Mówi: | dr Maciej Kawecki |
Funkcja: | dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi |
Firma: | Ministerstwo Cyfryzacji |
Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych latach szykuje pakiet 54 ustaw. Umożliwi on pełną cyfryzację kraju
Wraz z upowszechnianiem się rozwiązań z zakresu internetu rzeczy oraz sztucznej inteligencji pojawia się konieczność uregulowania nowo powstającego sektora gospodarki i zarysowanie wyzwań, z jakimi w najbliższych latach będzie zmagać się społeczeństwo. Ministerstwo Cyfryzacji planuje wypracować normy prawne, które otworzą Polskę na rozwiązania wykorzystujące potencjał sieci 5G, serwisów chmurowych czy systemów automatyzujących proces produkcji.
– Najważniejszym wyzwaniem dla rozwoju cyfryzacji w Polsce jest świadomość społeczna, tzn. podkreślanie tego, że taką samą wagę ma inwestowanie w dziurę w ulicy jak inwestowanie w innowacje. Że innowacje tak samo ułatwiają życie, stymulują rozwój gospodarczy. Raport udostępniony przez magazyn CEOWorld Magazine podkreśla, że Polska znajduje się na 7. miejscu na świecie, jeżeli chodzi o środowisko przyjazne rozwojowi start-upów, również w obszarze innowacji. Chcielibyśmy, aby to miejsce było jeszcze wyższe – mówi agencji Newseria Innowacje dr Maciej Kawecki, dyrektor Departamentu Zarządzania Danymi w Ministerstwie Cyfryzacji.
Ministerstwo planuje rozpocząć przystosowywanie społeczeństwa do rewolucji cyfrowej już na etapie szkoły podstawowej. W ramach programu Polska Cyfrowa powołano do życia projekt Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej, który zakłada podpięcie do internetu wszystkich szkół w Polsce. Kolejnym krokiem będzie opracowanie treści edukacyjnych, które umożliwią przekazanie uczniom umiejętności cyfrowych takich jak np. podstawy programowania. Takie przyszłościowe zadania mają na celu ułatwić przyszłym pokoleniom odniesienie sukcesu na rynku zdominowanym przez technologie informatyczne.
Równie ważnym krokiem na drodze do cyfryzacji społeczeństwa będzie wdrożenie przyszłościowej architektury przesyłu danych, tzn. sieci 5G. Dzięki niej możliwe będzie podpięcie do bezprzewodowego internetu nawet 100 urządzeń na metr kwadratowy, a co za tym idzie – upowszechnienie rozwiązań z zakresu internetu rzeczy takich jak systemy smart city.
Na konieczność rozwoju infrastruktury 5G zwraca uwagę także Komisja Europejska. Zgodnie z jej zaleceniami do 2020 roku sieć 5G powinna być dostępna na zasadach komercyjnych przynajmniej w jednym dużym mieście w każdym kraju członkowskim. Aby zrealizować te założenia, Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało i doprowadziło do przegłosowania projekt megaustawy telekomunikacyjnej, która wprowadza m.in. obniżki opłat związanych z rozbudową infrastruktury 5G.
– Najważniejszym wyzwaniem w tej chwili jest megaustawa, która otwiera Polskę na sieć 5G. Ogromnym wyzwaniem jest projekt Zintegrowanej Platformy Analitycznej, który nie wymaga wprawdzie zmian legislacyjnych, ale który opiera się na koncentrowaniu ogromnych zasobów danych wewnątrz administracji publicznej. Chcemy do października wdrożyć kontent sztucznej inteligencji w elektronicznym obiegu dokumentów w administracji publicznej tak, żeby można było zmniejszyć zasoby tzw. kancelarii ogólnych, żeby pisma mogły być automatycznie dekretowane. Tych projektów jest bardzo, bardzo dużo – twierdzi ekspert.
Zbudowanie nowoczesnej infrastruktury 5G oraz cyfryzacja administracji to jeden z elementów programu Społeczeństwa 5.0. Zakłada on, że dzięki dostępowi do szybkiego internetu oraz platform wykorzystujących chmurę danych możliwe będzie wdrożenie na szeroką skalę rozwiązań z zakresu internetu rzeczy oraz smart city przez administrację publiczną
Już teraz największe polskie miasta badają potencjał tych technologii. Dobrym przykładem takiego działania jest projekt CityLab realizowany przez władze Wrocławia, który zakłada stworzenie zaplecza intelektualnego do testowania miejskich systemów inteligentnych. W ramach CityLab testowane są usługi z zakresu smart city, które mają ułatwić życie mieszkańcom, m.in. system inteligentnego monitoringu jakości powietrza czy zarządzania miejscami parkingowymi.
– Strategią długofalową na okres po październikowych wyborach jest próba wdrożenia tych zmian prawnych, które zdiagnozowaliśmy m.in. w raporcie dotyczącym internetu rzeczy czy inteligentnych miast. Zmiana 54 ustaw, może w pakiecie, który nazywałby się jakimś kodeksem cyfrowym, ale w takim kompleksowym pakiecie. To byłoby takie największe wyzwanie dla resortu cyfryzacji na najbliższe lata – mówi dr Maciej Kawecki.
Analitycy MarketsandMarkets szacują, że w 2020 roku rynek infrastruktury 5G będzie wart 2,86 mld dol. i będzie się rozwijał w średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 46,7 proc., by w 2027 roku osiągnąć wartość blisko 42 mld dol.
Czytaj także
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-06: 4 mld zł z KPO na e-zdrowie. Trafią m.in. na ucyfrowienie dokumentacji medycznej oraz narzędzia przyspieszające diagnostykę
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-09: Zakaz silników spalinowych od 2035 roku nierealny. Rewizja przepisów ma być ratunkiem dla sektora motoryzacyjnego w UE
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
- 2024-09-25: Budowa CPK ma ruszyć w 2026 roku. Wyzwaniem będzie skumulowanie dużych inwestycji w jednym czasie
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-08-26: Polska nie może się uwolnić od węgla. Wszystko przez brak inwestycji w modernizację sieci elektroenergetycznych
- 2024-07-30: Siatkówka z coraz większym wsparciem sponsorów. Największe firmy inwestują nie tylko w drużyny narodowe, ale i ligowe kluby
- 2024-07-17: Sztuczna inteligencja pomaga identyfikować czynniki ryzyka wypadków samochodowych. Naukowcy za pomocą Google Street View analizują pod tym kątem infrastrukturę drogową
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.