Mówi: | Doron Kasmi |
Funkcja: | dyrektor ds. rozwoju biznesu |
Firma: | 3i |
Youtuberzy zaczynają korzystać ze sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości. Technologia sprawdzi się także w pracy lekarzy czy nauczycieli
Do 2024 roku liczba aktywnych urządzeń z technologią rozszerzonej rzeczywistości może wynieść 1,7 mld, a wartość rynku przekroczy 25 mld dol. Na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń, także przenośnych, które pomagają wyznaczyć trasę, śledzą ruch, sprawdzają się także w zdalnej pracy i nauce. Urządzenie Pivo Pod firmy 3i może być z kolei stosowane do transmisji na żywo czy zdalnych prezentacji. Z nowej technologii korzystają już m.in. youtuberzy, lekarze czy nauczyciele. Technologia wirtualnego oprowadzania umożliwia dokładne łączenie obrazów w ciągu kilku sekund, dzięki czemu urządzenie wykorzystują też agenci nieruchomości.
Jak wynika z danych LifeTube’a – jednej z sieci partnerskich YouTube’a – skupieni w niej youtuberzy w 2020 roku zarobili łącznie ponad 42 mln zł. Z kolei z tegorocznej edycji rankingu polskich youtuberów, przygotowanego przez My Company Polska, wynika, że 10 najpopularniejszych twórców może obecnie pochwalić się łącznie blisko 36 mln subskrypcji i ponad 11 mld wyświetleń swoich filmików. Coraz większa popularność platformy YouTube, ale także pozostałych mediów społecznościowych pozwalających na dzielenie się treściami, oznacza także coraz większą konkurencję. To z kolei niesie ze sobą konieczność sięgania po coraz nowsze technologie pozwalające produkować nowoczesne treści.
Na rynku pojawia się więc coraz więcej urządzeń skierowanych właśnie m.in. do internetowych twórców. Jednym z nich jest zaprojektowany w Korei Pivo Pod.
– Pivo Pod to niewielkie urządzenie działające na bazie sztucznej inteligencji, które obecnie ma ponad 100 zastosowań. Można go używać do transmisji na żywo, zdalnych prezentacji oraz w przyszłości jako narzędzie do transmisji na żywo w dowolnym miejscu i czasie. Pozwala też na tworzenie oryginalnych treści, a także tworzenie i prowadzenie kanałów w mediach społecznościowych – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Doron Kasmi, dyrektor ds. rozwoju biznesu w 3i.
Pivo to interaktywne narzędzie do tworzenia treści oparte na technologii śledzenia SI, które umożliwia smartfonowi automatyczne rejestrowanie użytkownika podczas jego ruchu. Oferuje 12 nowych, inteligentnych trybów przechwytywania, takich jak śledzenie twarzy, obiektów i polecenia głosowe. Jego inteligentne tryby, takie jak VS, ManyMe i DoubleTake, mogą rejestrować interakcje, podczas gdy tryby Spherical Shots, Social 360 i Motion Time-Lapse odblokowują nowe sposoby rejestrowania otoczenia za pomocą smartfona.
– Mamy ponad 300 różnych trybów tworzenia rozmaitych treści i oryginalnych materiałów wideo. Można je również bezpośrednio transmitować na żywo we wszystkich mediach społecznościowych i znanych platformach, takich jak Twitch, LinkedIn czy YouTube. Urządzenia można także używać z Zoomem, Teamsami, Google Meet do wideoczatów – wymienia Doron Kasmi.
Urządzenie ma jednak nie tylko funkcję rozrywkową. Dzięki np. technologii wirtualnego oprowadzania, która umożliwia dokładne łączenie obrazów w ciągu kilku sekund, a nie godzin, korzysta z niego również branża nieruchomości. Dzięki tej technologii można w zaledwie kilka minut stworzyć wirtualny spacer po danej inwestycji.
– Zaczynaliśmy tworzenie naszego rozwiązania biznesowego z myślą o osobach, które chcą być youtuberami, ale nie zamierzają kupować zaawansowanego sprzętu – chcą tworzyć treści online i je transmitować. Obecnie nasze urządzenie ma ponad 100 zastosowań. Korzystają z niego nauczyciele, lekarze, służy ono agentom nieruchomości do wirtualnego oprowadzania po domach, instruktorzy fitness używają go do prezentowania ćwiczeń i demonstrowania, jak można poprawić wyniki w sporcie – wskazuje dyrektor ds. rozwoju biznesu w 3i.
Urządzenie, łączące w sobie technologie rozszerzonej rzeczywistości oraz sztucznej inteligencji, jest już dostępne na rynku.
– Planujemy już ulepszanie dotychczasowych funkcji i dodawanie kolejnych warstw treści i rozwiązań, aby umożliwić transmisje na żywo z dowolnego miejsca, w czym na pewno pomoże nam technologia 5G, pozwalając na lepszą jakość transmisji i publikowania treści, a także jeszcze szybsze przesyłanie informacji, chociaż już teraz jest ono na naprawdę wysokim poziomie – mówi Doron Kasmi.
Jak szacuje ARtillery Intelligence, liczba aktywnych urządzeń rozszerzonej rzeczywistości wzrośnie do 1,73 mld w 2024 roku (przy ok. 600 mln na koniec 2020 roku). Według MarketsandMarkets rynek tej technologii jest wart już 15,3 mld dol., ale w 2025 roku może sięgnąć 25 mld dol.
Czytaj także
- 2025-04-07: Różnice w prawodawstwie państw UE hamują eksport i rozwój firm. Biznes apeluje o ujednolicenie przepisów
- 2025-02-24: Umowa UE–Mercosur budzi sprzeciw ze strony rolników m.in. z Francji i Polski. To może być główną przeszkodą w ratyfikacji porozumienia na forum UE
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-01-28: Powstała koalicja na rzecz zmniejszenia dopuszczalnego limitu alkoholu u kierowców do 0,0 promila. Jest wniosek o zmiany prawne w tym zakresie
- 2025-01-21: Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
- 2025-01-13: Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-13: Europejscy rolnicy przeciw umowie UE i Mercosur. Obawiają się zalewu taniej żywności z Ameryki Południowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny
Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Ochrona środowiska
Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo

Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.