Newsy

Powstaje nowa platforma do analizy danych 3D. Pozwoli mieszkańcom i firmom samodzielnie analizować i wizualizować dane o budynkach i działkach

2018-03-29  |  06:00
Mówi:Marek Szulc
Funkcja:zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego
Firma:Główny Urząd Geodezji i Kartografii
  • MP4
  • Dane przestrzenne w łatwy i wygodny sposób będą dostępne do powszechnego użytku. Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej tworzy platformę analityczną, w której każdy użytkownik samodzielnie będzie mógł wykonać podstawowe analizy przestrzenne, w tym analizy na danych 3D, a także zwizualizować je. Wykonanie bardziej skomplikowanych operacji będzie można zlecić. Same usługi geoportalowe już dziś przyciągają 45 tys. użytkowników dziennie.

    – Projekt Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej polega na dostarczeniu obywatelom, przedsiębiorcom i w szczególności administracji publicznej nowoczesnych usług związanych z możliwością analiz przestrzennych, z użyciem danych przestrzennych pochodzących z państwowego zasobu, ale również danych, które są w posiadaniu poszczególnych interesariuszy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marek Szulc, zastępca dyrektora Departamentu Informatyzacji i Rozwoju Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego w Głównym Urzędzie Geodezji i Kartografii.

    Główny Urząd Geodezji i Kartografii planuje utworzenie platformy analitycznej umożliwiającej wykonywanie zaawansowanych analiz przestrzennych, w tym analiz na danych 3D, a także interpretację oraz wizualizację wyników analizy w postaci tekstowej oraz graficznej. Dzięki projektowi CAPAP możliwe będzie dokonywanie analiz niezbędnych do przeprowadzania inwestycji, ale i prowadzenia działalności gospodarczej czy skutecznej ochrony środowiska.

    – Każdy z użytkowników będzie mógł w sposób swobodny skorzystać z usług dostępnych za pomocą naszego projektu i dokonać prostych oraz złożonych analiz we własnym zakresie. Na te analizy, które będą wymagały jakichś dodatkowych kompetencji, będzie można złożyć specjalne zapotrzebowanie – przekonuje Marek Szulc.

    Dane przestrzenne to zbiór cech poszczególnych obiektów. Oznacza to między innymi wysokość i modele trójwymiarowe poszczególnych budynków. Dzięki tym danym, po odpowiedniej obróbce można opracowywać narzędzia takie, jak na przykład mapy 3D. Odbiorcami usług tworzonych w ramach projektu mają być urzędnicy i przedsiębiorcy, a także zwykli obywatele. Jak się okazuje, ostatnia z docelowych grup przedsięwzięcia, bardzo intensywnie korzysta z dostępu do danych przestrzennych.

    – Obywatele korzystają z usług, które świadczymy na dzień dzisiejszy w sposób dosyć intensywny. Mamy około 45 tys. zapytań dziennie do usług geoportalowych. To oczywiście obywatele, przedsiębiorcy, branżowe instytucje, w szczególności instytucje takie jak KGP, Straż Pożarna czy Państwowe Ratownictwo Medyczne i Lotnicze, które na co dzień w trybie 24-godzinnym na dobę korzystają z naszych usług w celach zarządzania kryzysowego i zarządzania bezpieczeństwem – tłumaczy przedstawiciel GUGiK.

    Pierwsze dane wysokościowe w ramach projektu CAPAP zebrano w połowie 2017 roku i dołączono do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Dane pozyskano w technologii lotniczego skanowania laserowego (ALS). Wkrótce utworzona zostanie także specjalna dotykowa mapa topograficzna dla niewidomych i słabowidzących z wykorzystaniem biblioteki znaków dotykowych i pisma Braille'a.

    CAPAP jest jednym z trzech projektów realizowanych przez Główny Urząd Geodezji i Kartografii w ramach programu operacyjnego Polska Cyfrowa. Oprócz Centrum Analiz Przestrzennych Administracji Publicznej GUGiK opracowuje jeszcze krajową bazę danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu (K-GESUT) oraz znajdujący się w II fazie rozwoju Zintegrowany System Informacji o Nieruchomościach.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.