Newsy

Przyszłością rynku spożywczego będzie spersonalizowana, ekologiczna żywność. Na znaczeniu będą zyskiwać również farmy miejskie

2021-07-07  |  06:00

Niedawno do mediów wyciekł raport jednego z największych koncernów spożywczych na świecie, z którego wynika, że 60 proc. jego żywności jest niezdrowe. To jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Produkcja żywności doprowadziła do szybko narastających problemów zdrowotnych – od powszechnej otyłości po choroby serca. Konsumenci stopniowo jednak zaczynają wybierać zdrowsze i bardziej zrównoważone produkty. Wspierają ich w tym młode firmy, które stawiają na ekologiczną i naturalną produkcję. – Przyszłością branży foodtech będzie spersonalizowana żywność, redukcja marnotrawienia jedzenia oraz czyste uprawy i farmy miejskie – przekonuje Krzysztof Kozak, dyrektor Supersonic Food.

– Obserwujemy trend związany z odchodzeniem od śmieciowego jedzenia, z koncentracją na żywności pochodzenia roślinnego, stanowiącą alternatywę dla żywności odzwierzęcej. To dwa kluczowe trendy. Przez dekady byliśmy po prostu karmieni źle, co doprowadziło do wielu przykrych sytuacji, do epidemii otyłości, do wielu chorób cywilizacyjnych. W jakimś kontekście my jako konsumenci zaczęliśmy się buntować – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Krzysztof Kozak.

Pod koniec maja wyciekły informacje jednego z największych koncernów spożywczych. Wynika z nich, że jedynie 37 proc. produkowanej żywności spełnia standardy zdrowotne. Ponad 60 proc., w tym żywność reklamowana jako idealna dla dzieci, działa na organizm po prostu szkodliwie. Przykładowo porcja pizzy pepperoni oferowanej przez koncern stanowi 48 proc. dziennego spożycia sodu, a pizza z mięsem – 40 proc. Popularny napój zawiera aż 7,1 g cukru na 100 ml, a mleko w proszku – 14 g cukru w ​​porcji.

Jednocześnie, jak pokazuje Global Access to Nutrition Index 2021 (ATNI), to właśnie ten koncern został najlepiej oceniony pod względem polityki żywieniowej. Tylko nieco ponad 30 proc. ocenianych w indeksie produktów spełnia zdrowotne standardy ATNI. Efekty widać niemal w każdym badaniu – nadwaga i otyłość dotyka już co trzecią osobę na całym świecie.

–  Branża foodtechowa w jakiś sposób przeciwstawia się temu, oferując znaczące korzyści odbiorcom i konsumentom – ocenia dyrektor Supersonic Food. – Mamy głęboki powrót do natury i zrozumienia tego, co natura nam może oferować, jednocześnie przy wsparciu nauki. To obszary, które będą stanowiły o rozwoju tych trendów w obszarze foodtechowym.

Preferencje żywieniowe konsumentów zmieniają się na całym świecie. Jak podaje Good Food Institute, sprzedaż żywności pochodzenia roślinnego rośnie w stałym tempie 10–15 proc. w Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii. Nadal stanowi ona jednak tylko ułamek całkowitej sprzedaży żywności – w UE i Wielkiej Brytanii zaledwie 2,5 proc. sprzedaży produktów mlecznych i 0,7 proc. sprzedaży mięsa opiera się na produktach roślinnych.

W czasie pandemii duże wzrosty notowały z kolei firmy dostarczające zdrowe posiłki. Powstają start-upy, które inwestują w zrównoważoną produkcję żywności, z mniejszym zużyciem wody, także w Polsce. Przykładem może być Vertigo Farms, która pozwala na uprawę roślin w warunkach całkowicie bezpiecznych dla zdrowia, przy tym wykorzystuje technologię tzw. nadkrytycznego dwutlenku węgla.

Przyszłością mogą być również pełnowartościowe posiłki gotowe do przyrządzenia, np. w formie proszku czy zawiesiny.

–  Z jednej strony będziemy mieli do czynienia z coraz głębszą personalizacją żywności, czyli tworzeniem żywności pod nasze indywidualne potrzeby. Obserwujemy trend związany z redukcją marnotrawienia żywności, co też ma związek z technologiami dotyczącymi upraw oraz produkcji żywności. Trzecim elementem będzie to, co się dzieje w środowisku miejskim, czyli tzw. czyste uprawy oraz farmy miejskie. To są trzy obszary, które będą związane z rozwojem foodtech – wymienia Krzysztof Kozak.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Transport

Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu. W Polsce wciąż jednak dominują samochody i ciężarówki

– Polska wciąż jest jednak mocno skoncentrowana na transporcie samochodowym, podobnie zresztą jak wiele innych państw. To zrozumiałe, bo przejście w kierunku innych środków transportu jest dużym krokiem, potrzeba wielu inwestycji w infrastrukturę fizyczną i cyfrową. Jednak, jeśli będą inwestycje i będzie wola polityczna, to przyszłość rysuje się optymistycznie – uważa Monika Heiming, szefowa Stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury Kolejowej w UE (EIM).​ Jak wskazuje, wyzwaniem na nadchodzące lata jest wzrost konkurencyjności sektora kolejowego, tak aby stanowił on atrakcyjną alternatywę dla innych środków transportu. Jednak pod względem środowiskowym już w tej chwili kolej zajmuje pierwsze miejsce i jest najmniej emisyjnym sposobem przewozu ludzi i towarów.

Partner serwisu

Venture Cafe Warsaw

Handel

Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą

Prawie połowa klientów jest niezadowolona, jeśli nie otrzymuje spersonalizowanej oferty, a niemal wszyscy oczekują, że sprzedawca będzie pamiętał ich preferencje zakupowe  wynika z badań przeprowadzonych przez Adobe. Wysoki poziom pozytywnego doświadczenia klienta będzie w najbliższych latach głównym celem marketerów. Ma on być budowany poprzez automatyzację obsługi i obecność firm w świecie wirtualnym.

Zdrowie

Zachęty finansowe mogą zwiększyć wyszczepialność. Naukowcy nie zaobserwowali negatywnych skutków takich praktyk

Ludzie, którzy otrzymają niewielką kwotę za przyjęcie szczepionki, chętniej korzystają z takiej ochrony przeciw zakażeniom  dowodzą naukowcy z Uniwersytetu w Lozannie. Wyniki dwóch eksperymentów przeprowadzonych w Szwecji i Stanach Zjednoczonych nie wykazały negatywnych skutków takiej polityki. Jak twierdzą autorzy badania, ich praca może ułatwić decydentom podejmowanie decyzji co do stosowania zachęt finansowych w programach szczepień.

Współpraca

Obsługa konferencji prasowych

Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.