Newsy

Polska firma pomaga osobom z autyzmem w zdobyciu pierwszej pracy. Mogą zostać testerami oprogramowania, a w przyszłości także programistami

2021-07-29  |  06:00

Ruszył innowacyjny projekt szkoleniowy dla osób z autyzmem. Uczestnicy zdobywają umiejętności testerów oprogramowania, które mają im pozwolić na zatrudnienie w branży IT. – Bardzo duży nacisk kładziemy na szkolenie społeczne, w którym przygotowujemy osoby z autyzmem do funkcjonowania w miejscu pracy oraz współpracy w zespole – mówi Tomasz Jasiński, prezes Fundacji asperIT. Badania pokazują, że osoby ze spektrum autyzmu dysponują predyspozycjami do pracy w zawodach wymagających koncentracji i dokładności, a przy wsparciu ze strony pracodawcy mogą być lojalnymi pracownikami.

– Projekt asperIT zajmuje się aktywizacją zawodową osób ze spektrum autyzmu ogólnie w branży IT – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Tomasz Jasiński.

Osoby ze spektrum autyzmu są skrupulatne, dokładne i metodyczne, mają dobrą pamięć do liczb i zdolności analityczne. Te cechy stanowią ich ogromny potencjał i przekładają się na wysoki poziom umiejętności informatycznych. Takich kompetencji wymaga właśnie praca w branży IT, a w Polsce i na świecie rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Stąd pomysł na szkolenia z zakresu IT dla osób z autyzmem, realizowane w ramach projektu asperIT.

– Projekt jest podzielony na cztery etapy. W pierwszym etapie odbywa się rekrutacja, podczas której wyłaniamy największe talenty. Obecnie proces rekrutacji trwa w Poznaniu, więc zachęcamy do zapisów. Następnie wyłoniona grupa weźmie udział w szkoleniu społecznym, podczas którego nauczy się funkcjonowania w miejscu pracy i współpracy ze swoimi koleżankami i kolegami neurotypowymi. Następnym etapem jest szkolenie techniczne, podczas którego w przypadku kursu dla testerów oprogramowania przygotowujemy ich do certyfikowanego egzaminu ISTQB, który organizuje Stowarzyszenie Jakości Systemów Informatycznych. Jednakże dla pracodawców najważniejsze jest doświadczenie zawodowe, dlatego też w ostatnim etapie pozwalamy im odbyć staż w naszej spółce – podkreśla prezes Fundacji asperIT. 

Jak oceniła Najwyższa Izba Kontroli, opieka nad osobami z autyzmem lub zespołem Aspergera w okresie edukacji przebiega w Polsce poprawnie – większości uczniów stworzono warunki do uzyskania wykształcenia i przygotowania zawodowego, z uwzględnieniem specyfiki ich niepełnosprawności. Jednak po zakończeniu edukacji osoby dorosłe nie mają już zagwarantowanej kontynuacji wsparcia i pełnego dostępu do skutecznej rehabilitacji, umożliwiającej przygotowanie ich do pracy i samodzielnego życia.

Temu właśnie ma służyć program asperIT. Szkolenie dla testerów oprogramowania i staż to punkt wyjścia do zdobywania kolejnych umiejętności z dziedziny IT.  

– Testowanie to jest tak naprawdę pierwszy krok. Wynika to z tego, że bariera wejścia w przypadku testerów oprogramowania jest najniższa. Obecnie współpracujemy z bardzo wieloma firmami, np. przygotowujemy specjalistów z dziedziny cyberbezpieczeństwa. Tworzymy specjalne projekty rekrutacji właśnie dla dużych korporacji, ale też w drugiej połowie tego roku planujemy uruchomienie pierwszej edycji asperIT skupiającej się na szkoleniu programistów Pythona – zapowiada Tomasz Jasiński.

Z raportu NIK wynika, że w Polsce nie ma dokładnych danych na temat liczby osób z autyzmem lub zespołem Aspergera. Specyfika ich dysfunkcji została w pełni uwzględniona w systemie orzekania o niepełnosprawności dopiero od 2010 roku. Oprócz tego w Polsce zaburzenia te zaczęły być diagnozowane w latach 80., dlatego jest tak niewiele osób z rozpoznanym autyzmem czy zespołem Aspergera w wieku 40 lat i starszych. Stąd dane o liczbie przypadków nie odzwierciedlają rzeczywistości. Szacuje się, że w Polsce jest około 55 tys. osób z całościowym zaburzeniem, z czego 45 tys. to osoby poniżej 16. roku życia.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

W okresie okołoświątecznym Polacy generują duże ilości elektroodpadów. Połowa nie wie, że nie można ich wyrzucić do śmietnika

Polacy mają problem z prawidłowym wskazaniem elektroodpadów i nie do końca wiedzą, gdzie oddawać takie zużyte sprzęty – pokazuje badanie agencji badawczej Zymetria na zlecenie RLG. 34 proc. badanych przyznało, że zdarzyło im się źle zutylizować wyrzucane elektroodpady. Odpady, które najczęściej trafiają w nieodpowiednie miejsce, to m.in. kable, ładowarki czy słuchawki. – Podobnie jest z różnego rodzaju golarkami, lokówkami, zabawkami na baterie i innymi małymi sprzętami, czyli tym, co niebawem będziemy kupować pod choinkę – zauważa Monika Wyciechowska z RLG w Polsce. Jak wskazuje, ponad połowa Polaków nie wie, że starych sprzętów nie wolno wyrzucać do pięciu frakcji, ale trzeba je oddać do specjalnych punktów zbiórki.

Partner serwisu

Edukacja

Demografia, zdrowie, edukacja i ekologia. Nowe technologie mają coraz większe znaczenie dla rozwiązywania najbardziej palących problemów

O pozytywnym wpływie technologii na biznes mówi się od dawna, za czym idą rosnące z roku na rok inwestycje przedsiębiorstw w ten obszar, m.in. chmurę czy sztuczną inteligencję. Coraz częściej nowe technologie znajdują także zastosowanie w rozwiązywaniu palących problemów globalnych. Pracują nad nimi zarówno duże korporacje, naukowcy i studenci, jak i start-upy z całego świata. – Nowe technologie posiadają ogromny potencjał w przekształcaniu i wspieraniu kluczowych obszarów społeczno-gospodarczych, takich jak edukacja, zdrowie, środowisko i gospodarka – mówi Alicja Tatarczuk z Huaweia. Koncern szuka takich innowacyjnych pomysłów wśród młodych naukowców w swoim konkursie Tech4Good, który jest częścią programu Seeds for the Future.

Handel

Technologie rewolucjonizują biznes restauracyjny. Kioski samoobsługowe, kody QR, a wkrótce sztuczna inteligencja będą standardem w branży gastronomicznej

Digitalizacja i nowe technologie stają się głównym motorem rozwoju branży restauracyjnej, a rozwiązania technologiczne – takie jak kody QR, kioski samoobsługowe, cyfrowe menu czy systemy AI wspierające sprzedaż – coraz powszechniej pojawiają się w stacjonarnych restauracjach, usprawniając ich funkcjonowanie i przyciągając klientów. – Niewątpliwie technologia będzie nadal zmieniać sektor gastronomiczny. Im lepsze interakcje z klientem, tym częściej korzysta on z naszych usług – mówi Luis Comas, CEO AmRestu, operatora m.in. marek: KFC, Starbucks, Pizza Hut i Burger King, który w tym roku obchodzi 30-lecie swojej działalności.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.