumenci coraz mniej zwracają uwagę na to, czy komunikują się z człowiekiem czy z systemem sztucznej inteligencji. Usługi text2speech opierają się na algorytmach sztucznej inteligencji.
– Wykorzystujemy usługi sztucznej inteligencji po to, aby w najbardziej realistyczny sposób konwertować tekst na audio, zatem nie chodzi o przeczytanie sylab, słów, ale musimy wykrywać kontekst, aby wiedzieć, kiedy zaintonować, kiedy się zatrzymać, kiedy dać znak zapytania – wyjaśnia Tomasz Stachlewski.
Analitycy z firmy Tractica szacują, że wartość całego rynku SI dla przedsiębiorstw wzrośnie z 1,6 mld dolarów w roku ubiegłym do niemal 60 mld dolarów w 2025 roku. W swoim raporcie wymieniają ponadto sektory reklamy, finansów, opieki zdrowotnej, a także przemysł lotniczy i kosmiczny jako te, które będą liderami w stosowaniu rozwiązań SI. Jak jednak podkreślają, należy się liczyć z silnym wzrostem zainteresowania rozwiązaniami SI w niemal każdym sektorze gospodarki.
– Rośnie zapotrzebowanie na usługi wykorzystujące sztuczną inteligencję, coraz więcej systemów, aplikacji, ma mieć właśnie tę cząstkę sztucznej inteligencji, text2speech jest właśnie takim przykładem, coraz więcej firm pragnie to wykorzystywać. W grach komputerowych nie potrzebujemy lektorów, którzy będą nagrywać tekst, nagle technologia zamiany dowolnego tekstu na audio jest dostępna na wyciągnięcie ręki więc gry, strony internetowe, możemy robić w ten sposób, aby komunikowały się z użytkownikami – wyjaśnia ekspert.
Systemy sztucznej inteligencji dopiero zaczynają się rozwijać, choć jak wynika z przytaczanych raportów, ich rozwój będzie niezwykle dynamiczny, a SI w takiej czy innej formie pojawi się w zasadzie w każdym aspekcie naszego życia.
– Trudno mówić o prognozach, to klienci pokazują, czego oczekują i jak będzie się kształtował rynek. Naszym zadaniem jest dostarczać te rzeczy, których potrzebują i z których będą budować nowe funkcjonalności – podsumowuje przedstawiciel Amazon Web Services.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.