Newsy

Polska branża venture capital rośnie w siłę. Fundusze inwestują setki milionów złotych w nowe start-upy, zwłaszcza z obszaru fintech i medycyny

2019-08-21  |  06:00

W dobie dynamicznego rozwoju innowacyjnych narzędzi technologicznych młodzi przedsiębiorcy coraz częściej rozpoczynają swoją karierę na rynku venture capital. Zachęcają ich do tego liczne organizacje, które wspierają rozwój start-upów i pomagają znaleźć środki na sfinansowanie inwestycji. Tylko w drugim kwartale 2019 roku wsparto inwestycje na łączną kwotę 444 mln zł. To dwukrotnie więcej niż w całym 2018 roku. Wśród start-upów najszybciej rozwijają się te z branży fintech i medycyny.

– W Polsce widzimy coraz więcej start-upów związanych przede wszystkim z obszarami fintech, czyli technologii finansowych, ale też coraz częściej technologii medycznych, biotechnologii. W Startup Poland widzimy, że najszybciej rosną te start-upy, które budują solidne zespoły. Menadżerowie start-upów muszą przykładać dużą wagę do budowania zespołu, w którym lojalność i długofalowe zaangażowanie pracowników oparte jest na udziale w zysku, który start-up w razie powodzenia dostarczy swoim pracownikom – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Julia Krysztofiak-Szopa ze Startup Poland.

Z badania European Start-up Survey przeprowadzonego przez Münster University of Applied Sciences oraz PwC wśród 540 start-upów działających w regionie EMEA wynika, że rodzimy rynek jest dla młodych przedsiębiorców równie atrakcyjny co konkurencyjne rynki. Warszawa została uznana przez 83 proc. ankietowanych za miasto, w którym łatwo prowadzić innowacyjny biznes, plasując się tym wynikiem nieznacznie poniżej średniej wynoszącej 85 proc.  

W celu stymulowania rozwoju tej młodej i obiecującej branży powołano do życia wiele instytucji, które mają ułatwić początkującym przedsiębiorcom zaistnienie na rynku start-upowym. Fundacja Startup Poland jest jednym z największych think tanków technologicznych Europy Centralnej, który specjalizuje się we wspieraniu innowacyjnego biznesu. Pełni rolę pośrednika pomiędzy branżą start-upową a przedstawicielami rządu i Komisji Europejskiej, pomaga usuwać bariery prawne oraz tworzyć rozwiązania, które ułatwią młodym start-upom rozwój zarówno na rynku lokalnym, jak i globalnym.

– Start-up powinien z założenia rosnąć bardzo szybko, czyli trzy razy powinien wzrosnąć dwukrotnie, a potem dwa razy trzykrotnie, jeśli chodzi o swoją skalę działalności, o swoje przychody po to, aby być atrakcyjnym celem inwestycyjnym dla funduszy venture capital. Kiedy mówimy o hodowaniu jednorożców czy o tworzeniu ekosystemu silnych, bogatych spółek technologicznych, to wzrost musi następować bardzo szybko. Jeżeli w ciągu roku czy w ciągu 2 lat firma start-upowa nie rośnie i trend ewolucji jest taki wypłaszczony, to znaczy, że jednak nie był to optymalny pomysł – tłumaczy ekspertka.

Nie tylko start-upy z wielkich miast mają szansę na osiągnięcie sukcesu finansowego. O zrównoważony rozwój branży dbają także lokalne organizacje. Dobrym przykładem jest tu Białostocki Park Naukowo-Technologiczny, który w ramach projektu Hub of Talents 2 wesprze 34 najlepiej rokujące start-upy z Polski Wschodniej. Po pomyślnym zakończeniu procesu inkubacyjnego firmy mogą liczyć nawet na wsparcie finansowe rzędu miliona złotych, które pomoże im zaistnieć na rynku globalnym.

Potencjał start-upów dostrzegł także polski oddział operatora telefonicznego Orange, który powołał do życia program akceleracyjny Orange Fab. W ramach akceleratora młodzi przedsiębiorcy otrzymają wsparcie merytoryczne ze strony zarówno Orange, jak i podmiotów partnerskich. Firma udostępni im ponadto własną infrastrukturę oraz umożliwi korzystanie z takich platform, jak Live Objects czy Flexible Engine. Firma liczy na to, że program akceleracyjny pomoże dotrzeć do twórców innowacyjnych rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji, przetwarzania big data czy rozwiązań blockchainowych oraz fintechowych.

Funkcjonowanie start-upów może ułatwić także nowelizacja Kodeksu spółek handlowych wprowadzająca w ramach pakietu „100 zmian dla firm” Prostą Spółkę Akcyjną. Nowe prawo znacząco ułatwi funkcjonowanie start-upów na polskim rynku, gdyż nowy rodzaj spółki będzie można założyć w ciągu 24 godzin, jej kapitał początkowy będzie mógł wynosić zaledwie 1 zł, a do prowadzenia rejestru akcjonariuszy będzie można wykorzystać technologię blockchain. Uproszczono również m.in. procedury funkcjonujące w ramach takiej spółki, w tym procedurę likwidacyjną.

– Start-upy są magnesem dla najbardziej wykwalifikowanych ekspertów technologicznych. Redukują też koszty pewnych procesów, z którymi na co dzień mamy do czynienia. 15–20 lat temu każdy bank musiał mieć w każdej gminie oddział i tam fizycznie kogoś zatrudniać. Dzisiaj wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni do robienia czynności bankowych z naszego telefonu. To właśnie dzięki innowacjom, dzięki tego typu projektom nasza wygoda życia jest coraz większa i też podmioty gospodarcze są w stanie zaoferować coraz większą liczbę usług swoim konsumentom i dzięki temu też coraz więcej zarabiać – wyjaśnia Julia Krysztofiak-Szopa.

Według firmy badawczej Research and Markets wartość globalnego rynku venture capital do 2022 będzie rosnąć w tempie 27,5 proc. w skali roku. Z danych Inovo Venture Partners wynika, że tylko w drugim kwartale tego roku fundusze VC wsparły inwestycje na łączną kwotę 444 mln zł. To więcej niż zainwestowano w całym 2017 i 2018 roku, w których łączna kwota transakcji wyniosła odpowiednio 397 i 213 mln zł.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Technologie

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to przyszłość branży PR. Wykorzystanie Big Data pozwoli stworzyć lepsze kampanie reklamowe

Nowe technologie zmieniają branżę PR. Agencje wykorzystują analizę dużych zbiorów danych, aby uzyskać unikatowe informacje od konsumentów i stworzyć skuteczniejsze kampanie. Sztuczna inteligencja w połączeniu z wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością pozwala z kolei na lepsze dotarcie do klientów. – Przyszłością branży PR jest przejście w kierunku integracji danych i zwiększone wykorzystanie technologii VR, AR i MR oraz technologii immersyjnych – ocenia John Dalton, założyciel London School of Public Relations.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Firma

Podpis elektroniczny usprawni pracę firm oraz podmiotów administracji publicznej. Może być nieoceniony zwłaszcza w czasie epidemii

Postępująca cyfryzacja gospodarki daje szansę na szerokie wdrożenie platform akceptacji dokumentów za pośrednictwem podpisu elektronicznego. Z potencjału tej technologii korzystają dziś m.in. firmy z sektora finansowego, które wykorzystują ją do zawierania umów na odległość. Przejście na cyfrowy model zatwierdzania treści pozwoli ograniczyć zużycie papieru oraz sprawniej archiwizować dokumenty. W czasie epidemii może także znacząco ograniczyć konieczność wizyt w banku.