Mówi: | Krzysztof Kozak |
Funkcja: | dyrektor zarządzający |
Firma: | Supersonic Food |
Przyszłością branży spożywczej są roślinne produkty opracowywane przez naukowców. Pozwalają łatwo i szybko stworzyć pełnowartościowy, naturalny posiłek
Rynek spożywczy przechodzi coraz szybszą metamorfozę. Zmiana trendów konsumenckich, coraz większa świadomość i zapotrzebowanie na zdrową żywność sprawiają, że coraz większym zainteresowaniem cieszy się tzw. foodtech. Polska firma przy współpracy biotechnologów, dietetyków i naukowców opracowała unikatową formułę posiłku w formie koktajlu, który nie tylko zaspokaja głód i dodaje energii, lecz także wspiera budowanie odporności, odżywia i oczyszcza oraz opóźnia objawy starzenia się organizmu.
– Supersonic Food jest innowacyjną firmą z sektora foodtechowego, która oferuje pełnowartościowe posiłki oraz napoje bazujące na pochodzeniu naturalnym, roślinnym, które są bardzo łatwe w przygotowaniu. Przeciwstawiamy się złej, zanieczyszczonej, pełnej cukru i chemii żywności, oferując to, co jest najbardziej naturalne w bardzo przystępnej formie. To posiłki i napoje, stworzone przy współudziale natury przez naukowców i dietetyków. Oferują to, co najkorzystniejsze dla naszego organizmu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Krzysztof Kozak, dyrektor Supersonic Food.
Rynek spożywczy od lat przechodzi metamorfozę. Zmieniające się trendy wśród konsumentów i większa świadomość sprawiają, że coraz większą wagę przykładamy do tego, co jemy. W ostatnich latach dużą popularnością cieszyły się tzw. superfood, czyli nieprzetworzone produkty spożywcze, które dostarczają do organizmu duże ilości witamin, minerałów, substancji bioaktywnych, enzymów czy aminokwasów.
W trakcie pandemii zainteresowanie tego typu żywnością jeszcze wzrosło. Według danych Google Trends, „superfood” (60 tys. miesięcznych wyszukiwań), „najlepsze superfoods” (12 tys.) i „superfoods w proszku” (1 tys.) były jednymi z najpopularniejszych haseł w czasie pierwszej fali pandemii koronawirusa. Polska firma na bazie tego trendu stworzyła posiłki w formie proszku, z których można stworzyć pełnowartościowe koktajle.
– Przy projektowaniu naszych produktów biorą udział biotechnolodzy oraz dyplomowani dietetycy, to są osoby, które na podstawie najnowszych wyników badań komponują składy w taki sposób, aby były dla nas jak najbardziej optymalne. W przypadku naszego foodu są to pełnowartościowe posiłki, więc zawierają idealny bilans białka, węglowodanów, zdrowych tłuszczy i zestaw mikro- i makroelementów – wskazuje Krzysztof Kozak.
Supersonic Food to 100 proc. naturalnych składników, jak płatki owsiane, unikatowa kompozycja czterech rodzajów białek (z grochu, dyni, ryżu i konopi), a także superfoods: m.in. chia, siemię lniane czy bioestry kwasów omega 3-6-9. Jak podkreślają twórcy, przy zaangażowaniu biotechnologów, dietetyków i naukowców powstała unikatowa formuła, która zaspokaja głód, wspiera budowanie odporności, oczyszcza oraz opóźnia objawy starzenia się organizmu.
– W składzie są płatki owsiane, są cztery rodzaje białek, jest mnóstwo superfoods takich jak maca, chia, siemię lniane, zestaw 26 witamin oraz minerałów. Wszystko zmielone w taki sposób, aby można było z tego przyrządzić półpłynny koktajl, posiłek do szybkiego spożycia – tłumaczy ekspert.
Jedną z innowacji Supersonic Food są niekonwencjonalne drożdże Yarrowia lipolytica. Zawierają one szereg antyoksydacyjnych i prebiotycznych substancji odżywczych, są bogatym źródłem beta-glukanów (25–30 proc.), białka i egzogennych aminokwasów (45–50 proc.) oraz witamin z grupy B, a także witamin C, D (D2, D3) oraz E. Szczep drożdży Yarrowia lipolytica, który wchodzi w skład Supersonic Food, zawiera także związki biologicznie aktywne (m.in. koenzym Q10, α-ketoglutaran).
– Innowacją na skalę światową jest to, że Supersonic Food jest jedynym produktem, który składa się z dwóch części. To proszek, czyli kilkanaście zmielonych składników, ale dodatkowo do naszego produktu dostarczamy zdrowe tłuszcze, w formie płynnej w saszetkach. To tłuszcze w formie bioestrów omega 3-6-9, które są wysokiej jakości z lnu i z konopi, najlepiej przyswajalne – podkreśla Krzysztof Kozak.
Jak przekonuje ekspert, żywność typu instant może się okazać przyszłością rynku spożywczego. Coraz więcej osób zwraca uwagę na skład kupowanych produktów, stawia na naturalne składniki, a przy tym nie ma zbyt dużo czasu na gotowanie.
– W sytuacji, kiedy pandemia już powoli nas opuszcza i wracamy coraz częściej do biur, to można sądzić, że tego typu posiłki oraz napoje, które oferujemy, powinny cieszyć się jeszcze większym powodzeniem – ocenia dyrektor Supersonic Food.
Czytaj także
- 2024-11-15: Rok regularnej aktywności fizycznej wydłuża życie w zdrowiu o co najmniej rok. Zmniejsza też absencję chorobową w pracy
- 2024-11-20: Średnio co trzy dni zamykana jest w Polsce księgarnia. Branża apeluje o regulacje porządkujące rynek
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-21: Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne. Zainteresowanie kierowców mniejsze niż oczekiwane
- 2024-10-04: Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych
- 2024-08-01: Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
- 2024-07-18: Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku
- 2024-07-18: W Polsce rośnie tempo robotyzacji. Pod względem zaangażowania robotów w przemyśle przegrywa wyścig z innymi krajami regionu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Ochrona środowiska
Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszym elementem działalności firm produkcyjnych w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BASF Polska. Pomimo wysokiego poziomu takich deklaracji jedynie 10 proc. przedsiębiorstw ma już wdrożoną strategię w tym obszarze. Wiele podmiotów, zwłaszcza mniejszych, nie widzi korzyści z tym związanych. Aby wspierać firmy w transformacji ku zrównoważonemu rozwojowi, BASF Polska prowadzi program „Razem dla Planety”, który promuje i nagradza ekologiczne rozwiązania oraz zachęca do dzielenia się doświadczeniami w tym obszarze.
Ochrona środowiska
Fundusze Norweskie wspierają innowacje w polskich firmach. Ponad 200 projektów otrzymało granty o wartości 92 mln euro
Ponad 200 projektów dofinansowanych kwotą 92 mln euro – taki jest bilans wsparcia z programu „Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014–2021. Mikro-, małe i średnie firmy mogły za pośrednictwem PARP otrzymać granty na realizację innowacyjnych projektów związanych z ochroną środowiska, jakością wód oraz poprawiających jakość życia. – Firmy, które skorzystały z Funduszy Norweskich, odnotowały korzyści biznesowe, efekty środowiskowe, ale też pozabiznesowe, społeczne – ocenia Maja Wasilewska z PARP.
IT i technologie
Sztuczna inteligencja nie zastąpi pisarzy. Nie tworzy literatury, tylko książki dla zabicia czasu
Kwestia wykorzystania dzieł pisarzy do trenowania algorytmów sztucznej inteligencji budzi coraz większe kontrowersje. Część autorów kategorycznie zabrania takiego używania swoich prac, inni godzą się na to w zamian za proponowane przez niektóre wydawnictwa honoraria. Literaci są jednak zgodni co do tego, że teksty pisane przez SI nigdy nie wejdą do kanonu literatury pięknej. Technologia nie stworzy bowiem nowej wartości artystycznej, lecz powieli już istniejące schematy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.