Mówi: | dr Jakub Ryzenko |
Funkcja: | kierownik Centrum Informacji Kryzysowej |
Firma: | Centrum Badań Kosmicznych PAN |
Polskie start-upy i instytucje szukają innowacji do walki z koronawirusem. Mogą pozyskać miliony złotych
Branża start-upowa oraz organizacje publiczne jednoczą się w walce z pandemią koronawirusa. Powstaje szereg akceleratorów technologicznych, które mają przyspieszyć i ułatwić wdrożenie nowych, innowacyjnych rozwiązań dla przedstawicieli branży medycznej. Powstają systemy automatyzujące pracę lekarzy, środki ochrony osobistej tworzone przy wykorzystaniu drukarek 3D oraz prototypowe systemy wentylacji dla osób zarażonych. Jedną z takich inicjatyw jest konkurs Covid Challenge.
– Celem Covid Challenge jest wygenerowanie innowacji, które mogą pomóc służbie zdrowia w walce z pandemią. Chodzi przede wszystkim o sprzęt ochronny dla ratowników medycznych, elementy prostego usprawnienia wyposażenia karetek, sposoby oczyszczania i dekontaminacji pewnych rzeczy, ale także poszukiwanie wyzwań przy rozwiązaniach typu respirator czy system monitoringu pacjenta. Poszukujemy zarówno rozwiązań, które na zasadzie „zrób to sam” pozwalają w łatwy sposób poprawić bezpieczeństwo i sprawność działania, jak i takich, które mogą wymagać kilku miesięcy rozwoju, ale zaoferują coś nowego – mówi agencji Newseria Innowacje Jakub Ryzenko, kierownik Centrum Informacji Kryzysowej z Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk.
Od momentu ogłoszenia konkursu Covid Challenge udało się wstępnie ocenić 30 zgłoszeń, spośród których kilkanaście pomyślnie przeszło proces weryfikacji. Kolejne wnioski będą rozpatrywane partiami w dwutygodniowych odstępach. Zaaprobowane projekty otrzymają wsparcie merytoryczne, które pozwoli wdrożyć je w życie.
Uczestnicy konkursu zmierzą się z 28 wyzwaniami. Każde z nich zawiera krótki opis problemu oraz przykładowe metody jego rozwiązania. Do aplikacji konkursowej mogą dołączyć film z serwisu YouTube, a także szkic bądź schemat szczegółowo objaśniający działanie danego projektu.
– Część z nich to pomysły, które będą wymagały pewnego czasu na rozwinięcie. Część to tematy, które wymagają badań, np. tematyka ozonowania dla oczyszczania sprzętu ochronnego czy utylizacji odpadów medycznych. Tym, którzy mają pomysły i rozwiązania wymagające dłuższego rozwoju, będziemy chcieli umożliwić kontakt z potencjalnymi inwestorami – mówi ekspert.
Własny program grantowy uruchomiło także Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Instytucja planuje wyłonić w ramach Szybkiej Ścieżki „Koronawirusy” innowacyjne projekty związane z diagnostyką, profilaktyką oraz leczeniem COVID-19. Na ten cel przeznaczono 200 mln zł z funduszy europejskich, o które można starać się od 6 maja 2020 r.
Z kolei przedstawiciele Agencji Badań Medycznych powołali do życia program błyskawicznego wsparcia dla technologii medycznych przeciwdziałających rozprzestrzenianiu się koronawirusa. Agencja zobowiązała się do przeprowadzenia wstępnej oceny zgłaszanych projektów w ciągu 72 godzin, a naukowcy oraz inżynierowie zainteresowani współpracą mogą liczyć na wsparcie rzędu 5 mln zł.
– Covid Challenge jest konkursem wielopłaszczyznowym. Zgłaszane są działania, które mogą przynieść efekty tu i teraz. Mamy pomysły, które potrzebują wsparcia, mamy tematy badawcze, wokół których mogą się zgromadzić grupy osób mogących je rozwinąć. Niektóre efekty już zaczynamy widzieć, prawie że z dnia na dzień, a niektóre będą wymagały kilku miesięcy – wyjaśnia Jakub Ryzenko.
Do walki z koronawirusem włączyła się także branża start-upowa. Organizatorzy Techstars Startup Weekend zorganizowali wydarzenie Global Startup Weekend Poland Covid-19, w ramach którego start-upy mogły pozyskać wsparcie związane z procesem wdrożenia na rynek technologii ułatwiających pracę i funkcjonowanie w dobie pandemii.
W ramach Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, we współpracy z firmą Ericsson Polska, uruchomiono akcelerator Star Spark 2.0 dla technologii związanych ze zwalczaniem skutków COVID-19. Start-upy zainteresowane udziałem w tym akceleratorze mogą liczyć na wsparcie mentorskie, finansowe oraz pomoc w dotarciu do klientów.
Już teraz można zaobserwować pierwsze efekty ścisłej współpracy start-upów z branżą medyczną. Zespół BrainScan.ai opracował sztuczną inteligencję wyspecjalizowaną w analizie obrazów tomografii komputerowej na potrzeby diagnozowania COVID-19. Firma Mudita nawiązała z kolei współpracę z Fundacją Badań i Rozwoju Nauki, w ramach której zaprojektowano wentylator dla pacjentów zarażonych wirusem. Urządzenie ma umożliwić dostarczenie choremu tlenu w sytuacji kryzysowej, kiedy placówka medyczna nie dysponuje wolnym respiratorem.
– Zachęcamy młodych naukowców mających świeże pomysły, jak i innowacyjne firmy rozwijające na co dzień bardzo różne rozwiązania, aby proponowały koncepcje, które mogłyby zostać wykonane szybko i skutecznie – mówi Jakub Ryzenko.
Akcja Covid Challenge jest współorganizowana przez Centrum Informacji Kryzysowej oraz organizatora konkursów łazików marsjańskich, firmę Planet Partners, przy szerokim wsparciu partnerów merytorycznych. Do projektu przyłączyli się m.in. eksperci z Katedry Medycyny Katastrof Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz zespół medyczny z Polskiego Centrum Pomocy Międzynarodowej.
Czytaj także
- 2023-12-07: W gabinetach lekarskich coraz więcej przypadków COVID-19 i grypy typu B. Polacy często jednak leczą się sami, niekoniecznie prawidłowo
- 2023-12-07: Programy mentoringowe pomagają start-upom pokonać początkowe bariery w działalności. PARP szuka operatorów mogących zapewnić innowatorom takie wsparcie
- 2023-11-30: Wpływ poezji na samopoczucie zbadali naukowcy. Okazała się pomocna w walce z samotnością i radzeniu sobie z trudnymi emocjami
- 2023-11-21: Diagności laboratoryjni chcą szczepić i poszerzać kompetencje. Potencjał tego zawodu medycznego nie jest w pełni wykorzystywany
- 2023-10-06: Polskie firmy coraz śmielej podbijają globalne rynki. Nie tylko eksportują, ale też inwestują w nowe fabryki za granicą i przejmują zagranicznych konkurentów
- 2023-11-10: Płuca można trenować tak jak mięśnie. Inteligentny trenażer oddechu pomoże w ćwiczeniach i oceni kondycję układu oddechowego
- 2023-08-28: Polskim start-upom biotechnologicznym trudniej jest pozyskiwać środki od inwestorów finansowych w dobie wysokich stóp procentowych. Chętni są za to globalni inwestorzy strategiczni
- 2023-08-25: Będzie więcej szczepień w aptekach. Lekarze i farmaceuci apelują o nowe rozwiązania przed nadchodzącym sezonem infekcyjnym
- 2023-10-11: Na szczepienia przeciw grypie decyduje się niewielu Polaków. Eksperci apelują o skrócenie procedur i jak najszersze włączenie w cały proces farmaceutów i pielęgniarek
- 2023-08-14: Środowisko medyczne przygotowuje się na sezon zachorowań na grypę i COVID-19. Spodziewa się sporej liczby zachorowań
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Elektryfikacja floty będzie wyzwaniem dla warsztatów i producentów części zamiennych. Popyt na klasyczne komponenty znacząco spadnie
Dopiero w 2038 roku po europejskich drogach będzie jeździć więcej elektryków niż samochodów spalinowych – wynika z prognoz kancelarii Roland Berger i Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych CLEPA. Rynek części zamiennych i warsztatów musi jednak już dziś się przygotować na znaczące przyspieszenie elektryfikacji, która pociągnie za sobą spadek popytu na klasyczne komponenty. Z drugiej strony musi być także gotowy na konieczność równoległej obsługi jeszcze przez wiele lat floty spalinowej oraz elektrycznej. Chociaż nadchodzące lata będą okresem dużych zmian i wyzwań, to rynek widzi też dla siebie szanse.
Partner serwisu
Prawo
Algorytmy mają niższą skuteczność w wykrywaniu plagiatów muzycznych niż ludzie. Mogą być jednak cennym narzędziem pomocniczym

Sztuczna inteligencja nie zastąpi ludzi w ocenianiu, czy dany utwór muzyczny jest plagiatem – uważają naukowcy z Auckland. Analizie poddano 40 historycznych spraw o plagiat. Sztuczna inteligencja wykazała o 8 pkt proc. niższą skuteczność niż ludzie. Do podstawowych ograniczeń zastosowania algorytmów w takich sprawach zalicza się zbyt małą i obarczoną błędem selekcji bazę wiedzy. Sztuczna inteligencja opiera się bowiem na sprawach, w których zapadły wyroki, nierzadko kontrowersyjne. Większość sporów z oczywistym wynikiem było natomiast rozstrzyganych poza wokandą.
Handel
Coraz więcej inicjatyw na rzecz zmniejszenia zanieczyszczenia plastikiem. Branża opakowaniowa szuka alternatyw dla tego surowca

Odpady opakowaniowe stanowią potężny problem dla środowiska, a ich ilość rośnie wraz ze wzrostem konsumpcji oraz popularności internetowego handlu. Na walkę z problematycznym plastikiem i odpadami opakowaniowymi z tworzyw sztucznych nakierowanych jest jednak coraz więcej inicjatyw na forum UE i ONZ, w tym m.in. unijna dyrektywa w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), która ma przybliżyć kraje członkowskie do wdrożenia GOZ, czy porozumienie End Plastic Pollution, sygnowane przez 175 państw świata. Rośnie również świadomość samych konsumentów, którzy przykładają coraz większą wagę do aspektów związanych z ekologią. Wszystko to skłania producentów do coraz większej odpowiedzialności za opakowania wprowadzane na rynek i szukania innowacyjnych, bardziej przyjaznych dla środowiska rozwiązań.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.