Mówi: | dr hab. inż. Wiesław Cetera |
Firma: | Centrum Rafinacji Informacji |
Opracowana w Polsce technologia rafinacji informacji pozwala przewidzieć wyniki wyborów. Służy także do analizy trendów gospodarczych
Już niemal 4 mld ludzi korzysta obecnie z Internetu na całym świecie. Codziennie wysyłanych jest ponad 172 mld e-maili czy prawie 500 mln tweetów. Informacje zawarte w Internecie są kopalnią wiedzy o użytkownikach, co może być wykorzystywane np. przez firmy reklamowe, ale również do prognozowania społecznych czy gospodarczych trendów. Zaawansowaną analizą danych zajmują się polscy naukowcy z nowo otwartego Centrum Rafinacji Informacji.
– Centrum Rafinacji Informacji zajmuje się dostarczaniem informacji z przestrzeni informacyjnej, która jest odpowiednio obrobiona oraz spreparowana, przygotowana pod kątem użytkownika i jego potrzeb. Ktoś może powiedzieć, że każdy ma „dostęp” do informacji. Natomiast problemem jest dostęp do właściwej informacji i właściwe jej zinterpretowanie. Bez narzędzi informatycznych i technologii informacyjnych, dostęp do tych informacji i ich obrabianie jest bardzo utrudnione – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr hab. inż. Wiesław Cetera z Centrum Rafinacji Informacji.
Rafinacja informacji to technologia wyszukiwania i analizowania w czasie rzeczywistym dużych zbiorów tekstowych. W Centrum Rafinacji Informacji dostępne w sieci informacje będą poddawane zaawansowanej analizie, co pozwoli nie tylko na historyczną ocenę tego, co się wydarzyło, ale ma także umożliwić przygotowanie prognoz dotyczących procesów społecznych, politycznych i gospodarczych. Analizowane są informacje z portali społecznościowych, forów dyskusyjnych oraz wszelkich innych otwartych źródeł zawierających dane ustrukturyzowane, ale także nieustrukturyzowane – bardzo trudne do analizy przy wykorzystaniu tradycyjnych metod i technologii analitycznych.
– Jeśli mówimy o dużych zbiorach, mówimy przede wszystkim o zbiorach nieustrukturyzowanych, tzn. takich, które w przeciwieństwie do zbiorów bazodanowych nie mają jasno określonej struktury, wyróżnionych pól w rekordach itd. Jedyną rzeczą, którą możemy wyróżnić jest np. data, może źródło, a poza tym są to zbiory tekstowe. Czyli przetwarzamy teksty i szukamy tego, co nas w konkretnym zadaniu interesuje – mówi Wiesław Cetera.
W początkowej fazie każdego projektu roboty pobierają informacje z otwartych źródeł. Zebrane w ten sposób dane są oczyszczane (rafinowane) i przeszukiwane pod kątem kluczowych słów oraz powiązań (sentymentów) z wydźwiękiem pozytywnym lub negatywnym. W momencie identyfikacji jakiegoś trendu, naukowcy przechodzą do kolejnego etapu – prognozowania przy wykorzystaniu danych historycznych.
Zespół naukowców CRI prowadzi obecnie zaawansowane analizy dotyczące trendów technologicznych i procesów o największym potencjale innowacyjności na zlecenie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Centrum dostarcza prognozy dotyczące rozwoju konkretnych technologii, co ułatwia podejmowanie strategicznych decyzji o inwestowaniu środków publicznych.
– Narzędzia, które zostały opracowane, mogą być wykorzystywane do zwykłych badań medioznawczych, które prowadzą różnego rodzaju agencje badań społecznych. Porównując to w aspekcie kosztów, to jest w zasadzie bez porównania, bo my wyniki możemy mieć natychmiast, a co za tym idzie również dużo taniej – twierdzi Wiesław Cetera.
Potencjał tkwiący w Big Data dostrzegły także władze Wrocławia. Agencja Audience Network przygotowując kampanię reklamową miasta do konkursu European Best Destination 2018, wykorzystała narzędzia do profilowania użytkowników Internetu, by w ten sposób dotrzeć do polskich emigrantów. Dzięki zastosowaniu narzędzi do analizy Big Data udało się dotrzeć do blisko 30 tys. użytkowników. Wrocław przegonił w konkursie takie miasta jak Amsterdam, Barcelona czy Paryż, zdobywając 67 proc. wszystkich głosów.
– U zarania wykorzystania rafinacji informacji stały badania prof. Gogołka, który prowadził je w kontekście wyborów prezydenckich. Wyniki, które wtedy otrzymał były bardzo bliskie, jak nie identyczne z tymi, które były w rzeczywistości – przekonuje ekspert.
Analitycy Research Cosmos szacują, że wartość narzędzi analitycznych Big Data ma sięgnąć 9 mld dol. w 2023 roku, przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 21,15 proc.
Z danych Internet Live Stats wynika, że obecnie z Internetu korzysta już niemal 4 mld ludzi. Codziennie wysyłanych jest niemal 175 mld e-maili i 500 mln tweetów, a ponad 4,5 mld filmów trafia każdego dnia na YouTube.
Czytaj także
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-27: Przełom w badaniach nad amnezją dziecięcą. Przechowujemy wspomnienia z okresu niemowlęcego, ale nie potrafimy ich przywołać w dorosłym życiu
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-03-12: Klienci oczekują od salonów optycznych nie tylko profesjonalnych badań wzroku. Ważne jest także doradztwo w doborze oprawek
- 2025-04-02: Julia Kamińska: Bardzo niepokoi mnie trend odwrotu od sprawdzonych szczepionek ratujących życie. Chciałabym, żeby ludzie ufali naukowcom i nie bali się
- 2025-03-31: Coraz więcej dronów dzieli przestrzeń powietrzną z załogowymi statkami powietrznymi. Powstaje system do koordynacji lotów
- 2025-02-12: Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
- 2025-01-31: Sztuczna inteligencja pomoże we wczesnym wykrywaniu wrodzonych wad serca. Obecnie rozpoznawalność wynosi 40 proc.
- 2024-12-16: Polscy młodzi chemicy tworzą innowacje na światowym poziomie. Część projektów ma szansę trafić potem do przemysłu
- 2024-12-13: Agencja Badań Medycznych walczy z czasem przy obsłudze konkursów z KPO. Największym problemem są braki kadrowe
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Handel
Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.