Newsy

Rośnie rola treści wideo w grafice komputerowej. Programiści także coraz chętniej eksperymentują ze sztuczną inteligencją i wirtualną rzeczywistością

2020-02-28  |  06:00

Dynamiczny rozwój nowych technologii sprawił, że graficy komputerowi zyskali nowe narzędzia, które ułatwiają i usprawniają ich pracę. Powstają systemy sztucznej inteligencji automatyzujące wykonywanie rutynowych zadań, aplikacje ułatwiające tworzenie profesjonalnych grafik przez amatorów oraz narzędzia przystosowane do projektowania w wirtualnej rzeczywistości. Na znaczeniu zyskują treści wideo.

– Jednym z trendów, które możemy zaobserwować wśród użytkowników, jest odejście od obrazów w formie statycznych grafik w kierunku treści wideo. Świat internetu jest światem filmików, a nie statycznych obrazów. Obecnie wielu ludzi, zwłaszcza młodych – uczniów czy studentów – chce tworzyć treści wideo – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Georgia Vidler, dyrektor produktu w firmie Canva.

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na treści wideo na popularności zyskują narzędzia do tworzenia spersonalizowanych filmów. Strony pokroju Placeit udostępniają szablony, które przy minimalnym wysiłku pozwalają błyskawicznie stworzyć intro do kanału na YouTubie bądź animowany banner internetowy. Wystarczy tylko podstawić pożądany tekst czy logo, a oprogramowanie automatycznie wyrenderuje i wygeneruje docelową animację.

Zmienia się także podejście do narzędzi projektowania przestrzennego. Pojawienie się konsumenckich zestawów VR doprowadziło do powstania oprogramowania graficznego funkcjonującego w wirtualnej rzeczywistości. Narzędzia tego typu ułatwiają tworzenie cyfrowych obiektów 3D w wysoce immersyjnym środowisku. Potencjał takiego oprogramowania doceniła m.in. firma Adobe, która pod koniec roku odkupiła od Facebooka narzędzie Oculus Medium. Uzupełni ono portfolio narzędzi graficznych korporacji i umożliwi twórcom projektowanie modeli 3D oraz wykonywanie trójwymiarowych malunków za pośrednictwem wirtualnej rzeczywistości.

– W przyszłości wiele się zmieni w kwestii grafiki. Teraz obserwujemy trend, w którym wiele rzeczy robi się automatycznie, coraz powszechniejsze jest wykorzystanie VR lub rozszerzonej rzeczywistości. W przyszłości będziemy żyli nie tylko w tej fizycznej rzeczywistości, lecz także w przestrzeniach cyfrowych. Graficy będą musieli się do tego dostosować i tworzyć projekty w nowej przestrzeni rozszerzonej rzeczywistości – przekonuje ekspertka.

Prawdziwą rewolucją może jednak okazać się upowszechnienie narzędzi automatyzujących pracę grafików przy wykorzystaniu systemów sztucznej inteligencji. Adobe opracowało narzędzie Sensei do realizacji projektów graficznych przy wsparciu algorytmów SI. Oprogramowanie poddaje statyczne i ruchome obrazy dogłębnej analizie, dzięki czemu jest w stanie w pełni automatycznie np. usunąć postaci z krajobrazu, uzupełnić przycięte elementy obrazu bądź wyretuszować obraz, znacząco przyspieszając pracę grafika.

Prace nad inteligentnymi narzędziami automatyzującymi pracę z obróbką obrazu prowadzi również firma Google. Korporacja opracowała framework AutoFlip, wykorzystujący sztuczną inteligencję do automatycznego kadrowania nagrań. Narzędzie ma ułatwić twórcom przystosowanie filmów do odtwarzania na różnych nośnikach i w różnych formatach. Po przepuszczeniu materiału przez algorytm oprogramowanie automatycznie przycina nagranie w taki sposób, aby dobrze wyglądało odtwarzane w trybie pionowym.

– Wiele elementów w projektowaniu grafiki da się zautomatyzować. Jest też jednak sporo rzeczy, których nie będziemy w stanie zautomatyzować, np. projektów, które są niesamowicie oryginalne. To może stanowić dla komputerów nie lada wyzwanie, choć chciałabym zobaczyć kiedyś, jak maszyny sobie z tym poradzą. Na razie zupełnie nie wyobrażam sobie tego, że będą powstawać piękne i unikatowe grafiki w sposób całkowicie zautomatyzowany. Jestem jednak ciekawa, dokąd ten trend nas zaprowadzi – mówi Georgia Vidler.

Według Credence Research globalny rynek grafiki komputerowej w najbliższych latach będzie rósł w tempie 7 proc. średniorocznie.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

IT i technologie

Druk 3D niezastąpiony w czasie pandemii. Mimo to wiele mniejszych firm może nie przetrwać kryzysu

Trudności z logistyką i dostawami do klientów, ograniczenie dostępności komponentów produkowanych w Azji – to problemy, które branża technologiczna odczuła w związku z rozwojem pandemii. – Niektóre firmy mogą tego nie przetrwać – mówi Mariusza Babula z firmy Zortrax. W długim terminie kryzys związany z koronawirusem może mieć jednak dobroczynny wpływ na rynek. Drukarki 3D w czasie pandemii okazały się niezastąpione w produkcji środków ochrony osobistej dla personelu medycznego z uwagi na krótki czas realizacji zamówień. Wzrosła więc świadomość roli druku 3D w produkcji.

Kosmos i lotnictwo

Rakieta Falcon z kapsułą Crew Dragon ma ponownie wystartować 30 maja. Może być to przełomowe wydarzenie w wyścigu kosmicznym [DEPESZA]

Jeśli statek kosmiczny będzie latał w odległości 10 mil morskich od burzowych chmur, misja powinna zostać odwołana – tak wynika z przepisów NASA. To właśnie ze względu na bezpieczeństwo załogi start rakiety Falcon 9 i zamontowanej na niej kapsuły Crew Dragon został przełożony z 27 na 30 maja. – Ryzyko było zbyt duże, podjęliśmy dobrą decyzję – mówi Jim Bridenstine, administrator NASA.

 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.