Newsy

Polska może stać się potentatem na polu sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Do końca roku powstanie rządowa strategia wdrażania AI

2018-06-06  |  06:00
Mówi:Robert Nowicki
Funkcja:z-ca dyrektora Departamentu Innowacji
Firma:Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii
  • MP4
  • Polska ma ogromny potencjał w zakresie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Rozwiązania tworzone w Polsce coraz częściej zdobywają uznanie reszty Europy i Świata. Opracowany przez polski rząd program sztucznej inteligencji zakłada, że Polska będzie mogła aktywnie uczestniczyć na tym polu, także w zakresie ekspansji zagranicznej. Pierwszy plan budowanej strategii powstanie do końca 2018 roku. Sztuczna inteligencja do 2030 r. może przynieść światowej gospodarce ponad 15,5 bln dolarów.

    – Polska ma szansę być potentatem w pełnym znaczeniu tego słowa, z ekspansją zagraniczną, w dziedzinie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. To coś, gdzie jesteśmy dostrzegani na arenie europejskiej, dlatego rząd polski opracowuje nową strategię wdrażania sztucznej inteligencji, bo dane, nie tylko dane kosmiczne, są podstawą do robienia analiz, do wyciągania wniosków i planowania – zapowiada w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Robert Nowicki, zastępca dyrektora Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

    Coraz więcej europejskich krajów stawia na inwestycje w sztuczną inteligencję. Tylko Wielka Brytania do 2022 roku na ten cel chce przeznaczyć 1,8 mld dolarów. Zjednoczone Emiraty Arabskie zakładają z kolei, że do 2035 roku dzięki sztucznej inteligencji budżet kraju zyska nawet 135 mld dolarów. Stany Zjednoczone tylko w tym roku przeznaczą 15 mld dolarów na rozwój AI.

    Jak podaje PwC, do 2030 r. sztuczna inteligencja może przynieść światowej gospodarce ponad 15,5 bln dolarów. Dlatego również Polska traktuje inwestycje w AI priorytetowo.

    – Program sztucznej inteligencji zakłada utworzenie ciała najlepszych doradców, które będzie składało się zarówno z kadry akademickiej, jak i z przedsiębiorców, którzy już pracują nad sztuczną inteligencją. Widzimy, jak wpływ AI i uczenia maszynowego ma bezpośrednie przełożenie na nas wszystkich. Powołanie takiego ciała pozwoli na opracowanie projektu pozwalającego polskim przedsiębiorcom razem z administracją publiczną na włączenie się w łańcuch dostaw globalnych, na wymianę wiedzy, na aktywne uczestnictwo – wskazuje Robert Nowicki.

    Polska Strategia Rozwoju Sztucznej Inteligencji ma pozwolić Polsce znaleźć się w gronie najbardziej zaawansowanych technologicznie państw. Obecnie do czołówki sporo nam brakuje, zaczynamy dopiero nadrabiać zaległości. Wszystkie raporty potwierdzają jednak, że bez inwestycji w badania i rozwój, sztuczną inteligencję, nasza gospodarka będzie coraz słabsza i mniej konkurencyjna.

    Eksperci podkreślają, że Polska powinna poszukać własnej drogi w inwestowaniu w AI, jednak może się wzorować na krajach bardziej zaangażowanych w tym kierunku.

    – Podczas misji gospodarczej jednym z punktów jest skorzystanie z doświadczeń, jak robią to Kanadyjczycy. Wielu Polaków pracuje też w agencji, która zajmuje się sztuczną inteligencją. Musimy ułożyć całą inżynierię finansowania, inżynierię planowania. Jesteśmy na początku tej drogi, ale nie z tyłu Europy. Myślę, że do końca roku wypracujemy propozycję – zapowiada Robert Nowicki.

    Zdaniem naukowców lata 2040–2050 będą pierwszym w historii okresem, w którym sztuczna inteligencja dorówna ludzkim możliwościom lub je przewyższy

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Ochrona środowiska

    Zdjęcia satelitarne dobrym źródłem wiedzy o zmianach klimatycznych. Ich zaletami są ujęcie dużego obszaru i regularność dokumentowania

    Szczegółowe raportowanie zachodzących przez ostatnie pół wieku zmian klimatycznych i przewidywanie tego, jak warunki życia na Ziemi będą się zmieniały w najbliższych dekadach, stało się możliwe dzięki zdjęciom dostarczanym przez satelity. Z punktu obserwacyjnego, jakim jest orbita okołoziemska, od 1972 roku uzyskuje się dane dotyczące dużych powierzchni. Dzięki nim naukowcy wiedzą m.in. to, że za około pięć lat średnia temperatura regularnie zacznie przekraczać punkt ocieplenia 1,5 stopnia i potrafią wywnioskować, jak wpłynie to na poziom wód w morzach.

    IT i technologie

    W Krakowie powstało centrum operacyjne cyberbezpieczeństwa. Sektor małych i średnich firm zyska dostęp do specjalistycznych usług [DEPESZA]

    Security Operations Center, które zostało uruchomione w ramach Centrum Technologicznego Hitachi w Krakowie, ma zapewnić firmom dostęp do usług specjalistów w zakresie cyberbezpieczeństwa, bez konieczności tworzenia własnych działów IT. Dla przedsiębiorstw outsourcing tego typu zadań jest rozwiązaniem, które pozwala uniknąć wysokich nakładów inwestycyjnych, zabezpieczyć się przed coraz intensywniejszymi atakami hakerów, a także sprostać wymogom legislacyjnym.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.