Newsy

Przodujemy w korzystaniu z internetu przez urządzenia mobilne. Najczęściej sięgamy po aplikacje dostarczane przez sklepy, banki i media społecznościowe

2018-01-25  |  06:00

Ponad 56 proc. użytkowników na świecie i ponad 60 proc. w Polsce korzysta z internetu poprzez urządzenia mobilne. To więcej niż liczba korzystających z komputerów osobistych. Najbardziej popularnymi narzędziami są aplikacje dostarczane przez sklepy, banki i media społecznościowe. Najwięksi światowi gracze branży mobilnej zmieniają strategię i stawiają na sztuczną inteligencję oraz rozwiązania głosowe.

– Google jasno i wyraźnie ogłosił zmianę strategii z tzw. mobile first na A.I. first, czyli ukłon w kierunku sztucznej inteligencji. Można zauważyć rozwój sztucznej inteligencji i tzw. machine learning, to są obszary zainteresowania dużych graczy na rynku, było tego dużo w zeszłym roku, będzie jeszcze więcej w tym, to są obszary, które należy obserwować – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Monika Mikowska, współwłaścicielka Mobee Dick.

Oprócz sztucznej inteligencji na rynku mobilnym coraz mocniej widoczny będzie trend rozwiązań głosowych. Chociaż w Polsce ciągle nie są dostępni najpopularniejsi asystenci głosowi, tacy jak Siri, Asystent Google, Amazon Alexa, czy Cortana od Microsoftu, to na świecie rozwiązania te zyskują coraz większe grono użytkowników.

– Obserwujemy wzrost wyszukiwań głosowych w wyszukiwarkach internetowych. Dwa lata temu udział tego typu wyszukiwań stanowił 20 proc., w zeszłym roku 25 proc., a comScore przewiduje, że w 2020 roku ten udział wzrośnie aż do 50 proc. Znowu pojawia się ten trend przyszłości opartej na rozwiązaniach głosowych – przekonuje ekspertka.

Google i Amazon to także potentaci na rynku inteligentnych głośników. Amazon Echo z asystentem Alexa i Google Home z asystentem głosowym Google’a kontrolują niemal 100 proc. tego rynku. Wkrótce swoje rozwiązania w tym segmencie zaproponują także Microsoft i Apple. Urządzenia odpowiednio Invoke i Homepod mają być zaprezentowane jeszcze w tym roku.

Zarówno na świecie, jak i w Polsce społeczeństwo staje się coraz bardziej mobilne. Komputery osobiste coraz częściej zamienia na smartfony i tablety. Już ponad 56 proc. użytkowników na świecie i ponad 60 proc. w Polsce korzysta z internetu poprzez urządzenia mobilne – wynika ze statystyk StartCounter. Według specjalistów coraz więcej użytkowników korzysta już wyłącznie ze smartfona. Z drugiej strony dynamika wzrostu ruchu z urządzeń mobilnych słabnie.

– Jeszcze w 2014 roku grupę ludzi, którzy korzystają z danego produktu, danej usługi wyłącznie przez smartfona stanowiło ok. 3 proc. Teraz obserwujemy już kilkunastoprocentowy udział. Teraz jest czas, żeby swój biznes przestawić bardzo mocno z myśleniem na użytkownika mobilnego, że on tylko ze smartfonem w ręku może się chcieć komunikować z firmą – twierdzi współwłaścicielka Mobee Dick.

W 2017 roku branża mobilna odnosiła w Polsce duże sukcesy. Na platformie Allegro już ponad 50 proc. ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych, również mBank może się pochwalić ponad 50-proc. udziałem logowań z urządzeń mobilnych do swojego serwisu transakcyjnego. W zeszłym roku pojawiła się nowa wersja aplikacji mobilnej Rossmann, którą pobrało ponad 5 mln użytkowników. Bank PKO BP zeszły rok kończył z 2 mln aktywnych użytkowników swojej aplikacji mobilnej IKO.

– To liczby pokazujące potencjał polskiego rynku i świadczące o tym, że to dzieje się teraz. Umiemy już korzystać z aplikacji mobilnych, rozumiemy wartość dodaną, którą one przynoszą – podsumowuje Monika Mikowska.

Czytaj także

Kalendarium

Kosmos

Nanosatelity pozwolą przetestować innowacyjne panele słoneczne w kosmosie. W planach jest też budowa konstelacji nanosatelitarnej do monitorowania poziomu zanieczyszczeń

Rośnie liczba polskich projektów realizowanych z wykorzystaniem nanosatelitów. Pierwsze jednostki pozwolą przeprowadzić obserwacje powierzchni Ziemi i przetestować nowatorskie systemy zasilania pojazdów kosmicznych. Za kilka lat powstanie pierwsza polska konstelacja nanosatelitarna. Dzięki budżetowej i stosunkowo nieskomplikowanej konstrukcji po miniaturowe satelity sięgają duże firmy, urzędy czy uniwersyteckie zespoły naukowe.

Handel

Geoblockchain z nieograniczoną liczbą zastosowań. Może być wykorzystywany do śledzenia drogi produktów czy zawierania umów na odległość

Największe firmy na świecie inwestują w geoblockchain. Ze względu na zdolność do natychmiastowego rejestrowania transakcji oraz do pomocy w weryfikacji autentyczności produktu technologię stosują obecnie przede wszystkim firmy związane z handlem i e-commerce. Francuski supermarket Carrefour śledzi już kilkadziesiąt produktów w całym łańcuchu dostaw. Walmart wykorzystuje technologię blockchain do śledzenia przesyłek od swoich dostawców. Zdaniem ekspertów to jednak dopiero początek możliwości tej technologii. 

MWC19

Telekomunikacja

Wdrożenie 5G będzie wymagać dużej dbałości o cyberbezpieczeństwo. Operatorzy muszą wypracować odpowiednie standardy

Wielkimi krokami zbliża się wdrożenie sieci 5G, która ma zapoczątkować nową rewolucję technologiczną i stworzyć możliwości ultraszybkiej komunikacji. Eksperci podkreślają jednak, że fundamentalną kwestią w kontekście 5G jest cyberbezpieczeństwo i na każdym etapie wdrażania nowej technologii operatorzy muszą zadbać o najwyższe standardy. Bardzo ważne jest też budowanie świadomości użytkowników końcowych oraz efektywna współpraca firm technologicznych z administracją publiczną. – W przypadku 5G trzeba najpierw wypracować standardy, a dopiero potem wdrażać całą sieć – podkreśla Ryszard Hordyński z Huawei Polska.