Newsy

Drony ułatwią pracę policji. Pozwolą wypatrywać piratów drogowych oraz szybciej reagować służbom na wypadki

2021-06-15  |  06:00
Mówi:prof. dr hab. inż. Cezary Galiński
Funkcja:kierownik Zakładu Samolotów i Śmigłowców
Firma:Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa, Politechnika Warszawska
  • MP4
  • Komendy wojewódzkie i Komenda Stołeczna Policji dysponują już dronami. Jak dotąd urządzenia stosowane są głównie przez wydziały ruchu drogowego. Trwają już próby patrolowania autostrad i kontrolowania prędkości poruszających się po nich pojazdów. Poziom zaawansowania latających urządzeń pozwala już na fotografowanie zdarzeń z możliwością rozpoznawania tablic rejestracyjnych, co otwiera furtkę do nakładania mandatów karnych. Na mniej uczęszczanych drogach wielowirnikowce mogłyby patrolować teren w poszukiwaniu wypadków, co pozwoliłoby znacznie szybciej uruchomić odpowiednie służby. 

    – Systemy bezzałogowe mogą być wykorzystywane przez policję. Trwają próby patrolowania, zwłaszcza autostrad, za pomocą systemów bezzałogowych. Wydaje się to narzędzie bardzo użyteczne, dlatego że z jednej strony łatwiej będzie policji łapać kierowców, którzy przekraczają dopuszczalną prędkość, ale z drugiej strony mogą to być również urządzenia, które będą odpowiednio szybko informowały policję tudzież inne służby o ewentualnych wypadkach drogowych – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje prof. dr hab. inż. Cezary Galiński, kierownik Zakładu Samolotów i Śmigłowców w Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.

    Na początku roku wszystkie komendy wojewódzkie policji otrzymały po jednym dronie, przeznaczonym głównie do pracy w wydziałach ruchu drogowego. Jeden trafił też do Komendy Stołecznej Policji. Do obsługi statków bezzałogowych zostało przeszkolonych niemal 80 policjantów. W pierwszym kwartale tego roku urządzenia były wykorzystywane incydentalnie z uwagi na niesprzyjające warunki pogodowe.

    – Systemy bezzałogowe mogą być wykorzystywane do dyscyplinowania kierowców. Taki lecący nad autostradą czy drogą szybkiego ruchu system bezzałogowy jest bardzo dobrym miejscem do obserwacji, z którego widać, po pierwsze, z jaką prędkością jadą samochody, jak wykonują poszczególne manewry, a biorąc pod uwagę jakość współczesnych systemów telewizyjnych i rejestrujących, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby sfotografować np. samochód z dokładnością do jego numerów rejestracyjnych i potem na tej podstawie wydawać mandaty – mówi Cezary Galiński.

    Zastosowanie związane z monitorowaniem mniej uczęszczanych dróg mogłoby natomiast przyczynić się do przyspieszenia akcji ratunkowych.

    – Informacja o ewentualnym zdarzeniu prawie natychmiast docierałaby do odpowiednich służb i mielibyśmy pogotowie oraz straż pożarną czy policję w ciągu kilku minut przy każdym wypadku. Bez tego trzeba liczyć na to, że inni kierowcy zauważą i poinformują o incydencie. Takie zastosowanie systemów bezzałogowych jest bardziej przyjazne dla ludzi niż samo tylko pilnowanie, czy nie przekraczają przepisów – mówi ekspert z Politechniki Warszawskiej.

    Technologicznie drony są gotowe również do tego, by odciążać funkcjonariuszy np. w procesie rozpytywania świadków czy legitymowania. Takie zastosowanie niesie jednak za sobą ryzyko wypadków, nie ma też odpowiednich przepisów, które regulowałyby taką pracę wielowirnikowców.

    Według Coherent Market Insights światowy rynek dronów wykorzystywanych w celach związanych z bezpieczeństwem osiągnie do 2027 roku wartość 3,8 mld dol.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Nauka

    Szacowanie rzeczywistej liczby użytkowników miast dużym wyzwaniem. Statystycy wykorzystują dane z nowoczesnych źródeł

    Różnica między liczbą rezydentów a rzeczywistą liczbą osób codziennie przebywających w Warszawie może sięgać nawet niemal pół miliona. Rozbieżności są dostrzegalne przede wszystkim w dużych miastach i ich obszarach funkcjonalnych. Precyzyjne dane populacyjne są tymczasem niezbędne w kształtowaniu usług społecznych i zdrowotnych, edukacyjnych, opiekuńczych, a także w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych. W statystyce coraz częściej dane z oficjalnych źródeł, takich jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych, są uzupełniane o te pochodzące od operatorów sieci komórkowych czy kart płatniczych.

    Farmacja

    Nowy pakiet farmaceutyczny ma wyrównać szanse pacjentów w całej Unii. W Polsce na niektóre leki czeka się ponad dwa lata dłużej niż w Niemczech

    Jeszcze pod przewodnictwem Polski Rada UE uzgodniła stanowisko w sprawie pakietu farmaceutycznego – największej reformy prawa lekowego od 20 lat. Ma on skrócić różnice w dostępie do terapii między krajami członkowskimi, które dziś sięgają nawet dwóch–trzech lat. W Unii Europejskiej wciąż brakuje terapii na ponad 6 tys. chorób rzadkich, a niedobory obejmują również leki ratujące życie. Nowe przepisy mają zapewnić szybszy dostęp do leków, wzmocnić konkurencyjność branży oraz zabezpieczyć dostawy.

    Farmacja

    Polscy naukowcy jako pierwsi na świecie stworzyli cyrkularne mRNA metodą chemiczną. To może pomóc w leczeniu genetycznych chorób rzadkich

    Zespół badaczy, w skład którego wchodzą przedstawiciele Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Medycznego w Warszawie i Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej, dokonał bezprecedensowych osiągnięć w zakresie cyrkularyzacji mRNA – cząsteczki dostarczającej lecznicze geny. Jej kolista struktura uzyskana przez naukowców przyczynia się do wydłużenia czasu życia RNA, a co za tym idzie, dłuższej produkcji białek terapeutycznych. Jest to przełomowe dokonanie, które jest ważnym krokiem w projektowaniu nowej generacji leków RNA. W przyszłości mogą wspomóc leczenie genetycznych chorób rzadkich, w tym mukowiscydozy.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.