Newsy

W USA zatwierdzono bardzo skuteczny lek na otyłość i nadwagę. Zmniejsza masę ciała o blisko 20 proc. [DEPESZA]

2021-06-09  |  06:00
Wszystkie newsy

To może być przełom w leczeniu otyłości. Wyniki czterech niezależnych badań klinicznych potwierdziły, że preparat Wegovy, skuteczny dotąd w leczeniu cukrzycy, powoduje też długotrwały spadek masy ciała o 17–18 proc. Terapia zostanie uruchomiona w USA jeszcze w tym miesiącu. Lek dostarcza hormon, który odpowiada za uczucie sytości i w ten sposób zmniejsza apetyt. Na całym świecie z otyłością żyje około 650 mln dorosłych.

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zatwierdziła na początku czerwca zastrzyk semaglutydu do kontroli masy ciała u osób dorosłych z otyłością lub nadwagą z co najmniej jednym schorzeniem związanym z wysoką masą ciała. Wegovy ma być traktowany jako dodatek do diety o obniżonej kaloryczności i zwiększonej aktywności fizycznej.

Szacuje się, że na całym świecie z otyłością żyje około 650 mln dorosłych. Pandemia tylko pogłębiła ten problem. Leczenie otyłości trwa latami, nie zawsze jednak przynosi oczekiwane skutki. Dla takich osób lek Wegovy może się okazać przełomem.

– Zatwierdzenie Wegovy w Stanach Zjednoczonych jest wielką obietnicą dla osób z otyłością. Wiele z nich ma problemy z osiągnięciem i utrzymaniem utraty wagi z powodu reakcji fizjologicznych, które sprzyjają ponownemu przybieraniu na wadze – tłumaczy Martin Holst Lange, wiceprezes ds. rozwoju w Novo Nordisk, producencie leku. – Bezprecedensowa utrata masy ciała dzięki lekowi przeciw otyłości oznacza nową erę w jej leczeniu.

Wegovy naśladuje hormon zwany peptydem glukagonopodobnym-1 (GLP-1), który działa na obszary mózgu regulujące apetyt. Dawkę leku należy stopniowo zwiększać przez 16 do 20 tygodni do 2,4 mg raz w tygodniu. To pierwszy lek na odchudzanie zatwierdzony przez FDA od 2014 roku, jednak na rynku był już od dawna stosowany w leczeniu cukrzycy, chociaż zazwyczaj jest przepisywany w znacznie niższych dawkach (1 mg). Badania wykazały jednak, że przy zmianie dawki ma również działanie odchudzające.

Testy wykazały, że żaden inny lek pod względem skuteczności w zmniejszaniu wagi nawet nie zbliża się do Wegovy. Cztery niezależne testy kliniczne przeprowadzone na grupie ok. 4,5 tys. osób udowodniły, że średnia utrata masy ciała przy jego stosowaniu wynosi 17–18 proc. i utrzymywała się przez cały okres trwania testów (68 tygodni).

– Zatwierdzenie leku na otyłość oferuje dorosłym z otyłością lub nadwagą nową, korzystną opcję, którą można włączyć do programu leczenia – wskazuje dr med. John Sharretts, zastępca dyrektora Wydziału Cukrzycy, Zaburzeń Lipidowych i Otyłości w Centrum Oceny Leków i Badań w agencji FDA. – FDA pozostaje zaangażowana w ułatwianie opracowywania i zatwierdzania dodatkowych bezpiecznych i skutecznych terapii dla dorosłych z otyłością lub nadwagą.

Firma Novo Nordisk, producent Wegovy, już poinformowała, że terapia zostanie uruchomiona w USA jeszcze w tym miesiącu. To szansa na zdrowie dla setek milionów osób, bo otyłość powoduje poważne skutki zdrowotne.

– Około 70 proc. dorosłych Amerykanów ma otyłość lub nadwagę. To poważne problemy zdrowotne powiązane z niektórymi głównymi przyczynami śmierci, w tym chorobami serca, udarem i cukrzycą, a także ze zwiększonym ryzykiem niektórych rodzajów raka. Utrata 5–10 proc. masy ciała poprzez dietę i ćwiczenia fizyczne wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych u dorosłych pacjentów z otyłością lub nadwagą – podkreśla w komunikacie prasowym amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

NEWSERIA POLECA

Bezpieczeństwo najważniejsze dla pacjentów decydujących się na zabiegi korekty wad wzroku

Wady refrakcji, takie jak krótkowzroczność, astygmatyzm czy starczowzroczność, można skutecznie i trwale usunąć. Kwestii bezpieczeństwa zabiegów korekcji wad wzroku dotyczy najwięcej obaw pacjentów, którzy myślą o takim kroku. Tutaj z pomocą przychodzą certyfikaty spełnianych norm jakości, akredytacje poszczególnych placówek oraz potwierdzenie kwalifikacji lekarzy chirurgów.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy chcieliby głosować elektronicznie. Brakuje woli politycznej i technicznego zaplecza dla takiego rozwiązania

Ponad połowa Polaków chciałaby głosować przez internet – wynika z analizy CBOS. Już dziś niektóre państwa na świecie korzystają z głosowania elektronicznego, a wiele innych rozważa wprowadzenie takiego rozwiązania. Światowym liderem w tym zakresie jest Estonia, gdzie od 2005 roku działa e-voting. Także w Polsce po wyborach w 2023 roku pojawił się tego typu pomysł. Okazuje się jednak, że choć wola społeczna zdigitalizowania sposobu wyboru rządzących jest, to woli politycznej ciągle brakuje. Nie wiadomo też, która z platform mogłaby pełnić rolę bezpiecznej urny wyborczej.

Prawo

Tak zwana sztuczna twórczość coraz popularniejsza. Wyzwaniem pozostają kwestie praw autorskich

Rosnąca popularność narzędzi AI spowodowała, że powstaje coraz więcej „dzieł sztuki”, będących wytworem działania algorytmów, które potrafią m.in. tworzyć muzykę dopasowaną do preferencji i nastroju, malować obrazy, a nawet pisać poezję czy scenariusze filmowe. To rodzi szereg wyzwań dotyczących praw autorskich. Są także wątpliwości dotyczące ochrony dzieł, z których AI się uczy. Narzucanie prawnych zakazów i obostrzeń może jednak nie przynieść efektów.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.