Newsy

Rynek mediów internetowych w Polsce jest zróżnicowany. Według ekspertów jego repolonizacja nie jest możliwa

2018-01-05  |  06:05

Na polskim rynku działają zarówno zagraniczni wydawcy znani w tej części Europy, jak i mocni krajowi gracze. Dzięki temu rynek jest zróżnicowany, a polski kapitał porównywalny z zagranicznym. Według ekspertów repolonizacja internetu nam nie grozi. Nowym trendem może być większa adaptacja płatnych treści przez użytkowników, zwłaszcza w zakresie VOD. Ciągle problemem pozostaje kwestia hejtu w sieci. Rząd chce  dać niektórym państwowym instytucjom możliwość blokowania witryn internetowych.

Badanie Gemius PBI z listopada 2017 roku wskazuje, że najwięcej internautów przyciąga Grupa Google, z której stron skorzystało 96 proc. wszystkich polskich użytkowników internetu (26,6 mln). Drugą najpopularniejszą witryną jest facebook.com, który przyciągnął blisko 22,5 mln internautów. Trzecie i czwarte miejsce zajęły odpowiednio Grupa Onet-RASP oraz Grupa Wirtualna Polska z podobnymi wynikami na poziomie 21,2 mln użytkowników. Wśród  dwudziestu wydawców z największą liczbą użytkowników znalazło się dziewięciu polskich wydawców z polskim kapitałem.

– Oczywiście regulator może wpływać na strukturę rynku. Wiele krajów na świecie ma różne regulacje, np. Wietnam, gdzie ichniejsza KRRiT udziela licencji wydawcom, przez co istotnie wpływa na strukturę rynku, niemniej jednak w europejskich warunkach wydaje się to być mało możliwe. Oczywiście presja może być wywierana, można delikatnie wpływać na strukturę, ale nie sądzę, żeby była możliwa całkowita repolonizacja – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Emil Pawłowski, ekspert firmy Gemius.

Specjaliści zauważają, że na znaczeniu zyskują jakościowe aspekty reklamy online. Reklamodawcy coraz częściej mają świadomość, że większe znaczenie ma jakość, stąd popularnością cieszą się kwestie związane z widocznością reklam i zjawiskiem ich blokowania. Polacy są również gotowi do płacenia za treści dostępne w internecie. Ale pod warunkiem że ich jakość, np. materiałów wideo, jest adekwatna do ceny.

– Niestety takich ofert jest jeszcze mało. Niemniej jednak optymistycznie patrzę w przyszłość. To, co robi Netflix i pozostali wydawcy w obrębie płatnych modeli wideo, sugeruje, że w bardzo bliskiej przyszłości coraz więcej ludzi będzie kupować tę ofertę, co jest moim zdaniem lekko pesymistyczną informacją dla takich graczy jak nc+ czy Cyfrowy Polsat, bo te pieniądze Polacy będą musieli skądś wziąć, będą migrować z oferty płatnej telewizji na płatną ofertę VOD – zauważa Emil Pawłowski.

Rosnącym problemem są kwestie hejtu i szerzenia nienawiści w sieci. Eksperci zaznaczają jednak, że uregulowania prawne mogą ograniczać wolność słowa. Lepszym wyjściem z tej sytuacji byłoby za to zwracanie większej uwagi na ten problem przez samych użytkowników internetu.

– Mamy próby uregulowania hejtu w sieci na tle narodowościowym, rasistowskim, niemniej jednak zapisy są albo zbyt ogólne, żeby były skuteczne, albo w momencie, kiedy próbujemy je zapisać w taki sposób, żeby były one łatwe do zaimplementowania przez rząd czy służby bezpieczeństwa, są zbyt groźne. Dlatego bardziej polegałbym na samoregulacji rynku, na netykietach związanych z uczestnictwem na forach, w serwisach społecznościowych, niż na istotnym wpływie państwa – podkreśla ekspert z firmy Gemius.

Regulacje prawne będą natomiast stosowane w innych przypadkach. Według projektu nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym prawo do blokowania stron internetowych otrzyma Komisja Nadzoru Finansowego – państwowy organ kontrolujący rynek finansowy. O prewencyjną blokadę strony będzie wnioskować do operatorów, którzy będą mieli 48 godzin na zablokowanie podejrzanych treści. Co istotne, blokada nastąpi jeszcze nawet przed złożeniem przez KNF zawiadomienia do prokuratury.

Podobne uprawnienia chcą uzyskać także inne państwowe organy – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Urząd Komunikacji Elektronicznej.

Jak wynika z badania Gemius PBI, w listopadzie 2017 roku w Polsce było łącznie 27,7 mln internautów. Liczba osób korzystających z internetu na komputerach i urządzeniach mobilnych powoli wyrównuje się. Obecnie 24,2 mln korzysta z internetu na komputerach osobistych i laptopach, zaś 21,5 mln łączy się za pomocą smartfonów i tabletów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Bankowość

Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar

Choć liczba zablokowanych przez CyberTarczę fałszywych stron internetowych wyłudzających dane spadła w ubiegłym roku z 360 tys. do 305 tys., to wciąż najczęstszym typem ataku, po jaki sięgają cyberprzestępcy, jest phishing. Ten trend prawdopodobnie utrzyma się w najbliższych latach, m.in. dlatego że sztuczna inteligencja umożliwia hakerom dużo łatwiejsze podszywanie się pod cudzą tożsamość. Choć CyberTarcza działająca w sieci Orange Polska skutecznie chroni internautów przed atakami, to wciąż jednak to właśnie człowiek jest ich głównym celem.

Medycyna

Komisja Europejska pracuje nad nową dyrektywą tytoniową. Papierosy w Polsce mogą znacznie podrożeć

W Brukseli trwa dyskusja nad zmianami w unijnej dyrektywie tytoniowej. Minimalna stawka akcyzy na paczkę papierosów w UE może wzrosnąć nawet dwukrotnie: z 1,8 euro do 3,6 euro. Doprowadziłoby to do wyrównania cen papierosów pomiędzy państwami UE. Wzrost cen byłby najbardziej dotkliwy dla palaczy z tych państw, które przystąpiły do UE w 2004 roku, w tym Polski, z uwagi na znacznie niższy udział akcyzy w cenie paczki papierosów niż nowe minima unijne. Nad Wisłą paczka papierosów mogłaby kosztować nawet ok. 40 zł. Nowa dyrektywa tytoniowa może zostać otwarta już podczas duńskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.