Mówi: | Przemysław Rozmysłowicz |
Firma: | Play Holding SA |
Powstaje elektryczny pojazd dostawczy zbudowany w całości z kompozytu. Masa zaledwie 600 kg pozwoli zaoszczędzić paliwo i zwiększyć zasięg
Polska spółka Play Holding pracuje nad projektem lekkiego, a zarazem wytrzymałego samochodu wykonanego z kompozytów. Masa własna tego elektrycznego pojazdu e-VAN wyniesie ok. 600 kg, co przełoży się na większą wydajność i oszczędności w porównaniu do konwencjonalnych konstrukcji. Koszt przejechania 100 km takim samochodem ma wynieść ok. 4 zł. Auto będzie skierowane do branży transportowej, m.in. dostaw paczek czy korespondencji. W przyszłości twórcy planują stworzyć z podobnych materiałów także autonomiczną taksówkę.
e-VAN wykonany jest z materiałów kompozytowych, ale to również pojazd elektryczny. Czas ładowania samochodu ma nie przekroczyć w zależności od typu ładowarki od 30 do 60 minut. Auto będzie osiągać maksymalną prędkość 60–80 km/h. Przestrzeń ładunkowa pomieści dwie europalety o wadze do 1000 kg. Zasięg pojazdu wyniesie od 100 do 300 km na jednym ładowaniu baterii. Według zapewnień projektantów szacunkowy koszt przejechania 100 km będzie kształtował się na poziomie 4 złotych.
– Mówimy o samochodzie, który ma wykonaną z kompozytów lekkich strukturę płyty podłogowej i większość konstrukcji nadwozia, dzięki czemu uzyskujemy bardzo sztywną, wytrzymałą konstrukcję, jednocześnie o wiele lżejszą od konstrukcji w konwencjonalnej motoryzacji. Dzięki temu, że uzyskujemy masę własną pojazdu na poziomie 600 kg, a nie grubo ponad tonę, mamy samochód, który uzyskuje większy zasięg przy znacząco niższych kosztach – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Przemysław Rozmysłowicz z Play Holding SA.
Firma ma już za sobą stworzenie prototypu nadwozia e-VAN-a. Karoseria ma być gotowa w drugim kwartale tego roku. Następnie pomysłodawcy chcą ruszyć z produkcją testową, która objęłaby 20–30 samochodów na zlecenie Poczty Polskiej.
Kompozytowy e-VAN będzie tworzony przede wszystkim dla branży transportowej. Według twórców sprawdzi się m.in. podczas dostaw paczek i korespondencji np. przez podmioty pracujące jako podwykonawcy firm kurierskich. Jednak pomysłodawcy już teraz widzą kolejne zastosowanie dla swojego projektu.
– To samochód głównie do biznesu transportowego, do dostaw paczek i korespondencji. W przyszłości planujemy wykorzystanie tego jako platformę do autonomicznej taksówki, mamy kontrahenta zainteresowanego takim wdrożeniem. Jest również klient z branży pogrzebowej – mówi przedstawiciel Play Holding SA.
Według danych Międzynarodowej Agencji Energii opublikowanych w raporcie „Global EV Outlook 2017” pod koniec 2016 roku na świecie jeździło ponad dwa mln samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym. W 2016 r. łączna sprzedaż aut elektrycznych wyniosła 751 tys. sztuk w skali globalnej.
Czytaj także
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-06-06: Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier
- 2025-02-25: Trwa nabór wniosków do programu dopłat do elektryków. Bez zmiany systemu podatków może być krótkotrwałym mechanizmem wsparcia rynku
- 2024-12-13: W Europie segment elektrycznych małych aut miejskich zapóźniony o trzy–cztery lata. Hyundai chce to zmienić
- 2024-10-11: D. Obajtek: UE nie dorosła technologicznie do rezygnacji z samochodów spalinowych. Europejski rynek motoryzacyjny upada
- 2024-10-24: Qczaj: Robię kurs na prawo jazdy. Będę jeździł fajnym samochodem „na bogato”, bo zapracowałem na porządne auto
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2025-01-13: Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
- 2024-11-06: Rośnie zapotrzebowanie na szkolenia z gaszenia elektryków. Wiedza na ten temat jest coraz szersza
- 2024-10-14: Wyniki sprzedaży elektryków w Polsce jedne z najniższych w Europie. Eksperci widzą jednak duży potencjał
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Farmacja
Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE

Szacuje się, że w Unii Europejskiej codziennie występuje ok. 3,3 mln przypadków lekkich dolegliwości. Gdyby każdy pacjent zgłaszał się z nimi do lekarza, potrzebnych byłoby dodatkowo 120 tys. lekarzy pierwszego kontaktu lub obecni lekarze musieliby pracować dodatkowe 144 minuty dziennie. Polska pod względem samoleczenia, ze wskaźnikiem na poziomie 55 proc., plasuje się w czołówce UE. – Samodzielne leczenie to nie tylko kwestia wygody pacjenta, ale przede wszystkim realne odciążenie systemu ochrony zdrowia – przekonuje Ewa Królikowska z PASMI.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.