Mówi: | Tadeusz Kocman |
Funkcja: | kierownik ds. rozwoju biznesu |
Firma: | Syderal Polska |
Rozwiązania prosto z kosmosu zmieniają życie na Ziemi. Inwestycje w sektor kosmiczny zwracają się kilkukrotnie
Pandemia wstrzymała rozwój sektora New Space, czyli prywatnych firm inwestujących w kosmiczne rozwiązania. Następne lata powinny jednak przynieść dynamiczny rozwój, zwłaszcza że rośnie zapotrzebowanie na eksplorację kosmosu. Promieniowanie kosmiczne czy ogromne różnice temperatur sprawiają, że zwykłe materiały stosowane na Ziemi okazują się bezużyteczne w przestrzeni kosmicznej. Na rozwoju nowych technologii wykorzystywanych w kosmosie skorzystają jednak wszyscy. – Każdy dolar zainwestowany w przemysł kosmiczny zwraca się co najmniej sześciokrotnie – podkreśla Tadeusz Kocman, kierownik ds. rozwoju biznesu Syderal Polska.
– Sektor New Space jest pewnym trendem, który może być zaobserwowany w przemyśle kosmicznym od kilku lat. Są różne interpretacje tego terminu, ale głównie skupia się on na dostarczeniu pewnych funkcji w sposób tańszy i szybszy, jednak z poświęceniem nieco niezawodności, która jest głównym mottem dla misji kosmicznych. Poza pojedynczymi przypadkami po wystrzeleniu nie mamy już możliwości dokonania żadnej naprawy – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Tadeusz Kocman, kierownik ds. rozwoju biznesu Syderal Polska.
Jeszcze kilkanaście lat temu w eksploracji i komercjalizacji przestrzeni kosmicznej brały udział wyłącznie agencje kosmiczne i wielkie koncerny. Kosmos szybko się jednak demokratyzuje, a za istotne projekty w jego podboju odpowiadają prywatne firmy. Ponieważ dysponowały zazwyczaj ograniczonymi środkami, musiały opracować tańsze rozwiązania, stawiały też m.in. na miniaturyzację satelitów.
– W New Space mieści się bardzo często wykorzystanie komponentów elektronicznych, które nie są w specjalny sposób przetestowane pod względem wpływu radiacji, czyli promieniowania kosmicznego. Stosuje się z kolei metody powielania tej informacji, np. tryplikacji i późniejszego głosowania tych trzech informacji w takim celu, że nawet gdyby jedna z tych trzech została zmieniona, to nadal głosowanie dwóch przeciwko tej jednej zmienionej informacji pozostawi nam poprawny wynik – tłumaczy Tadeusz Kocman.
Promieniowanie i ogromne różnice temperatur sprawiają, że elektronika stosowana w kosmosie musi być na znacznie wyższym poziomie niż ta znana z Ziemi. Tlen atomowy może reagować z materiałami organicznymi na zewnątrz statków kosmicznych i stopniowo je uszkadzać. Materialną erozję przez tlen atomowy odnotowano podczas pierwszych misji promów kosmicznych NASA, gdzie jego obecność powodowała problemy. NASA zajęła się tym problemem, opracowując cienką powłokę odporną na reakcję z atomowym tlenem.
– Komponenty elektroniczne muszą być w specjalny sposób montowane na płytach PCB oraz pokrywane odpowiednim dodatkowym pokryciem, które w pewien sposób uchroni je przed promieniowaniem kosmicznym. Promieniowanie powoduje, że wybór tych komponentów jest mocno ograniczony i tak naprawdę czasami konstruując układy elektroniczne, musimy korzystać z nieco już przestarzałych, za to bardzo dobrze wypróbowanych komponentów – zaznacza ekspert.
Jak przekonuje Tadeusz Kocman, na opracowaniu nowych kosmicznych technologii skorzystają wszyscy. Już teraz w codziennym użytku są rozwiązania stworzone na potrzeby misji kosmicznych. Przykłady można mnożyć. Po tym, jak NASA opracowała odporne na zarysowania hełmy astronautów, agencja udzieliła Foster Grant Corporation licencji na dalsze eksperymenty z odpornymi na zarysowania tworzywami sztucznymi, które obecnie obejmują większość okularów przeciwsłonecznych i soczewek korekcyjnych. Polimery stworzone do użycia w kombinezonach kosmicznych były cenne w tworzeniu trudnopalnych, odpornych na ciepło kombinezonów dla strażaków. Z kolei po wynalezieniu przez Goodyear Tire and Rubber Company materiału używanego w całunach spadochronowych NASA Viking Lander firma zaczęła używać go w produkcji opon.
Kosmosowi zawdzięczamy też żywność liofilizowaną, oczyszczacze powietrza, diody LED czy nawigację satelitarną.
– Każdy dolar zainwestowany w przemysł kosmiczny zwraca się co najmniej sześciokrotnie, nie tylko w wyniku wykorzystania sygnałów czy obrazowań satelitarnych, ale również jako rozwinięcie technologii, które potem przenoszone są z powrotem do nas na Ziemię. Program Apollo dostarczył nam wielu takich rozwiązań, bardzo prozaicznym rozwiązaniem są np. rzepy, które później stały się dość powszechne. Innym przykładem technologii, która została opracowana na potrzeby misji na Księżyc, a teraz używamy jej na Ziemi, to przenośne odkurzacze, wynalezione i skonstruowane po to, aby zbierać próbki materiału skalnego – wymienia kierownik ds. rozwoju biznesu Syderal Polska.
Choć pandemia wyhamowała rozwój sektora, zwłaszcza że w niepewnych czasach część inwestycji venture capital została wstrzymana, to kolejne lata powinny jednak przynieść szybki rozwój. A zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania rośnie wraz z coraz szybszą eksploracją kosmosu.
Czytaj także
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-07-11: Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania
- 2025-07-10: UE w 80 proc. technologicznie polega na innych krajach. Zależność cyfrowa od USA i Chin może być zagrożeniem dla bezpieczeństwa
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-04: Branża materiałów budowlanych ostrzega przed rosnącym importem ze Wschodu. Rząd zapowiada działania w tym kierunku
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.