Newsy

Polska firma wprowadziła „szczepionkę” chroniącą przed atakami cybernetycznymi typu ransomware. Hakerzy wyłudzili już ponad miliard dolarów w zamian za odblokowanie komputerów i dostępu do danych

2017-05-23  |  06:27

Blisko 70 proc. menadżerów największych firm ocenia, że wykorzystywane w ich firmach środki bezpieczeństwa nie są odpowiednie. Jednocześnie rośnie liczba ataków hakerskich, które wykorzystują oprogramowanie typu ransomware – w 2016 roku aż o 748 proc. Firma Connect Distribution wprowadziła jednak „szczepionkę” – nowe rozwiązanie skutecznie zwiększające ochronę przed tego typu zagrożeniami.

Coraz większą część wydatków w firmach stanowi ochrona przed cyberatakami, choć jak udowadniają to wyniki GE Global Innovation Barometer 2016, główną motywacją do inwestowania w infrastrukturę IT pozostaje nadal potrzeba przeprowadzania wydajnych analiz big data i budowy biznesu napędzanego danymi. Jednak to właśnie rosnąca lawinowo liczba różnorodnych zagrożeń sieciowych skupia teraz na sobie uwagę przedsiębiorstw, tym bardziej że ataki mają zróżnicowane formy. 

– Jako pierwsza firma w Polsce i w regionie wprowadzamy oprogramowanie antyphishingowe, które stawia na naukę użytkowników, aby sami potrafili się bronić przed tego typu atakami – opowiada w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Sławomir Karpiński, prezes zarządu Connect Distribution.

Oprogramowanie PhishMe Simulator stawia na edukację, zamiast polegać wyłącznie na technicznych metodach blokujących przenikanie do sieci e-maili z niebezpieczną treścią.

W rekordowym tempie narasta też, niestety, liczba ataków typu ransomware, czego przykładem był słynny WannaCry, który w maju 2017 roku zaatakował ok. 200 tys. urządzeń w 150 krajach. Tylko w 2016 roku liczba nowych rodzajów ataków z wykorzystaniem oprogramowania ransomware, które blokuje dostęp do danych i umożliwia hakerom żądanie okupu w zamian za przywrócenie do nich dostępu, wzrosła o 748 proc. Przestępcy wyłudzili w ten sposób ponad 1 mld dol. 

– W kwietniu nasz dostawca, firma SonicWall, wprowadził nowatorską technologię przeciwko działaniom ransomware, podczas których atakowane są zasoby firmowe, szyfrowane są dyski, a hakerzy żądają horrendalnych opłat za ich odszyfrowanie. Mamy już potwierdzenie, że szczepionka SonicWall ustrzegła klientów przed atakiem WannaCry, jaki miał miejsce w ostatnim tygodniu. Tego typu innowacje są na porządku dziennym, staramy się być wspólnie z naszymi dostawcami na bieżąco z trendami, które pojawiają się na rynku – podkreśla Sławomir Karpiński.

Nie tylko dzięki innowacjom związanym z bezpieczeństwem polski rynek IT może w tym roku osiągnąć wartość blisko 36 mld zł, przy czym jego wartość rośnie co roku o kilka procent. W dużej mierze to efekt ewolucji potrzeb rynkowych, a coraz więcej polskich firm skupia się na eksporcie technologii, usług i produktów. Jak wskazuje ekspert, jeszcze kilka lat temu rodzime przedsiębiorstwa stawiały na mniejsze systemy, ale obecnie to się zmienia.

– Widzimy rozwój aplikacji mobilnych, aplikacji do zarządzania systemami, ale również aplikacji z dziedzin bezpieczeństwa. Istnieją firmy, które produkują już najwyższej klasy oprogramowanie dla dużych korporacji, czego wcześniej nie było. Polski rynek bardzo mocno się rozwinął w ostatnich latach. Widzimy duży przyrost firm informatycznych stricte polskich i rozwiązań tworzonych w Polsce. Działamy w segmencie firm zagranicznych, ale widzimy coraz więcej polskich firm, które oferują rozwiązania oprogramowania najwyższej klasy – podkreśla Sławomir Karpiński.

Firmy coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, jak istotne są rozwiązania IT, rosną więc wydatki na tego typu inwestycje. Ponad połowa ma konkretną wizję tego, w jaki sposób transformacja cyfrowa powinna zostać przeprowadzona, a 28 proc. z nich opracowaną strategię jej wdrożenia. Firmy inwestują w narzędzia umożliwiające zarządzanie dużymi zbiorami danych i ich analizę, chmurę obliczeniową oraz rozwiązania mobilne, które pozwalają poprawić model biznesowy. To potencjalni klienci Connect Distribution.

– Zajmujemy się dystrybucją oprogramowania niszowego, innowacyjnego, również na potrzeby polskich klientów. Wyróżnia nas to, że oferujemy naszym partnerom wsparcie techniczne, szkolenia, możliwość zapoznania się z rozwiązaniami, przeprowadzenie próbnych instalacji, tzw. proof of concept, tak by mogli się przekonać, że kupują to, czego rzeczywiście potrzebują – wskazuje Karpiński.

Zdaniem eksperta głównym kierunkiem rozwoju oprogramowania w najbliższych latach będą rozwiązania chmurowe. Obecnie 16 proc. z sektora IT przedsiębiorstw trafia na aplikacje i usługi świadczone w chmurze. Badania Bain & Company wskazują, że choć jeszcze w 2011 roku ostrożni klienci mieli w chmurze mniej niż 1 proc. swojego oprogramowania, to w 2015 roku było to już 16 proc. Do 2018 roku może to być już 30 proc.

– Coraz częściej wdrażane są rozwiązania chmurowe oparte na data center oddalonym od siedziby firmy. Głównym kierunkiem rozwoju są chmura, urządzenia mobilne, aplikacje mobilne oparte na chmurowych w data center oddalonym od centrum – wymienia ekspert.

Connect Distribution otwiera się na rynki poza Polską, przede wszystkim w Europie Środkowo-Wschodniej. Niedawno zostało uruchomione pierwsze przedstawicielstwo w Słowenii, następne mają być Węgry, Czechy oraz Słowacja.

– Dotychczas rozwijaliśmy się organicznie, niemniej rozważamy też różne inne ścieżki rozwoju firmy: od aliansu z jednym z dużych dostawców informatycznych jako inwestorem strategicznym po możliwość debiutu na parkiecie alternatywnym typu NewConnect. Niemniej jest to kwestia przyszłości, a dalsze decyzje uzależnimy od sytuacji firmy i perspektyw rynku IT w Polsce i naszym regionie – zapowiada Sławomir Karpiński.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Firmy cierpią z powodu braku przewidywalnej polityki podatkowej. Częste zmiany podważają zaufanie do państwa i zniechęcają inwestorów [DEPESZA]

– Czas na reformę podatków to nie trzy miesiące czy rok, ale cała kadencja. Do tej pory zabrakło odwagi, by to zrobić – ocenia Szymon Parulski, ekspert podatkowy BCC, podczas panelu „Przewidywalność podatkowa dla przedsiębiorstw”, który odbył się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Doradcy podatkowi debatowali o tym, co należy zrobić teraz, gdy sytuacja ekonomiczna zmusiła rząd do szukania nowych źródeł wpływów budżetowych. Wszyscy zgodnie podkreślali potrzebę przewidywalności polityki podatkowej. Ostatnie propozycje zmian w podatku akcyzowym podali jako jej antyprzykład. Cierpią na tym przede wszystkim firmy i inwestycje.

Prawo

Firmy coraz odpowiedzialniej podchodzą do obrotu danymi i e-dokumentami. Rośnie popularność usług, które go zabezpieczają

W latach 2018–2023 zainteresowanie podpisem elektronicznym na polskim rynku zwiększyło się trzykrotnie – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie KIR i ZBP. Polscy przedsiębiorcy coraz powszechniej korzystają też z e-pieczęci, czyli kolejnego narzędzia do potwierdzania autentyczności  dokumentów elektronicznych. Rosnąca popularność tzw. usług zaufania wynika z faktu, że firmy aktywnie korzystające z rozwiązań cyfrowych są coraz bardziej świadome zagrożeń wyłudzeniami, oszustwami i atakami hakerskimi.

IT i technologie

Centra danych odpowiadają za 2 proc. globalnego zużycia energii, a wkrótce ten udział może się podwoić. Operatorzy szukają sposobów na oszczędności

Sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe zużywają ogromne ilości energii. Wdrażanie ich w firmach na coraz większą skalę powoduje dynamiczny wzrost zapotrzebowania na usługi centrów danych, a co za tym idzie – również na ilość energii, jakiej potrzebują one do obsługi klientów. Tym bardziej że centra danych także wykorzystują te innowacyjne technologie do usprawnienia funkcjonowania. Duży wzrost zużycia energii powoduje, że centra danych szukają sposobów na jego optymalizację, co ma się przyczynić do zmniejszenia śladu węglowego. Jednym ze sposobów jest wykorzystywanie ciepła wytwarzanego pracą serwerów do celów grzewczych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.