Newsy

Rząd chce przyspieszyć proces cyfryzacji społeczeństwa. Do 2023 roku polska administracja ma przejść gruntowny proces digitalizacji i otworzyć się na nowe technologie

2019-08-05  |  06:23
Mówi:dr Maciej Kawecki
Funkcja:dyrektor departamentu zarządzania danymi
Firma:Ministerstwo Cyfryzacji
  • MP4
  • W dobie dynamicznego rozwoju sektora nowych technologii coraz częściej mówi się o państwie działającym w modelu cyfrowym, w którym internet pełni rolę nadrzędnego narzędzia komunikacji między administracją publiczną a obywatelami. Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozwijać e-usługi oraz promować innowacyjne technologie, aby upowszechnić rozwiązania z zakresu internetu rzeczy czy sztucznej inteligencji, które usprawnią funkcjonowanie społeczeństwa. Ministerstwo uruchomiło także witrynę internetową Portal RP, na której docelowo znajdą się wszystkie e-usługi świadczone przez państwo.

    – Dla obywateli najważniejsze korzyści z cyfryzacji to m.in. możliwość składania wniosków o 500+, wydanie dowodu osobistego, rejestracja dziecka online. Tych rozwiązań jest bardzo dużo. To także usprawnienie takich powszechnych usług, jak ePUAP i Profil Zaufany, oraz zwiększanie świadomości społecznej co do tego, że one ułatwiają życie. To również rozwijanie usług w ramach tzw. globalnej usługi mObywatel, czyli digitalizowanie wszystkich możliwych działań wymagających kontaktów z urzędem – powiedział w rozmowie z agencją Newseria Innowacje dr Maciej Kawecki, pełniący wówczas funkcję dyrektora Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji.

    Polska ma szansę wyrosnąć na lokalnego lidera cyfryzacji. Eksperci z Instytutu Sobieskiego zaprezentowali raport „Polska (prawdziwie) cyfrowa. 12 rekomendacji na lata 2019–2023”, w którym opisują wyzwania związane z procesem cyfryzacji, jakie czekają na posłów kolejnej kadencji. Ich realizacja pozwoli Polsce wysunąć się na pozycję europejskiego lidera administracji państwowej, zwiększy także atrakcyjność rodzimych firm informatycznych na rynku globalnym.

    Wśród postulatów wysuniętych przez ekspertów odpowiedzialnych za raport Instytutu Sobieskiego znajdziemy m.in. propozycję powołania Ambasadora ds. Współpracy z Globalnymi Koncernami Informatycznymi. Jego rolą byłoby wspieranie inicjatyw usprawniających proces cyfryzacji gospodarki oraz przyspieszających wdrażanie nowych technologii do jednostek administracji publicznej.

    Jednym z najważniejszych projektów na drodze do realizacji zunifikowanej platformy e-usług ma być upowszechnienie dostępu do internetu. Ministerstwo Cyfryzacji planuje rozbudować architekturę telekomunikacyjną w taki sposób, aby każdy obywatel miał możliwość podłączenia swojego domu do światłowodu. To ogromny skok, ponieważ według danych Komisji Europejskiej z 2017 roku Polska była drugim od końca krajem Unii Europejskiej pod względem dostępu gospodarstw domowych do szerokopasmowego internetu w szybkości ponad 30 Mbit/sek. Za nami uplasowała się jedynie Grecja.

    Dostęp do szerokopasmowego internetu jednak nie wystarczy. Według raportu Instytutu Sobieskiego kluczem do unowocześnienia gospodarki będzie rozwój projektów wykorzystujących internet rzeczy oraz sztuczną inteligencję w każdym obszarze gospodarki. Pozwoli to m.in. zautomatyzować funkcjonowanie miast czy przyspieszyć procesy administracyjne.

    – Mam nadzieję, że 2023 rok będzie wyglądał w Polsce jeszcze bardziej innowacyjnie i zbliżymy się do gospodarek takich, jak Szwecja, Norwegia, Estonia czy Finlandia. Są to kraje, w których wszyscy znają korzyści z wprowadzenia takich technologii jak sztuczna inteligencja. Bardzo duży nacisk kładziemy na innowacje w obszarze samorządowym: inwestowanie w inteligentne oświetlenie, tablice na wiatach autobusowych, w bardzo proste rozwiązania, które dotykają bezpośrednio obywateli. Mam nadzieję, że w 2023 roku społeczeństwo już będzie znało korzyści płynące z innowacji – mówi ekspert.

    1 sierpnia Ministerstwo Cyfryzacji zaprezentowało założenia projektu „Portal RP”, który ma być jednym z kamieni milowych na drodze do informatyzacji polskiej administracji. Na nowej stronie internetowej znajdą się zarówno wszystkie informacje publiczne udostępniane w ramach ustawy o dostępie do informacji publicznej, jak i wszystkie rządowe usługi elektroniczne.

    Według analityków z firmy MarketsandMarkets wartość globalnego rynku sztucznej inteligencji w 2017 roku przekroczyła 16 mld dol. Przewiduje się, że do 2025 roku wzrośnie ona do przeszło 190 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 36,6 proc.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    IT i technologie

    Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności

    Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.

    Farmacja

    Sztuczna inteligencja pomaga odkrywać nowe leki. Skraca czas i obniża koszty badań klinicznych

    Statystycznie tylko jedna na 10 tys. cząsteczek testowanych w laboratoriach firm farmaceutycznych pomyślnie przechodzi wszystkie fazy badań. Jednak zanim stanie się lekiem rynkowym, upływa średnio 12–13 lat. Cały ten proces jest nie tylko czasochłonny, ale i bardzo kosztowny – według EFPIA przeciętne koszty opracowania nowego leku sięgają obecnie prawie 2 mld euro. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala jednak obniżyć te koszty i skrócić cały proces. – Dzięki AI preselekcja samych cząsteczek, które wchodzą do badań klinicznych, jest o wiele szybsza, co zaoszczędza nam czas. W efekcie pacjenci krócej czekają na nowe rozwiązania terapeutyczne – mówi Łukasz Hak z firmy Johnson & Johnson Innovative Medicine, która wykorzystuje AI w celu usprawnienia badań klinicznych i opracowywania nowych, przełomowych terapii m.in. w chorobach rzadkich.

    Edukacja

    Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]

    Zmęczenie oczu, ból głowy, pleców, dłoni i nadgarstka to dolegliwości najczęściej zgłaszane przez osoby regularnie grające w gry komputerowe. Na podstawie ankiety przeprowadzonej na grupie niemal tysiąca dorosłych osób amerykańscy naukowcy ustalili, że regularne sesje gier trwające co najmniej 3 godz. najbardziej przyczyniają się do powstania takich dolegliwości. Co ciekawe, u osób będących lub planujących zostać e-sportowcami natężenie dolegliwości nie rośnie gwałtownie, jak należałoby przypuszczać. Może to mieć związek z bardziej świadomym doborem sprzętu i lepszym zrozumieniem znaczenia ergonomii.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.