Mówi: | Mirosław Szczepański |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polish Dairy |
Powstała polska platforma sprzedażowa dla producentów mleczarskich. Dzięki niej ze swoimi produktami mają szansę dotrzeć do klientów na całym świecie
Na rynku działa nowa, innowacyjna platforma dystrybucji dostępna dla polskich producentów z branży mleczarskiej. Polish Dairy umożliwia zawieranie transakcji na Global Dairy Trade i zapewnia efektywny pod względem kosztów dostęp do szerokiej gamy produktów masowych dla ponad 600 klientów z całego świata. Formuła internetowej giełda jest przejrzysta, zapewnia możliwość zapoznania się z cenami referencyjnymi danego produktu, jest znacznie łatwiejsza w użyciu i obniża koszty transakcyjne.
– Nasza innowacyjność polega na tym, że współpracujemy z mleczarniami, które produkują produkty o charakterze masowym. Są to proszki mleczne, proszki serwatkowe, tłuszcze mleczne, sery. Dzięki współpracy z tymi mleczarniami jesteśmy w stanie pozyskiwać duże wolumeny produktów o ujednoliconej strukturze, składzie i wprowadzać je na światowe rynki – podkreśla w rozmowie z agencja Newseria Innowacje Mirosław Szczepański, prezes zarządu Polish Dairy.
Polish Dairy to pierwsza platforma obrotu produktami mleczarskimi w Polsce. Umożliwia rodzimym producentom zawierania globalnych transakcji dzięki dostępowi do Global Dairy Trade, platformy działającej na całym świecie.
– Obecnie na tej giełdzie działa ponad 600 kupujących zainteresowanych m.in. produktami z Polski. To kupujący z całego świata – wskazuje Mirosław Szczepański.
Polish Dairy współpracuje już z wieloma mleczarniami w Polsce, z których każda nie tylko powiększa asortyment produktów, lecz także uatrakcyjnia ofertę. Jak jednak wskazuje prezes platformy, mleczarnie stawiają przede wszystkim na produkty masowe.
– To produkty, które można w łatwy sposób ustandaryzować. Przy produktach masowych możemy określić standard specyfikacji, jaki musi spełniać dany produkt. Produktów markowych nie da się już tak łatwo ustandaryzować, bo każdy producent ma swój własny, unikalny produkt – mówi ekspert.
Produkty masowe na różnych rynkach wyglądają podobnie, to np. proszki mleczne, odtłuszczone mleko w proszku, pełnotłuste mleko w proszku, słodka serwatka, maślanka w proszku.
– Korzyści są ogromne, szczególnie dla mleczarni. W chwili obecnej mamy do czynienia z rynkiem bardzo nieprzejrzystym, gdzie nie wiadomo, w jaki sposób kształtuje się cena. Charakteryzuje się on dość dużymi kosztami transakcyjnymi związanymi są z koniecznością poszukiwania odbiorcy, ustalania ceny, która będzie atrakcyjna, porównywania oferty. Jeżeli zostaje to skoncentrowane na giełdzie, która jest przejrzysta, która zapewnia możliwość zapoznania się z cenami referencyjnymi danego produktu, to jest to znacznie łatwiejsze i obniża koszty transakcyjne – tłumaczy Mirosław Szczepański.
W ten sposób Polish Dairy może być nowym kanałem dystrybucji dla polskich producentów, tym bardziej że Polska to jeden z największych eksporterów produktów mleczarskich. Tylko w 2016 roku wartość wyeksportowanych produktów mleczarskich z Polski wyniosła 1,47 mld euro (spadek o 5 proc., a w porównaniu do rekordowego 2014 roku o ponad 29 proc.). Niestety, zmniejszyła się wartość eksportu do krajów trzecich (o 16 proc. do 375 mln euro), lecz dzięki platformie polscy producenci mogą odwrócić ten niekorzystny trend.
– Otwiera się nowy kanał dystrybucji produktów dla polskich producentów, nowy kanał eksportowy. Biorąc pod uwagę to, że Polska jest jednym z największych producentów produktów mleczarskich na świecie, a w centralnej Europie jest największym producentem, kolejny kanał eksportowy jest zawsze mile widziany – przekonuje Mirosław Szczepański.
Czytaj także
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-04-25: Polskie rolnictwo potrzebuje inwestycji infrastrukturalnych. Niezbędna jest budowa agroportów i rozwój połączeń kolejowych
- 2024-05-08: Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-04: Enej: Poprzez płytę „Vesna” chcieliśmy dać fanom pewien powiew świeżości. Pierwszy raz stworzyliśmy duet z ukraińskim raperem
- 2024-02-28: Kolejne rozmowy ministerstwa z Ukrainą i protestującymi rolnikami. Wiceprezes PUIG: W dyskusji o granicy i Ukrainie przeważają emocje, a nikt nie patrzy na twarde dane
- 2024-02-16: Produkcja cukru pod dużą presją kosztową. Dobre zbiory buraka nie przełożą się na spadek cen
- 2024-02-15: Włoska żywność wśród najczęściej podrabianych na świecie. Producenci walczą z tym zjawiskiem za pomocą certyfikacji
- 2024-02-28: Rząd planuje zwiększyć ochronę lasów. Zmiany klimatu i intensywne wycinki znacznie pogorszyły ich kondycję
- 2024-01-04: Polski przemysł w słabej kondycji wchodzi w 2024 rok. Liczba nowych zamówień spada już od prawie dwóch lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Infrastruktura
Szybki rozwój 5G w Orange Polska. Do końca roku operator uruchomi 3 tys. stacji dających dostęp do nowej technologii
– W całym kraju jest już 1,5 tys. stacji 5G obsługujących pasmo C, ale cały czas pracujemy nad zwiększeniem zasięgu i włączamy kolejne. Do końca roku klienci Orange Polska będą korzystać łącznie z 3 tys. stacji, które włączamy zarówno w dużych aglomeracjach, jak i w mniejszych miejscowościach – zapowiada Jolanta Dudek, wiceprezes Orange Polska ds. rynku konsumenckiego. Jak podkreśla, ta technologia, która na dobre ruszyła w Polsce z początkiem tego roku, jest dla konsumentów rewolucją w korzystaniu z mobilnego internetu. Wraz z jej upowszechnianiem Polacy kupują też coraz więcej telefonów obsługujących sieć 5G – łącznie w ich rękach jest już 3,25 mln takich smartfonów, a dostępność takiego sprzętu poprawiają coraz bardziej przystępne ceny.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.