Newsy

Powstaje nowa platforma do analizy danych 3D. Pozwoli mieszkańcom i firmom samodzielnie analizować i wizualizować dane o budynkach i działkach

2018-03-29  |  06:00
Mówi:Marek Szulc
Funkcja:zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego
Firma:Główny Urząd Geodezji i Kartografii
  • MP4
  • Dane przestrzenne w łatwy i wygodny sposób będą dostępne do powszechnego użytku. Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej tworzy platformę analityczną, w której każdy użytkownik samodzielnie będzie mógł wykonać podstawowe analizy przestrzenne, w tym analizy na danych 3D, a także zwizualizować je. Wykonanie bardziej skomplikowanych operacji będzie można zlecić. Same usługi geoportalowe już dziś przyciągają 45 tys. użytkowników dziennie.

    – Projekt Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej polega na dostarczeniu obywatelom, przedsiębiorcom i w szczególności administracji publicznej nowoczesnych usług związanych z możliwością analiz przestrzennych, z użyciem danych przestrzennych pochodzących z państwowego zasobu, ale również danych, które są w posiadaniu poszczególnych interesariuszy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Szulc, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii.

    Główny Urząd Geodezji i Kartografii planuje utworzenie platformy analitycznej umożliwiającej wykonywanie zaawansowanych analiz przestrzennych, w tym analiz na danych 3D, a także interpretację oraz wizualizację wyników analizy w postaci tekstowej oraz graficznej. Dzięki projektowi CAPAP możliwe będzie dokonywanie analiz niezbędnych do przeprowadzania inwestycji, ale i prowadzenia działalności gospodarczej czy skutecznej ochrony środowiska.

    – Każdy z użytkowników będzie mógł w sposób swobodny skorzystać z usług dostępnych za pomocą naszego projektu i dokonać prostych oraz złożonych analiz we własnym zakresie. Na te analizy, które będą wymagały jakichś dodatkowych kompetencji, będzie można złożyć specjalne zapotrzebowanie – przekonuje Marek Szulc.

    Dane przestrzenne to zbiór cech poszczególnych obiektów. Oznacza to między innymi wysokość i modele trójwymiarowe poszczególnych budynków. Dzięki tym danym, po odpowiedniej obróbce można opracowywać narzędzia takie, jak na przykład mapy 3D. Odbiorcami usług tworzonych w ramach projektu mają być urzędnicy i przedsiębiorcy, a także zwykli obywatele. Jak się okazuje, ostatnia z docelowych grup przedsięwzięcia, bardzo intensywnie korzysta z dostępu do danych przestrzennych.

    – Obywatele korzystają z usług, które świadczymy na dzień dzisiejszy w sposób dosyć intensywny. Mamy około 45 tys. zapytań dziennie do usług geoportalowych. To oczywiście obywatele, przedsiębiorcy, branżowe instytucje, w szczególności instytucje takie jak KGP, Straż Pożarna czy Państwowe Ratownictwo Medyczne i Lotnicze, które na co dzień w trybie 24-godzinnym na dobę korzystają z naszych usług w celach zarządzania kryzysowego i zarządzania bezpieczeństwem – tłumaczy przedstawiciel GUGiK.

    Pierwsze dane wysokościowe w ramach projektu CAPAP zebrano w połowie 2017 roku i dołączono do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Dane pozyskano w technologii lotniczego skanowania laserowego (ALS). Wkrótce utworzona zostanie także specjalna dotykowa mapa topograficzna dla niewidomych i słabowidzących z wykorzystaniem biblioteki znaków dotykowych i pisma Braille'a.

    CAPAP jest jednym z trzech projektów realizowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii w ramach programu operacyjnego Polska Cyfrowa. Oprócz Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej GUGiK opracowuje jeszcze krajową bazę danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (K-GESUT) oraz znajdujący się w II fazie rozwoju Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

    Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.

    Transport

    Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE

    Zaledwie 23 proc. światowej produkcji farmaceutycznej pokrywa Europa. Bardzo dynamicznie rośnie potencjał wytwórczy Azji i może się ona wysunąć na pozycję lidera. Ministrowie zdrowia krajów Unii Europejskiej są zgodni co do tego, że Europa powinna się stać atrakcyjnym rynkiem inwestycyjnym dla przemysłu farmaceutycznego i dążyć do samowystarczalności w produkcji leków i substancji czynnych niezbędnych do ich wytwarzania. Wciąż jednak przedsiębiorcy napotykają bariery biurokratyczne, a wsparcie krajowe i unijne dla inwestorów jest nadal niewystarczająco atrakcyjne.

    Konsument

    Za pół roku zacznie obowiązywać w Polsce system kaucyjny. Polacy obawiają się jego uciążliwości

    1 października br. w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Nie wszyscy konsumenci zdają sobie sprawę z tego, jakimi regułami będzie się rządzić. Eksperci podkreślają jednak, że podejście społeczeństwa jest pozytywne, choć wdrażaniu systemu towarzyszą pewne obawy. Ich zdaniem nie da się pewnie uniknąć na początku błędów i frustracji, ale pozytywne jest już to, że system zacznie działać.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.