Newsy

Bankowość subskrypcyjna jeszcze w tym roku w Polsce. Nowy na rynku bank wykorzysta m.in. sztuczną inteligencję

2021-05-26  |  06:00

Już blisko połowa Polaków korzysta z różnego rodzaju usług subskrypcyjnych. Popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali, serwisy streamingowe z muzyką czy narzędzia do nawigacji. Na Zachodzie coraz więcej osób wybiera również bankowość subskrypcyjną, gdzie przy jednej, stałej opłacie klienci mogą korzystać ze wszystkich produktów bankowych. Także Polacy będą mogli wybrać tego typu bankowość – w III kwartale 2021 roku na krajowym rynku zadebiutuje Aion Bank, który – poza zupełnie nowym modelem finansowym – będzie wykorzystywał najnowocześniejsze technologie, w tym sztuczną inteligencję.

– Aion Bank to zupełnie nowe podejście do bankowości. Chcemy zaoferować usługę subskrypcyjną, która w ramach jednej opłaty oferuje dostęp do wszystkich funkcjonalności banku. Jesteśmy w stanie zaoferować produkt całkowicie pozbawiony limitów. Dzisiaj, patrząc z punktu widzenia rynku finansowego, widzimy bardzo dużo ofert, w ramach których funkcjonują teoretycznie bezpłatne konta. Ich częstym, a w zasadzie notorycznym minusem są ograniczenia funkcjonalności – limity i dodatkowe obostrzenia. My chcemy odwrócić ten model – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Karol Sadaj, Country Head Aion Banku w Polsce.

Polacy szybko przyswajają nowinki technologiczne i innowacje w finansach. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy kraje zachodnie. Szybko przekonaliśmy się do bankowości mobilnej, płatności BLIK-iem czy smartfonem. Polski Standard Płatniczy podaje, że tylko w I kwartale 2021 roku użytkownicy BLIK-a zrealizowali za jego pomocą 153 mln transakcji o łącznej wartości aż 20 mld zł. Oznacza to, że w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku podwoiła się zarówno liczba, jak i wartość operacji. Regularnie, czyli przynajmniej raz w miesiącu, BLIK-a używa już 7,6 mln osób.

Z raportu „Polaków portfel własny – zakupy w dobie pandemii” wynika, że coraz więcej osób decyduje się na usługi subskrypcyjne. Korzysta z nich niemal połowa (49 proc.), a największą popularnością cieszą się platformy umożliwiające oglądanie filmów i seriali (35 proc.) i serwisy streamingowe z muzyką (12 proc.). Co 10. Polak korzysta w ten sposób z narzędzi do pracy czy nawigacji.

– Polska była jednym z pierwszych rynków, na którym wiele fintechów osiągało sukces. Wierzymy, że my ten sukces też powtórzymy. Jestem pewien, że Polacy są gotowi na nowy rodzaj bankowości. Taka jedna, niezmienna opłata gwarantuje całkowitą wolność i dowolność w używaniu produktów bankowych – wskazuje Karol Sadaj. – Kiedy w Polsce pojawiły się pierwsze popularne modele subskrypcyjne – jak Netflix czy Spotify – bardzo szybko zdobyły uznanie nad Wisłą. Polacy generalnie są otwarci na tego typu nowinki. Patrząc też nieco szerzej, z perspektywy podejścia Polaków do nowości czy do aplikacji mobilnych, nawet w finansach – widać, że jest bardzo dużo aplikacji, które w Polsce odniosły ogromny sukces dzięki swojej nowoczesności czy wręcz rewolucyjności.

Aion Bank w ramach modelu subskrypcyjnego i stałej, miesięcznej opłaty zaoferuje m.in. pakiet produktów bankowych, konta walutowe, transfery międzynarodowe czy spersonalizowane doradztwo finansowe. Bank oferuje też progresywne portfele strategiczne, zorientowane na digitalizację, robotyzację, sztuczną inteligencję czy odnawialne źródła energii. Jednym z jego najciekawszych narzędzi jest w pełni cyfrowa ankieta, która umożliwia określenie ryzyka inwestycyjnego klienta. Na podstawie jej wyników Aion rekomenduje odpowiedni portfel  inwestycyjny, który jest automatycznie zarządzany i bilansowany.

– Chcemy zaoferować wysokie oprocentowanie depozytów, a z drugiej strony trochę odczarować pojęcie inwestowania. Często spotykam się z opiniami, że inwestycje są trudne, niedostępne, że można inwestować jedynie w domy maklerskie – ludzie się na tym nie znają, boją się lub nie wiedzą, skąd czerpać wiedzę. Nasza odpowiedź na ten problem to platforma inwestycyjna, w ramach której w łatwy sposób można zdefiniować swój profil ryzyka i zainwestować nawet minimalne, testowe kwoty, w globalne akcje spółek i indeksy giełdowe. Oferujemy zatem dostęp do globalnego rynku finansowego na wyciągnięcie ręki, bez dodatkowych opłat i z minimalną barierą wejścia – zapowiada ekspert.

Samo założenie konta zajmuje chwilę i jest całkowicie bezpieczne – wystarczy zdjęcie lub skan dowodu tożsamości, a dzięki technologii NFC nawet zbliżenie go do telefonu, aby przesłać niezbędne dane do banku.

– Chcemy też wykorzystać sztuczną inteligencję, aby zwiększyć bezpieczeństwo naszych użytkowników w sieci. Na życzenie użytkownika możemy uruchomić monitoring ich danych w internecie i informować w czasie rzeczywistym o ewentualnym wycieku. W sytuacji, kiedy gdziekolwiek w sieci wycieknie np. adres, hasło czy inne wrażliwe dane użytkownika, zapewnimy natychmiastowe rekomendacje rozwiązań i poinstruujemy, jakie kroki związane z bezpieczeństwem należy podjąć – wskazuje Karol Sadaj.

Belgijski Aion Bank już wkrótce ma rozpocząć działalność w Polsce. Obecnie przechodzi proces regulacyjny i finalizuje rozwój aplikacji mobilnej.

– Na rynku zadebiutujemy już w III kwartale tego roku – zapowiada ekspert.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Konsument

Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć

Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

IT i technologie

Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.