Newsy

Polacy zbudowali innowacyjny motocykl. Nowe technologie na rynku pojazdów elektrycznych zwiększą ich zasięg dwukrotnie już w 2018 r.

2017-11-15  |  06:30

Pojazdy elektryczne będą przyszłością transportu, jednak zwykle w tym kontekście mówi się o elektrycznych samochodach. Tymczasem rynek elektrycznych motocykli i skuterów również będzie się rozwijał. Sukcesy na tym polu mają Polacy. Studenci z Akademii Górniczo-Hutniczej stworzyli terenowy motocykl elektryczny z innowacyjnym umieszczeniem silnika w piaście tylnego koła. To pozwala wyeliminować problem hałasu. Ograniczeniem pojazdów elektrycznych wciąż jest nieduży zasięg na jednym ładowaniu, chociaż 2018 rok może się okazać przełomowy w tym zakresie.

Motocykl z AGH wyposażono w akumulatory litowo-jonowe o pojemności 54 Ah, które pozwalają na przejechanie 100 km lub na 1 godzinę pracy w terenie. Pojazd ma chromowo-molibdenową ramę autorskiej konstrukcji oraz wahacz autorskiej konstrukcji ze stali 355 i obudowę z włókna węglowego. Korzysta on także z komputera pokładowego informującego kierowcę o parametrach jazdy. Studenci przygotowali też aplikację na smartfona, która pozwala na zdalną komunikację. Pojazd osiąga maksymalną prędkość do 80 km/h. Największą innowacją jest jednak umiejscowienie silnika.

– Silnik o mocy stałej 8 kW, w peaku jest to 15 kW, znajduje się w piaście tylnego koła. Dzięki temu pozbyliśmy się łańcucha, który jest głównym generatorem hałasu. Postawiliśmy na zaawansowane nowe technologie, np. rozwijający się silnie druk 3D, z którego jest zbudowana obudowa lampy, znajduje się tu również smart system – wyświetlacz, który ma możliwość łączenia z aplikacją, wysyła dane na temat tego, gdzie się znajduje motocykl czy poziom naładowania baterii – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Szymon Kurpiel z E-MOTO AGH.

Jednym z głównych ograniczeń elektrycznych pojazdów wciąż jest ich zasięg, ale i na tym polu odnotowywane są pewne sukcesy. Włoskim klubowiczom z Tesla Owners Italia udało się przejechać 1078 km na jednym ładowaniu. Dokonali oni tego jadąc modelem Tesla Model S 100D. Fabryczny zasięg tego modelu wynosi 539 km. Bardziej przystępny cenowo model Tesla 3 ma już zasięg jednak tylko 345 km. Nissan Leaf, najpopularniejsze auto elektryczne na rynku, obecnie ma zasięg nieco ponad 200 km. Nowy model, który do sprzedaży trafi w 2018 roku, według producenta przejedzie już na jednym ładowaniu prawie 380 km.

W 2018 roku na rynku ma się pojawić szereg elektrycznych aut od czołowych producentów, takich jak Jaguar, Mercedes, Audi, KIA czy Hyundai. Wszystkie mają być samochodami typu SUV, które mają oferować zasięgi oscylujące w granicach 500 km. Także producenci elektrycznych motocykli pracują nad udoskonalaniem swoich maszyn. Firma Zero Motorcycles w 2018 roku wprowadza do swojej oferty motocykl elektryczny, którego zasięg wyniesie 360 km.

– Obecnie sprzedawane pojazdy nie mają dość dużych zasięgów, dlatego to jest przyszłość. Zmagazynowanie energii w małej objętości będzie przyszłością. Jeżeli to zostanie opatentowane, to może mieć rację bytu – twierdzi Szymon Kurpiel.

Zespół E-MOTO AGH tworzy 25 osób z trzech studenckich kół naukowych. SKN Mechaników z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Robotyki stworzyło konstrukcję, napęd i część mechaniczną motocykla, SKN Hydrogenium z Wydziału Energetyki i Paliw zbudowało układ zasilania i baterię, a SKN Telephoners z Wydziału Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji odpowiada za komunikację bezprzewodową. Elektryczny motocykl z AGH zadebiutował w lipcu na zawodach SmartMoto Challenge zdobywając 4. miejsce w klasyfikacji generalnej. Wygrał zaś m.in. w konkurencji na najlepsze rozwiązania mechaniczne i układ hamulcowy. Obecnie motocykl czeka na komercjalizację.

– Obecnie nie mieliśmy głosów z przedsiębiorstw, aby skomercjalizować ten produkt, ale podejrzewam, że jest to tylko kwestia czasu. Firmy zaczną się interesować tym tematem. To jest luka w przemyśle, jaką moglibyśmy wypełnić jako studenci, produkując takie innowacyjne rozwiązania – twierdzi Szymon Kurpiel.

Zdaniem analityków z Global Market Insights do 2024 roku sprzedaż motocykli i skuterów napędzanych silnikami elektrycznymi sięgnie ponad 60 mln sztuk, a wartość tego rynku wyniesie ponad 55 mld dol.

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Ochrona środowiska

Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.