Mówi: | Pawel Postupalski |
Funkcja: | założyciel i CEO |
Firma: | Parkey |
Rosnąca liczba aut napędza rozwój aplikacji do współdzielenia miejsc parkingowych. W przyszłości autonomiczne pojazdy same będą je odnajdywać
Zapotrzebowanie na innowacyjne parkingi będzie rosło, ponieważ zwiększa się liczba aut, a ekonomia wymusza na dostawcach usług parkingowych optymalizację kosztów i zwiększenie dostępności miejsc parkingowych. Obecnie rozwiązaniem mogą być aplikacje pomagające współdzielić miejsce parkingowe, czyli udostępniać je wówczas, gdy właściciel z niego nie korzysta. – W przyszłości autonomiczne samochody będą zintegrowane z innowacyjnymi rozwiązaniami parkingowymi, co pozwoli im samodzielnie odnaleźć miejsce i zaparkować – podkreśla Paweł Postupalski, założyciel Parkey.
W czasie pandemii koronawirusa problemy z parkowaniem wcale się nie zmniejszyły. Liczba aut w stolicy przekracza 1,5 mln, a pandemia spowodowała jeszcze zwiększenie ruchu na rzecz samochodów osobowych, gdyż wielu kierowców na co dzień dojeżdżających do pracy komunikacją miejską obawia się teraz zakażenia. Z kłopotami ze znalezieniem wolnego miejsca borykają się zarówno mieszkańcy Warszawy, jak i pracownicy firm codziennie docierający do pracy. Nie pomogły wprowadzane zmiany w Strefach Płatnego Parkowania Niestrzeżonego ani też zastosowanie nowoczesnych rozwiązań do e-kontroli.
– Na pewno potrzebne są innowacyjne rozwiązania parkingowe, ponieważ coraz trudniej jest zaparkować na mieście. Szczególnie dobrym przykładem jest Warszawa, gdzie obszar płatnego parkingu został zwiększony, a jednocześnie zostały podniesione koszty parkingowe. Zatem możliwość wykorzystania rozwiązań z obszaru IT, żeby ułatwić osobom dojeżdżającym do pracy czy szukającym miejsca parkingowego, jest naturalną potrzebą rynku czy konsumentów – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Paweł Postupalski, założyciel Parkey.
Zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania w obszarze parkowania będzie rosło, ponieważ liczba aut wciąż się zwiększa, a ekonomia wymusza na dostawcach takich usług jak parkingi optymalizację kosztów i zwiększenie dostępności miejsc. Przykładem mogą być nie tylko parkingi publiczne czy biurowe, ale także inne parkingi „pod chmurką” – przy lotniskach czy w centrach handlowych, które też będą chciały jak najbardziej ułatwić proces parkingowy. Innowacje pomogą zarówno użytkownikom, kierowcom, którzy będą mieli ułatwiony proces parkowania, jak i właścicielom parkingów, którzy będą w ten sposób zwiększali swoje przychody.
Innowacyjnym podejściem może być współdzielenie miejsc parkingowych, wpisujące się w coraz popularniejszą ekonomię współdzielenia.
– Jedną z koncepcji, którą rozważamy, jest wykorzystanie aplikacji mobilnej do współdzielenia miejsc parkingowych w osiedlach mieszkaniowych. Mogłoby to polegać na tym, że mieszkańcy danego osiedla nie mają wykupionych miejsc na stałe, tylko współdzielą je na zasadzie rezerwacji. Dzięki temu unikają kosztów związanych z opłatą, wykupieniem od dewelopera miejsca parkingowego, a ich miesięczne koszty są związane z tym, że płacą po prostu dzienną opłatę parkingową, a nie miesięczną, która jest dosyć wysoka w Warszawie – wskazuje założyciel Parkey.
Budowana przez start-up platforma oferowana jest firmom wynajmującym przestrzeń parkingową w budynkach biurowych, jednak w przyszłości może sprawdzić się także na prywatnych osiedlach mieszkaniowych. Ideą aplikacji jest umożliwienie zmotoryzowanym współdzielenia miejsc parkingowych pomiędzy sobą w celu jak najlepszego wykorzystania przestrzeni parkingowej.
– Z punktu widzenia całego osiedla ta koncepcja polegałaby na tym, że osoba, która nie korzysta w danym dniu z miejsca parkingowego, bo jest przykładowo na wakacjach, nie rezerwuje miejsc, a osoby, które chcą w dany dzień zaparkować, rezerwują to miejsce z wyprzedzeniem i mają zagwarantowane, że będą miały gdzie zaparkować – tłumaczy ekspert.
W przyszłości wsparciem dla problemów z parkowaniem mogą się też okazać nowoczesne technologie oparte na internecie rzeczy czy też autonomii pojazdów.
– IoT w połączeniu z koncepcjami związanymi ze smart building to jest coś, co nas czeka w najbliższym czasie. Z kolei, kiedy auta samojezdne zaczną być normą i będą zintegrowane z nowoczesnymi rozwiązaniami parkingowymi, samochód sam będzie wiedział, dokąd pojechać i gdzie zaparkować – podsumowuje Paweł Postupalski.
Czytaj także
- 2025-06-12: Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-22: Roboty w służbie środowisku. Ograniczanie ilości odpadów możliwe dzięki automatyzacji
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-05-02: Kajra: Samochody mogą służyć nam latami. Mamy ze Sławomirem trzydziestoletniego golfa III, który wygląda, jakby wczoraj zszedł z linii produkcyjnej
- 2025-05-21: Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki
- 2025-03-21: Zakup używanego samochodu może być stresujący. Mimo profesjonalizacji rynku wciąż zdarzają się oszustwa
- 2025-03-03: Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym
Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.