Mówi: | Grzegorz Świątek, Joanna Patejuk, Natalia Strawa, Mikołaj Siwek |
Funkcja: | Hyper Poland University Team |
Firma: | Politechnika Warszawska |
Powstaje pierwsza na świecie pełnowymiarowa kapsuła hyperloop. Super nowoczesny środek transportu pozwoli pokonywać długie odcinki trasy nawet w kilkanaście minut
Hyperloop to idea super nowoczesnego transportu zbiorowego, dzięki któremu pasażerowie będą poruszali się w kapsułach umieszczonych w tubach. W Polsce pierwszą kapsułę hyperloop buduje zespół Hyper University Poland, który już skonstruował niepełnowymiarowy prototyp takiego pojazdu. We Francji trwają już prace nad pierwszą na świecie pełnowymiarową kapsułą, która mierzy 30 m długości, waży 20 ton i ma rozpędzać się do 1223 km na godzinę. Francuska firma HTT planuje oddać ją do użytku w 2018 roku.
Hyperloop to projekt nowego, niezwykle szybkiego środka transportu, który ma duże szanse stać się przełomem komunikacyjnym na świecie, w tym również w Polsce. Trwają zaawansowane prace nad wdrożeniem tej technologii. Kapsuła z pasażerami będzie się poruszać w specjalnym tunelu, w którym zostanie obniżone ciśnienie, co pozwoli na podróżowanie z prędkością nawet 1200 kilometrów na godzinę przy zachowaniu niewielkich kosztów transportu.
– Musimy mieć na początku koła do jazdy przy małych prędkościach, natomiast później są plany, aby zacząć lewitować magnetycznie lub unosić się na poduszce powietrznej, w związku z czym redukujemy opory tarcia, możemy w ten sposób osiągać dużo większe prędkości, a dodatkowo ponieważ poruszamy się w rurze redukujemy do minimum opory powietrza, to pozwala na osiągnięcie bardzo wysokich prędkości, szacuje się, że hyperloop powinien móc jechać z prędkością 1000 km/h lub nawet więcej – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Grzegorz Światek, członek zespołu Hyper Poland University Team.
We Francji Hyperloop Transportation Technologies (HTT) ruszyło z budową pierwszej na świecie pełnowymiarowej kapsuły hyperloop. Kapsuła ma mierzyć 30 metrów długości, 2,7 m szerokości, a ważyć ma 20 ton. Francuzi twierdzą, że kapsuła będzie w stanie podróżować z prędkościami dochodzącymi do 1223 km/h, czyli ponad dwukrotnie większymi, niż dotąd najszybszy pociąg na świecie – japoński pociąg Maglev MLX01 (603 km/h, wpisane do Księgi Rekordów Guinessa). Kolej magnetyczna porusza się na poduszce magnetycznej, zatem podobnie jak hyperloop – lewituje.
– Lewitacja magnetyczna zależy od masy oraz ilości magnesów które zastosujemy. Przy większej masie potrzeba więcej magnesów, a dodatkowo jeśli zastosujemy przy tej samej masie jeszcze większą ilość lub mocniejsze magnesy, możemy zacząć lewitować już przy mniejszej prędkości. W naszej kapsule przy magnesach, których użyliśmy, zaczynamy lewitować przy prędkości około 70 km/h i lewitujemy cały czas aż do tych obliczonych 430 km/h, ponieważ do takiej prędkości liczyliśmy tę kapsułę – twierdzi Grzegorz Świątek.
Hyperloop ma uzupełnić lukę między samolotem a pociągiem. Połączy zalety obu tych środków transportu. Szybkością będzie konkurował z samolotem, ale, podobnie jak pociąg, będzie mógł rozpoczynać kurs z centrów miast. Będzie wymagał stałej infrastruktury, jak pociąg i będzie łączył odległe miejscowości nie zatrzymując się po drodze, podobnie jak samolot.
– Konstrukcja ma jakieś elementy samochodu, ma koła, jest to poniekąd pociąg, porusza się po jednej szynie, na niej także hamuje za pomocą systemu hamującego. Jest to też trochę samolot, bo lewituje, jest to tzw. lewitacja magnetyczna, ma po trochu wszystkiego. Jako transport, idea hyperloopa ma wskoczyć w lukę pomiędzy pociągami a samolotami – twierdzi Mikołaj Siwek z Hyper Poland University Team
Hyper Poland University Team zaprojektował też wstępną siatkę połączeń. Wynika z niej, że trasę Wrocław – Łódź moglibyśmy pokonać w 17 minut, a z Krakowa do Warszawy dojechać w ciągu 20 minut. Z kolei podróż z Warszawy do Gdańska zajęłaby nam 23 minuty. Z Poznania do Berlina dojechalibyśmy w ciągu 18 minut, a zaledwie godzinę później moglibyśmy zwiedzać Paryż. Koszt budowy kilometra trasy hyperloop ma być porównywalny z kosztem budowy kilometra autostrady w średnio trudnym terenie. Obecnie trwają jednak prace nad samą kapsułą.
– Poszycie kapsuły jest wykon0ane z kompozytu szklano-epoksydowego, w strukturze przekładkowej z pianką. Podzieliliśmy bryłę na dwa prostsze elementy. Przód, który ma bardziej skomplikowaną geometrię, wyfrezowaliśmy i oblaminowaliśmy szklano-epoksydowym laminatem, a tył z kolei uprościliśmy do geometrii, która jest rozwijalna, zrobiliśmy płaską płytę, którą potem wygięliśmy na kształt kapsuły tak, aby potem złączyć te dwa elementy i otrzymać pełną kapsułę – tłumaczy Joanna Patejuk z Hyper Poland University Team.
Komfort podróżowania hyperloop ma być podobny do komfortu jazdy innymi współczesnymi środkami transportu. Przy tak dużych prędkościach, o jakich mówią entuzjaści tej technologii, pojawiają się pytania o zdrowie pasażerów i przeciążenia.
– Przeciążenia jakim będzie poddany pasażer będą takie same, jakie mamy w samolotach czy w szybkiej kolei, japońskiej czy chińskiej, nie ma tu żadnego strachu jeśli chodzi o zdrowie, ponieważ będzie to 1 lub 1,5 G czyli najbardziej typowe przeciążenie samolotowe, które nie robi nam żadnej krzywdy ani nie wywołuje specjalnego dyskomfortu – podsumowuje Grzegorz Świątek z Hyper Poland University Team.
Pierwsza pełnowymiarowa kapsuła francuskiego HTT ma być gotowa w 2018 roku.
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/1617144973/n-biznes_1.png)
Bankowość
![](/files/1617144973/euro-tabrez-syed-pdnv0eg5yoa-unsplash_1,w_274,_small.jpg)
Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
Parlament Europejski przyjął na plenarnym posiedzeniu zalecenia dla Europejskiego Banku Centralnego po przeprowadzonej debacie na temat jego priorytetów i działań z przewodniczącą Christine Lagarde. Zdaniem europosła PiS Bogdana Rzońcy, który uczestniczył w debacie, zduszenie inflacji przez EBC jest sukcesem, ale wciąż poważnym wyzwaniem. Jak podkreśla, w kwestii obniżek stóp procentowych bank powinien uwzględniać interesy wszystkich przedsiębiorców działających w strefie euro, także tych rozliczających się w innych walutach. Istotne jest również zachowanie neutralności ideologicznej, np. w aspektach ekologicznych, oraz kontrola nad wydatkami na ten cel.
Farmacja
Polska z wydatkami na zdrowie zbliża się do średniej krajów OECD. Wyzwaniem jest efektywne wykorzystywanie tych funduszy
![](/files/1617144973/smidova-oecd-zdrowie-foto,w_133,_small.jpg)
Eksperci OECD pozytywnie oceniają postępy w postaci rosnących wydatków ze środków publicznych na zdrowie, wskazują jednak na szereg wyzwań związanych z efektywnym wykorzystywaniem tych funduszy. Wśród nich jest zbyt duży nacisk na medycynę naprawczą przy znikomych nakładach na profilaktykę oraz nadpodaż łóżek szpitalnych, które można by zagospodarować w budowaniu nowej strategii w opiece długoterminowej. W tym obszarze OECD wskazuje na potrzebę zbudowania długofalowej strategii, które pomoże odpowiedzieć na dynamicznie rosnące potrzeby starzejącej się ludności. Dotyczy to także budowania kadr dla sektora.
Edukacja
Młodzi naukowcy przez niskie płace odchodzą z uczelni. To duże zagrożenie dla rozwoju polskiej gospodarki i technologii
![](/files/1617144973/mendrok-kadry-foto,w_133,_small.jpg)
Ośrodki naukowo-badawcze w Polsce cierpią na niedobór kadry. Wynika to przede wszystkim z niedofinansowania branży, która w obliczu kryzysu demograficznego musi rywalizować z sektorem przemysłowym o najzdolniejsze umysły. Choć sektor nauki oferuje możliwość samorealizacji i rozwijania pasji, dla młodych ludzi istotne znaczenie ma również aspekt ekonomiczny, a w tym względzie świat nauki nie może się mierzyć z konkurencją ze strony firm i korporacji. Rozgoryczenie młodych naukowców pogłębia fakt szybkiego wzrostu płacy minimalnej, która goni ich zarobki.
Szkolenia
![](/files/1617144973/ramka-prawa-akademia-newser_2,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.