Newsy

Rewolucja w walce z astmą. Stworzona przez Polaków nakładka na inhalator i aplikacja na smartfona ostrzegą przed atakiem

2017-11-29  |  06:05

Nakładka na inhalator i aplikacja w smartfonie mają zapobiegać atakom astmy. Urządzenie wyposażone jest w kalendarz pyleń, informacje o zanieczyszczeniach powietrza i warunkach pogodowych oraz dane dotyczące okoliczności użycia leku. Dzięki zgromadzonym danym jest w stanie ostrzegać przed możliwością wystąpienia ataku. Przypomina również o konieczności zażycia leku. Aplikacja na smartfona jest już dostępna, a urządzenie trafi na rynek wiosną 2018 roku.

Astma, czyli zapalna choroba dróg oddechowych charakteryzująca się napadami duszności, to jedno z najczęściej występujących schorzeń przewlekłych. W Polsce z jej powodu cierpi ok. 5 proc. społeczeństwa. Astma jest chorobą nieuleczalną, możliwe jest jednak jej kontrolowanie i niedopuszczanie do zaostrzenia jej przebiegu do tego stopnia, że objawy praktycznie nie występują. W tym celu stosuje się przewlekłą lub doraźną farmakologię oraz ograniczenie czynników pogarszających stan pacjenta. W monitorowaniu i kontrolowaniu astmy pomocne są także najnowsze technologie.

– Aby skutecznie kontrolować, należy wszelkie czynniki zrozumieć i zmierzyć, dlatego dostarczamy inteligentną nakładkę na inhalatory, która mierzy nie tylko ile razy użyliśmy inhalator, lecz także wszelkie czynniki atmosferyczne, pogodowe, alergeny w powietrzu czy jakość powietrza – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jacek Mikosz, współzałożyciel start-upu FindAir.

Atak astmy może wywołać wiele czynników, m.in. warunki pogodowe, zanieczyszczenie powietrza, pyłki drzew, dym papierosowy czy zmiany temperatury. Nakładka na tradycyjny inhalator i specjalna aplikacja na smartfona, opracowane przez FindAir, mają stanowić rodzaj wirtualnego dziennika dla każdego astmatyka. Technologia ta zbiera informacje o użyciu leku oraz okolicznościach wystąpienia ataków astmy, dzięki czemu z czasem jest w stanie przewidzieć sytuację, podczas której może nadejść atak i ostrzec przed nim chorego.

– Staramy się dostarczać przydatne informacje naszym użytkownikom tak, aby mogli oni wyciągnąć wnioski do dalszej kontroli choroby. Staramy się dawać im takie porady na podstawie naszych analiz, aby mogli uniknąć następnego ataku astmy, aby ułatwić im życie i żeby nie musieli się wycofywać z aktywności – mówi Jacek Mikosz.

Urządzenie FindAir One zbiera informacje o ilości zażytego leku, co pomaga kontrolować liczbę dziennych dawek, oraz kontekście jego użycia. Aplikacja aktualizuje na bieżąco dane odnośnie do alergenów w okolicy, warunków pogodowych i stanu zanieczyszczenia powietrza (m.in. ilości pyłów zawieszonych PM10 i PM2,5). Informacje te służą przede wszystkim ułatwieniu codziennego życia astmatyków, mogą być jednak również przedstawiane lekarzowi jako rodzaj dokumentacji choroby. Technologia opracowana w FindAir ma też zapobiegać zgubieniu inhalatora poprzez funkcję lokalizacji nakładki. 

– Traktujemy lekarzy jako partnerów i zależy nam na tym, żeby analizy i dane, które zbieramy, pomagały im w stawianiu lepszej diagnozy, jeżeli wypracujemy model, że nasze raporty i analizy będą na tyle atrakcyjne dla lekarzy, że będą chcieli z tego korzystać, wtedy wierzymy, że oni będą chcieli polecać to urządzenie swoim pacjentom – mówi Jacek Mikosz.

Prace nad nakładką na inhalator wciąż trwają, prawdopodobny termin wprowadzenia jej na rynek to wiosna 2018 roku. Urządzenie ma kosztować ok. 200 złotych i być dostępne m.in. poprzez stronę internetową producenta. Nakładka będzie nakładana na butelkę z lekiem, zatem skorzystać będzie z niej można, wyłącznie stosując inhalatory z odkrytą butelką.

Już dostępna jest natomiast aplikacja na telefon, którą można bezpłatnie pobrać z Google Play. Wszelkie dane trzeba wprowadzać do niej jednak manualnie. 

– Nasze podejście jest na pewno rewolucyjne, staramy się oddać władzę w ręce pacjentów. Takich rozwiązań konsumenckich nie ma na rynku, jesteśmy pierwszym takim rozwiązaniem w Europie – mówi Jacek Mikosz.

Za pomysł na produkt ułatwiający życie astmatyków firma FindAir została nagrodzona pierwszym miejscem podczas tegorocznej edycji infoShare Startup Contest, który odbył się w maju w Gdańsku.

Według Polskiej Federacji Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP na astmę oskrzelową choruje ponad cztery miliony Polaków.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

Ochrona środowiska

Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

IT i technologie

W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.