Newsy

Infrastruktura smart city wspierana sztuczną inteligencją zmodernizuje wielkie aglomeracje. Systemy inteligentne w miastach rozładują korki, obniżą rachunki i zredukują smog

2019-05-31  |  06:00
Mówi:Joanna Lewandowska
Funkcja:Partner ds. Rozwoju Biznesu
Firma:ICE-Gateway
  • MP4
  • Powstają pierwsze zintegrowane systemy obsługi i kontroli rozwiązań z zakresu internetu rzeczy dla inteligentnych miast. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji i algorytmów do przetwarzania danych big data powstają rozwiązania infrastrukturalne zdolne do wprowadzenia zautomatyzowanej obsługi systemów miejskich. Platformy SI pozwolą wprowadzić na ulice autonomiczne samochody, prześledzą poziom zanieczyszczenia powietrza i ułatwią zarządzanie miejskim systemem oświetlenia.

    Wraz z pojawieniem się pierwszych rozwiązań z zakresu smart city pojawiło się zapotrzebowanie na zintegrowane inteligentne platformy informatyczne, które umożliwiłyby zautomatyzowanie obsługi systemów miejskich. Jednym z pierwszych rozwiązań tego typu na polskim rynku jest projekt CityLab we Wrocławiu. Ma on stworzyć zaplecze intelektualne do testowania autorskich systemów inteligentnych, funkcjonujących w przestrzeni publicznej. Nadrzędnym celem tego przedsięwzięcia będzie opracowanie usług, które poprawią jakość życia mieszkańców Wrocławia przy wykorzystaniu technologii z zakresu smart city.

    Prace zespołów badawczych funkcjonujących w ramach CityLab skupią się na kluczowych wyzwaniach, jakie stoją przed włodarzami Wrocławia. Powstanie m.in. system monitoringu jakości powietrza współpracujący z aplikacją mobilną, system zarządzania miejscami parkingowymi czy sieć słupów oświetleniowych wyposażonych w czujniki inteligentne.

    Przykładów wdrożeń inteligentnych systemów w europejskich miastach jest znacznie więcej.

    – W czeskiej Pradze mamy prawie 100 instalacji inteligentnych, które zarządzają oświetleniem, pomiarem zanieczyszczenia w mieście, przepływem ruchu czy danymi przesyłanymi do mieszkańców. Innym przykładem jest Berlin, gdzie zrobiliśmy retrofit starych lamp i dzięki temu zaoszczędzono 30 proc. energii, a także nawiązano kontakt z mieszkańcami poprzez informacje udostępniane przez Wi-Fi – opowiada agencji informacyjnej Newseria Innowacje Joanna Lewandowska partner ds. rozwoju ICE-Gateway.

    W słowackim projekcie Galanta Smart City, ICE-Gateway przygotowało z kolei sieć 24 inteligentnych lamp LED, które mogą być sterowane zdalnie za pośrednictwem spersonalizowanego oprogramowania. Mierzą także natężenie ruchu na ulicach, automatycznie przystosowując tryb swojej pracy do bieżących potrzeb mieszkańców. Sprawdzają się również w roli systemu monitoringu jakości powietrza, który dostarcza kluczowe informacje o zanieczyszczeniu, a zintegrowane kamery bezpieczeństwa sprawdzają się w roli miejskiego systemu monitoringu.

    – Jest to unikatowa, łatwo integrowalna infrastruktura, która zarządza praktycznie wszystkimi elementami, składającymi się na prawdziwe smart city. Zaletą jest łatwa integrowalność tej platformy, możliwość dokładania poszczególnych funkcji i rozwiązań w trakcie trwania projektu, skalowalność adresowana w zależności od potrzeb danego miasta, większego lub mniejszego. Platforma szyfruje przesyłane dane, które są bardzo bezpieczne. Do tego dochodzi możliwość dokoptowania do infrastruktury już istniejącej lub budowania jej od nowa – twierdzi ekspertka.

    Swój wkład w rozwój idei smart city ma także firma Qualcomm Technologies, która pracuje nad platformą do kompleksowej obsługi inteligentnych miast. Qualcomm Smart Cities Accelerator Program będzie czymś w rodzaju cyfrowego sklepu dla urzędników opracowujących strukturę miejskich systemów informatycznych. Ułatwi zintegrowanie rozwiązań inteligentnych od różnych producentów: dostawców chmur obliczeniowych, producentów sprzętu czy programistów odpowiedzialnych za tworzenie aplikacji sterujących.

    – Celem wdrożenia łatwo integrowalnych systemów smart city jest przede wszystkim ułatwienie życia. Przykładem może być informacja i zarządzanie ruchem miejskim, które spowoduje, że korki mogą być mniejsze lub mieszkańcy mogą podejmować decyzje, w jaki sposób się poruszają. Oszczędność energetyczna poprzez zarządzanie oświetleniem w sposób inteligentny. Wprowadzenie rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa inteligentnego, czyli monitoring i komunikacja do mieszkańców. Oczywiście także pomiary zanieczyszczenia powietrza – wymienia Joanna Lewandowska.

    Według analityków z firmy Verified Market Research, wartość globalnego rynku rozwiązań z zakresu infrastruktury inteligentnych miast w 2018 roku wyniosła 554 mld dol. Przewiduje się, że do 2026 roku wzrośnie ona do 1,93 bln dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie blisko 6,5 proc.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

    Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy

    Bankowość

    Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

    Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

    Ochrona środowiska

    Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

    Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.