Mówi: | Dominik Żochowski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Engave |
Polska firma wdroży innowacyjny system informacji pasażerskiej w stolicy Kazachstanu. Będzie zarządzał 900 autobusami i multimedialnymi reklamami
W ostatnich latach rośnie zapotrzebowanie na nowoczesne technologie, a dynamiczny rozwój tego sektora jest widoczny również na wschodzie Europy. Jedną z firm, która wprowadza innowacyjne rozwiązania na tamten rynek, jest polska firma Engave. Przedsiębiorstwo uzyskało ostatnio duży kontrakt na wdrożenie systemu informacji pasażerskiej w stolicy Kazachstanu – Astanie. Tym samym firma Engave wesprze gospodarza Expo 2017.
– Kontrakt w Kazachstanie polega na dostarczeniu dla miasta Astany systemu informacji pasażerskiej dla 900 autobusów wraz z multimedialnymi mediami reklamowymi, które będą zainstalowane zarówno w autobusach, jak i na przystankach – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Dominik Żochowski, prezes zarządu firmy Engave. – Drugim etapem tego projektu jest dostarczenie internetowej platformy do sprzedaży biletów, którą robimy razem z naszymi partnerami, takimi jak Forte Bank i B-Line. Jest to bank i operator telefonii komórkowej. Będzie ona umożliwiała zakup biletów poprzez smartfony.
Za realizację kontraktu odpowiada konsorcjum w składzie Engave sp. z o.o. oraz Engave International. W zamian za wdrożenie systemu polska firma będzie obsługiwać rynek reklamowy w przestrzeni publicznej związanej z transportem przez okres 7 lat.
– Innowacyjność tej usługi polega na tym, że my dostarczamy cały system w ramach inwestycji, a potem w ramach 7-letniego kontraktu mamy prawo wyłączności do korzystania z niego jako z medium reklamowego – i to będzie nasze główne źródło przychodów – wyjaśnia Dominik Żochowski.
Polska firma będzie miała bardzo trudne zadanie, bowiem będzie musiała wyposażyć 908 autobusów miejskich w jednolity system informacji pasażerskiej oraz reklam. Ponadto prace, które będą prowadzone w Astanie, obejmą także instalację specjalnych standów informacyjnych, tzw. iSTOP-ów, czyli nośników informacji i reklam outdoorowych. Na modernizację oczekuje 200 przystanków.
– W pierwszym etapie montujemy tablice zarówno na przystankach, jak i w autobusach, które znajdują się na drogach łączących lotnisko z terenem expo, a także dworcu kolejowym. Będzie to jedna z głównych platform reklamowych dla firm, które na expo się wystawiają. Podobne usługi są w Polsce, bo cały system wzorowany jest na systemie, który między innymi stosowany jest w Warszawie. Przedstawiciele miasta Astany zwiedzali już Warszawę i Gdańsk. System, który tam instalujemy, jest odzwierciedleniem rozwiązań, które działają już w Polsce – tłumaczy Dominik Żochowski.
Engave pracuje też nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami. W połowie tego roku polska firma planuje wprowadzić na rynek całą gamę produktów chmurowych.
– Oferta będzie skierowana głównie do małych i średnich przedsiębiorców, i będą to usługi typu disaster recovery w chmurze, backup w chmurze i inne innowacyjne usługi. Co ważne, nie chcemy oferować samej przestrzeni obliczeniowej, tylko będą to wyspecjalizowane usługi skierowane i zabezpieczające konkretne potrzeby przedsiębiorców – podsumowuje Dominik Żochowski.
Czytaj także
- 2021-03-03: OFE do całkowitej likwidacji. Każda decyzja w sprawie zgromadzonych tam oszczędności będzie oznaczać utratę części środków
- 2021-02-23: Polacy stworzyli system chroniący wózki sklepowe przed kradzieżą. Sprawdzi się również przy rehabilitacji czy opiece nad osobami po udarach
- 2021-02-04: Liczba chętnych na kredyty mieszkaniowe powróciła do poziomów sprzed pandemii. Polacy wnioskują o wyższe kwoty
- 2021-02-10: To już ostatnia prosta do wprowadzenia nowego systemu opłat drogowych. Testowany e-TOLL zacznie działać od kwietnia
- 2021-01-29: W 2020 roku Polacy zaciągnęli o prawie 1/5 mniej kredytów. Mieszkaniowe i ratalne okazały się odporne na kryzys związany z pandemią
- 2021-01-27: Nowe mapy wspierane przez sztuczną inteligencję pozwalają śledzić sytuację epidemiologiczną w Polsce. W przyszłości mogą być pomocne podczas powodzi lub suszy
- 2021-01-18: Nowy system ułatwi służbom dostęp do informacji o kontach bankowych Polaków. Eksperci ostrzegają przed ryzykiem nadużyć
- 2020-12-22: W okresie pandemii gwałtownie spadło zainteresowanie pożyczkami. W przyszłym roku rynek ten nadal będzie tracił
- 2021-01-25: Polacy chcą zrewolucjonizować proces tworzenia animacji 3D w filmach czy grach. Dzięki uczeniu maszynowemu będzie on tańszy i prostszy niż do tej pory
- 2021-01-18: W 2060 roku dwie trzecie seniorów będzie otrzymywać minimalną emeryturę. Brak reform może pogrążyć polski system emerytalny
Więcej ważnych informacji
Kalendarium
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse i bankowość

Pandemia i unijne prawo zrewolucjonizowały polską bankowość. W polskich bankach pojawia się coraz więcej nowych technologii
Pandemia stała się katalizatorem zmian w bankowości. Przyspieszyła procesy wykorzystywania nowych technologii zapoczątkowane już wcześniej, zwiększając ich świadomość w coraz szerszej grupie użytkowników. Zmiany przyspieszyło też wejście w życie dyrektywy PSD2 – to dzięki niej poprzez jedno konto można mieć wgląd we wszystkie prowadzone rachunki. Dodatkowo coraz łatwiej jest założyć konto zdalnie. Pomagają w tym narzędzia, które pozwalają na cyfrowe potwierdzenie tożsamości.
Medycyna
Płuca do przeszczepu dzięki innowacyjnemu urządzeniu mogą być utrzymane przez pół doby w warunkach fizjologicznych. Taka procedura medyczna bywa ostatnim ratunkiem po ciężkim przebiegu COVID-19

Dzięki urządzeniu OCS Lung płuca pobrane od dawcy można przechowywać do 12 godzin w warunkach zbliżonych do tych, jakie panują w ciele żyjącego człowieka. Standardowo narząd poza organizmem może wytrzymać w warunkach hipotermii maksymalnie do czterech godzin. Przeszczep jest jedyną drogą ratunku dla pacjentów, którzy w wyniku choroby COVID-19 doznali nieodwracalnego uszkodzenia płuc. W szpitalu w Zabrzu udało się w ten sposób ocalić życie sześciu osób.