Mówi: | Krzysztof Mamiński |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKP |
Kolej 4.0 będzie bezpieczniejsza i sprawniejsza. Przyszłość to elektryczne pociągi i innowacyjne dworce z panelami słonecznymi
Unijny program modernizacji kolejnictwa ma skierować branżę transportu szynowego na nowe tory. Realizacja IV Pakietu Kolejowego pozwoli zwalczyć fragmentaryzację rynku kolejowego w krajach członkowskich, otworzy branżę na inwestycje międzynarodowe i wprowadzi innowacyjne rozwiązania z segmentu przemysłu 4.0. Modernizacja branży z wykorzystaniem nowoczesnych technologii pozwoli zwiększyć konkurencyjność i niezawodność transportu kołowego.
– Kolej 4.0 to cyfryzacja, w tym przede wszystkim nowe systemy zabezpieczeń wpływające na bezpieczeństwo ruchu kolejowego i na jego usprawnienie. Kolej musi odpowiadać na nowe wyzwania, zmieniający się scyfryzowany świat. Poczynając od rzeczy bardzo dużych, poprzez te najbardziej prozaiczne jak chociażby wspólny bilet i aplikacje mobilne, które ułatwiają korzystanie z usług kolei – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych.
Ujednolicenie europejskiego rynku transportu torowego w oparciu o IV Pakiet Kolejowy ma przynieść krajom członkowskim szereg korzyści finansowych, organizacyjnych oraz ekologicznych. Wdrożenie pakietu 16 czerwca 2020 roku otworzy krajowe systemy kolejnictwa na rynek międzynarodowy. Wprowadzenie unijnych autoryzacji taborów oraz wspólnotowych standardów infrastrukturalnych ułatwi polskim firmom wchodzenie na rynki krajów członkowskich.
Urząd Transportu Kolejowego podpisał już umowę o współpracy z Europejską Agencją Kolejową, która przyspieszy wdrożenie IV Pakiet Kolejowy na szeroką skalę. Dzięki niej możliwe będzie m.in. korzystanie z ujednoliconej certyfikacji bezpieczeństwa. Nowe regulacje sprawią, że tabory kolejowe będą dopuszczane do eksploatacji na wszystkich rynkach unijnych na podstawie jednego dokumentu wydawanego przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej.
Powołano również Krajowy Program Kolejowy, w ramach którego przeprowadzi się gruntowną modernizację 9 tys. km torowych szlaków komunikacyjnych oraz stacji kolejowych. Inwestycje realizowane w ramach KPK mają skrócić średni czas przejazdu i poprawić komfort podróżowania.
– Kolej zawsze była firmą, która napędzała rozwój. To jest miejsce, gdzie wprowadza się bardzo szybko w życie nowe rozwiązania. Dziś kolej została dostrzeżona jako najbardziej ekologiczny środek transportu. Mówienie o kolei 4.0 daje szansę, że łącznie z troską o klimat, o pasażerów możemy realizować to, żeby na przyszłość zanieczyszczenie klimatu było mniejsze, a jak najwięcej obywateli każdego kraju, całego świata korzystało z transportu kolejowego – mówi Krzysztof Mamiński.
Rozwiązania proekologiczne, które pozwolą zredukować ślad węglowy tej branży, pełnią istotną rolę w IV Pakiecie Kolejowym. Dobrym przykładem takich inwestycji są m.in. prace nad innowacyjnymi systemami magazynowania energii elektrycznej prowadzone we współpracy ekspertów z PKP Energetyka, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz naukowców z Uniwersytetu Zielonogórskiego. Efektem prac zespołu badawczego ma być stworzenie systemu, który pozwoli efektywniej zarządzać energią wykorzystywaną przez tabory.
Z kolei Grupa PKP przeprowadzi gruntowną renowację kilkudziesięciu dworców, również tych o charakterze zabytkowym, aby zmniejszyć ich emisyjność. Firma wyposaży zmodernizowane dworce w panele słoneczne czy inteligentne systemy grzewcze oraz oświetleniowe. Oprócz tego budynki zostaną przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Na dworcach pojawią się pochylnie, tabliczki informacyjne w języku Braille’a, ścieżki dla niewidomych czy toalety dla niepełnosprawnych.
– Teraz budujemy 50 innowacyjnych dworców systemowych, w nowej perspektywie zbudujemy kolejnych 50. Mamy wszystkie nowoczesne rozwiązania: pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, instalacje szarej wody, stacje ładowania samochodów elektrycznych przy dworcach. Dzięki temu, kiedy przyjedziesz samochodem elektrycznym, aby jechać dalej pociągiem, płacisz mniej za ładowanie. Do tego wynajmujemy samochody, skutery i rowery elektryczne – tłumaczy ekspert.
Branża kolejowa zamierza inwestować w rozwiązania z zakresu systemów zintegrowanego transportu, które zachęcą podróżnych do porzucenia samochodów na rzecz transportu publicznego. W tym celu wokół dworców rozwija się infrastrukturę carsharingową, ułatwiającą przesiadkę z pociągów do samochodów bądź małych pojazdów elektrycznych na wynajem.
– Chcemy stopniowo wyposażać wszystkie dworce w stacje ładowania pojazdów, gdyż one zachęcają do korzystania z elektromobilności. Można korzystać z najczystszego środka transportu, jakim jest kolej, ale dojeżdżać do niego również innym elektrycznym pojazdem. Milion samochodów elektrycznych to już jest ta liczba, która pokaże, że jednym z podstawowych środków transportu kołowego będzie samochód, ale samochód elektryczny. Do tego pociąg elektryczny i to się układa w całość – podsumowuje Krzysztof Mamiński.
Według analityków z firmy Market Study Report wartość globalnego rynku infrastruktury kolejowej w 2018 roku wyniosła 47 mld dol. Przewiduje się, że do 2025 roku wzrośnie ona do 61,4 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 3,4 proc.
Czytaj także
- 2024-10-29: Ruch na lotniskach regionalnych niezagrożony. Centralne lotnisko ma być nie konkurencją, ale uzupełnieniem oferty lotniczej
- 2024-10-15: Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo
- 2024-10-08: Do 2050 roku transport morski ma być zeroemisyjny. W dekarbonizacji pomagają nowe technologie, ale przyszłością są zielone paliwa
- 2024-08-20: Upały wyzwaniem w transporcie żywności. W zwykłych samochodach dostawczych może być nawet 50°C [DEPESZA]
- 2024-08-08: Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Firmy mają problem z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności
- 2024-08-19: Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia
- 2024-06-26: Ostatnie przygotowania do uruchomienia strefy czystego transportu w stolicy. Straż miejska została wyposażona w mobilny punkt kontroli
- 2024-06-21: Prezes CPK: Czekamy na decyzję kierunkową rządu. Od 1 lipca spółka przechodzi pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury
- 2024-07-09: Zielone aspekty będą zyskiwać w przyszłych przetargach infrastrukturalnych. Branża inwestuje w technologie asfaltowe wspierające dekarbonizację
- 2024-07-10: Producenci systemów sterowania ruchem kolejowym przygotowani do ochrony przed cyberatakami. Czekają na uruchomienie nowych inwestycji na kolei
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Ochrona środowiska
Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
Zdecydowana większość Polaków dostrzega niekorzystne zmiany klimatu – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie ING Banku Śląskiego. Są wprawdzie gotowi, by zmieniać swoje nawyki na bardziej ekologiczne, ale często odstraszają ich koszty i brak wiedzy. Jednocześnie liczą na większe wsparcie i zaangażowanie ze strony rządu i biznesu, a prawie 40 proc. Polaków oczekuje, że to start-upy będą pracowały nad innowacjami proklimatycznymi. One same chętnie się w ten obszar angażują, ale widzą wiele barier, m.in. w pozyskiwaniu kapitału.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.