Mówi: | Jacek Michalak |
Funkcja: | prezes Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń |
Polska jednym z liderów rynku materiałów termoizolacyjnych w Europie. Utrzymanie tej pozycji wymaga ciągłego rozwoju i innowacyjności
40 mln metrów kwadratowych – tyle wyniosła sprzedaż na polskim rynku produktów do ociepleń w 2016 roku. Oznacza to, że Polska jest jednym z największych graczy w Europie, jeśli chodzi o produkcję i zapotrzebowanie na materiały termoizolacyjne.
Producenci materiałów izolacyjnych dokładają starań, by produkty, którymi ociepla się domy, były jeszcze bardziej innowacyjne. W ostatnich latach segment ten nie doczekał się jednak żadnych rewolucji, choć można zaobserwować nieustanny rozwój w obszarze metod produkcji materiałów. Ogólnie jednak nadal na rynku ociepleń toczy się rywalizacja między styropianem a wełną mineralną.
– Nie ma jakichś spektakularnych zmian, ale ponieważ cena pracy człowieka jest coraz wyższa, producenci starają się tę pracę uczynić bardziej efektywną, dużo uwagi przykładają do materiałów, a wszystko po to, by pracowało się łatwiej i wydajniej – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jacek Michalak, Prezes Stowarzyszenia na rzecz Systemów Ociepleń.
Na uwagę zasługują również materiały ceramiczne imitujące cegłę. Pierwszy budynek, który został wykonany przy ich użyciu, powstał w Berlinie w 1957 roku. Mimo upływu lat technologia ta nadal cieszy się nie lada powodzeniem.
– Mówimy też o zmieniających się modach i oczekiwaniach, jest więcej tynku typu kornik. Jest też więcej elementów, które pojawiają się na ścianie ocieplonych budynków, które czynią tę elewację bardziej atrakcyjną. Są to na przykład tynki strukturalne odciskane z deski, pewnego rodzaju wybarwienia lub inne materiały imitujące – wylicza Jacek Michalak.
Choć nowe rozwiązania termoizolacyjne pojawiają się rzadko i wolno zdobywają popularność, to sprzedaż tego typu materiałów ma się zaskakująco dobrze. Okazuje się, że w samym 2016 roku sprzedano w Polsce blisko 40 mln metrów kwadratowych produktów do ocieplenia, co oznacza, że pod tym względem jesteśmy – obok Turcji i Niemiec – w ścisłej europejskiej czołówce.
– Wszyscy pracujemy nad tym, aby wyprzedzić rywali. Powiedziałem wszyscy, choć reprezentuję tutaj Stowarzyszenie. Polski rynek jest bardzo ważny, bowiem staliśmy się niezwykle istotnym graczem na rynku europejskim. Nasze rozwiązania sprawdzają się w wielu innych krajach. Mówiąc o poziomie technicznym ociepleń oraz kwestii badań i normalizacji w tym zakresie, trzeba powiedzieć, że polski rynek jest rynkiem spełniającym Unijne wymagania i obok rynku niemieckiego jest jednym z wiodących rynków europejskich – podsumowuje Jacek Michalak.
Czytaj także
- 2025-07-17: Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji
- 2025-07-15: Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory
- 2025-07-31: Dostęp do danych kluczowy dla dobrego funkcjonowania rynku kredytowego. Wymianę informacji można jeszcze poprawić
- 2025-07-04: Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
- 2025-07-24: Rynek domów prefabrykowanych może do 2030 roku być wart 7 mld zł. Inwestorów przekonuje krótszy czas budowy
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-08-01: Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
- 2025-06-24: Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Firma

Blockchain zmienia rynek pracy i edukacji. Poszukiwane są osoby posiadające wiedzę z różnych dziedzin
Zapotrzebowanie na specjalistów od technologii blockchain dynamicznie rośnie – nie tylko w obszarze IT, ale również w administracji, finansach czy logistyce. Coraz więcej uczelni wprowadza programy związane z rozproszonymi rejestrami, które wyposażają studentów w umiejętności odpowiadające wymogom rynku.
Media i PR
Reklama suplementów diety przez influencerów podlega pewnym ograniczeniom. Kontrolują to GIS i UOKiK

Rekomendacje influencerów mają znaczenie w wielu kategoriach zakupowych. Z raportu przygotowanego przez Wavemaker „Influencerzy pod lupą: etyka w social mediach” wynika, że 30 proc. internautów bierze je pod uwagę przy podejmowaniu decyzji zakupowych dotyczących leków i suplementów diety. Reklamy suplementów diety w Polsce podlegają pewnym ograniczeniom. Przykładowo nie można przypisywać im właściwości leczniczych, bo nie są to leki, ani też właściwości wspomagających, które nie są poparte badaniami. Te kwestie sprawdza GIS. UOKiK z kolei może skontrolować poprawne oznaczenie przekazu reklamowego w social mediach.
Polityka
Rośnie skala zdarzeń cybernetycznych. Niewiele firm w Polsce ubezpiecza się na wypadek ataku

Częstotliwość zgłaszanych incydentów cybernetycznych w 2024 roku wzrosła o 22 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Najwięcej roszczeń dotyczących cyberataków zgłosiły średniej wielkości organizacje i stanowiły one ponad połowę wszystkich zgłoszonych incydentów – wynika z danych „Global 2025 Cyber Risk Report”. Rosnąca skala zagrożeń przekłada się na rozwój globalnego rynku cyberubezpieczeń. W Polsce nie są to jeszcze popularne produkty, ale zainteresowanie ze strony rodzimych firm w ostatnim czasie rośnie.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.