Newsy

Autonomiczne roboty wkraczają do przemysłu i inteligentnych metropolii. Usprawnią pracę w magazynach oraz sprawdzą się w służbach oczyszczania miasta

2019-05-30  |  05:58

Autonomiczne roboty transportowe wyręczą w pracy operatorów wózków widłowych i przenośników towaru. Urządzenia znajdą szerokie zastosowanie przy produkcji w różnych branżach. Już dziś zautomatyzowane magazyny wdrażane są między innymi w sklepach prowadzących sprzedaż wysyłkową. Roboty wykorzystywane są również między innymi do zadań związanych z usługami komunalnymi.

– Budujemy indywidualne rozwiązania robotów autonomicznych. Ich innowacyjność polega na użytkowaniu takich robotów w halach produkcyjnych w warunkach całkowitej bezobsługowości i bez udziału człowieka – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Paweł Drab, prezes Lean-Tech.

Roboty są w stanie zastąpić swoją pracą np. wózek widłowy i jego operatora. Rozwiązanie może znaleźć zastosowanie w różnych branżach. Od motoryzacyjnej, poprzez spożywczą, przetwórczą, aż do przemysłu chemicznego. Roboty cechują się maksymalnym uciągiem do 1,5 tony.

– Nasze roboty są również przystosowane, co nie jest wcale takie łatwe do transportu towarów bardzo lekkich. To, że coś jest lekkie, wcale nie musi oznaczać, że jest łatwiejsze w transporcie, bo mogą się pojawiać dodatkowe problemy, na przykład z poślizgami. Jeżeli chodzi o konkretne sytuacje, w jakich mają zastosowanie nasze roboty z rodziny Lean Cart, to jest przede wszystkim transport surowców do stanowisk produkcyjnych, jak i oczywiście transport wyrobów gotowych z tychże stanowisk lub maszyn do magazynu wyrobów gotowych. Oczywiście jak najbardziej możliwy jest również transport pomiędzy poszczególnymi gniazdami produkcyjnymi w hali produkcyjnej – zaznacza prezes Lean-Tech.

Systemy zautomatyzowanych magazynów są rozwijane na świecie już od pewnego czasu. Korzysta z nich m.in. handel detaliczny. W 2020 roku kanadyjskie supermarkety Sobeys uruchomią usługę dostaw do domu w oparciu o w pełni zautomatyzowane magazyny. Przejście na taki system zapowiada też Amazon. Gigant rynku sprzedaży wysyłkowej szacuje jednak, że dojdzie do tego nie wcześniej niż za 10 lat. Obecnie większość automatycznych procesów magazynowych odbywa się w oparciu o skanowanie towarów.

Lean-Tech podszedł do problemu w zupełnie inny sposób.

– Odeszliśmy od standardowych linii magnetycznych, które były stosowane do tej pory w przemyśle. Odeszliśmy też od QR kodów. Nasz robot jest zorientowany w terenie, wykorzystuje nawigację radiową, wykorzystuje system hybrydowy, który z bardzo dużą dokładnością informuje go i informuje otoczenie, gdzie on się znajduje – wyjaśnia Paweł Drab.

Poza wysoką operacyjnością roboty zapewniają maksymalne bezpieczeństwo użytkowania. Do minimum ograniczone jest ryzyko kolizji z innymi pojazdami i maszynami, a przede wszystkim z ludźmi. Z praktycznego i ekonomicznego punktu widzenia, autonomiczny robot transportowy może przyczynić się do obniżenia kosztów osobowych oraz zwiększenia wydajności zakładu poprzez przesunięcie operatorów na inne stanowiska.

– Nasi klienci potrzebują pracowników do czynności, które bezpośrednio wpływają na wytwarzanie produktów. W związku z tym robot, który może zastąpić wózek widłowy, wózek paletowy czy przenośnik, jest coraz bardziej niezbędnym elementem wyposażenia zakładów produkcyjnych. Jeżeli jest niedobór pracowników, to lepiej, żeby taki pracownik mógł wytwarzać jakiś produkt niż ten produkt dowozić – tłumaczy ekspert.

Autonomiczne roboty transportowe znajdują zastosowanie nie tylko w halach produkcyjnych. Sprawdzają się również w zadaniach związanych z utrzymaniem czystości. Amerykański start-up Urban Rivers opracował Trashbota. Przypominający tratwę robot pływa po rzece Chicago i sprząta z niej śmieci. Oprócz autonomicznych zadań realizowanych przez Trashbota może on też być wezwany w konkretne miejsce przez każdego, kto ma dostęp do internetu i zaloguje się na stronie operatora.

Z najnowszego raportu Zion Market Research wynika, że światowy rynek autonomicznych robotów osiągnie wycenę na poziomie niemal 13 mld dol. do 2024 roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Venture Cafe Warsaw

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Ochrona środowiska

Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne

Marzec 2024 roku był 10. miesiącem z rzędu, który pobił rekord temperatur w historii globalnych pomiarów dla danego miesiąca roku – wskazują dane Copernicus Climate Change Service (C3S). Średnia temperatura wyniosła 14,14 st. C, czyli o 0,73 st. C więcej niż średnia dla marca z lat 1991–2020. Marzec był też o 1,68 st. cieplejszy niż w okresie przedindustrialnym, do którego odnoszą się globalne cele zawarte w porozumieniu paryskim. Kolejny miesiąc z rekordem ciepła oznacza nasilone zjawiska klimatyczne, również te ekstremalne. 2023 rok był w Europie okresem rekordów w tym zakresie, m.in. największych pożarów, powodzi czy fal upałów – wynika z raportu C3S i Światowej Organizacji Meteorologicznej.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.