Newsy

Polscy naukowcy rewolucjonizują naukę języków obcych. Chcą zaczynać pracę już z dziećmi poniżej 2 roku życia

2017-06-19  |  06:20
Mówi:dr hab. Jerzy Łukaszewicz
Funkcja:dyrektor
Firma:Interdyscyplinarne Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • MP4
  • Naukowcy udowodnili, że w wieku od sześciu miesięcy do dwóch lat reakcje dziecka na bodźce językowe są dużo bardziej wyczulone niż w późniejszym okresie życia. Dlatego w Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu prowadzone są badania, które mają na celu wypracowanie sposobów doskonaleniem umiejętności lingwistycznych, tak by w przyszłości nauka języka była o wiele łatwiejsza. Pomóc w tym mają m.in. interaktywne rozwiązania w postaci aplikacji, które powstaną w wyniku przeprowadzonych badań.

    – W ramach projektu prowadzimy działanie, które zmierza do poznania możliwości słyszenia dźwięków w językach obcych, rozpoznawania ich z zamiarem doskonalenia umiejętności językowych w przyszłości, w stosunku do małych dzieci, takich, które są na początku niemowlętami, a później zaczynają mówić; czyli ten newralgiczny okres między wiekiem od sześciu miesięcy do dwóch lat. Reakcje dziecka na bodźce językowe badane są w oparciu o interaktywne środki audiowizualne, czyli wypowiadanie słów i zdań w różnych językach – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje dr hab. Jerzy Łukaszewicz, dyrektor Interdyscyplinarnego Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.

    Podczas badań naukowcy zwracają uwagę na reakcję obiektywną, a więc ruch gałek ocznych, co pozwala wśród dzieci określić zachowania odbiegające od normy. W ten sposób można wywnioskować, na jakie dźwięki w obcych językach szczególnie mocno reagują najmłodsi.

    – Wśród wyników, które otrzymujemy, widać, że małe dziecko jest zaprogramowane na odbiór praktycznie wszystkich możliwych języków. Przyswaja i reaguje na dźwięki wypowiadane w bardzo różnych językach – chińskim czy francuskim, natomiast wraz z rozwojem dziecka, wskutek ciągłego przebywania z rodzicami, zawęża się pole wrażliwości na dźwięki tylko do języka macierzystego. Ogranicza się wrodzona zdolność do słyszenia języków obcych i być może w przyszłości pojawiają się trudności z ich uczeniem się – wyjaśnia Jerzy Łukaszewicz.

    Projekt ma na celu wypracowanie podstawowych metod treningu językowego skierowanego do małych dzieci. Nauczy najmłodszych słów w języku obcym oraz pomoże przyswoić fonetykę.

    – Każdy język ma inną fonetykę, co – jak wiemy – na późniejszym etapie życia jest bardzo trudne do nadrobienia. Obcokrajowiec w języku polskim mówi z charakterystycznym akcentem i odwrotnie, Polak w języku obcym też mówi ze swoim charakterystycznym akcentem, jest to bariera trudna do pokonania – przekonuje Jerzy Łukaszewicz.

    Projekt zostanie zakończony w ciągu roku, a jego rezultaty pozwolą wypracować naukowcom interaktywne rozwiązania w postaci specjalnych aplikacji, które przygotują najmłodszych do efektywniejszego przyswajania języków obcych.

    – Na terenie ICNT i ogólnie UMK działa cały szereg spółek spin off i jedna lub dwie z nich zajmują się wcieleniem w życie wyników uzyskiwanych w ramach tego projektu, czyli komercjalizacją lub implementacją wyników badań naukowych do praktyki – opowiada Jerzy Łukaszewicz.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Handel

    Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

    Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.