Newsy

Polacy szykują rewolucję w telemedycynie. Kompaktowe urządzenie ze sztuczną inteligencją pozwoli zbadać gardło, płuca, serce czy brzuch bez wychodzenia z domu

2019-11-18  |  06:00

Polacy opracowują kompaktowe urządzenie telemedyczne, które pozwoli dokonać pełnej diagnozy pacjenta bez wychodzenia z domu. Higo to otoskop, termometr, stetoskop, szpatułka i dermatoskop w jednym, które pozwoli kompleksowo zbadać chorego na odległość. Już dziś można w ten sposób przeprowadzać nie tylko podstawowe badania osłuchowe czy obrazowe, lecz także badanie stomatologiczne czy nawet ginekologiczne. Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek rozwiązań telemedycznych niemalże się potroi.

– Chcemy dotrzeć do większości gospodarstw domowych z możliwością w pełni zdalnej diagnozy i rozwiązać problem kulejącej telemedycyny, w której tak naprawdę nie ma twardej diagnozy. Bez obecności lekarza możemy zbadać gardło, ucho, osłuchać płuca, serce, brzuch, jeśli potrzeba, to nagrać kaszel, zbadać skórę czy zmierzyć temperaturę. To wszystko zdalnie, niezwykle prostym urządzeniem wspieranym przez algorytmy – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Łukasz Krasnopolski, prezes zarządu Higo.

Higo wielkością zbliżony jest do smartfona. Badania można przeprowadzić, korzystając z różnych końcówek, które znajdują się w zestawie. To otoskop przeznaczony do badania ucha, termometr, stetoskop, a także szpatułka ułatwiająca badanie gardła i dermatoskop, którym można zarejestrować zmiany skórne. Urządzenie połączone jest z aplikacja mobilną, za pomocą której można się skontaktować z lekarzem, otrzymać diagnozę, zalecenia i e-receptę. Lekarz w swojej pracy korzysta natomiast ze specjalnej platformy telemedycznej.

Urządzenie jest o tyle innowacyjne, że dzięki wymiennym końcówkom łączy ono w sobie funkcjonalność kilku sprzętów telemedycznych, które normalnie trzeba zakupić osobno.

– Lekarz na jednym monitorze widzi zdalnie wszystkie dane – obraz z ucha, z gardła, osłuchy, nagrane dźwięki, więc może postawić szybko diagnozę. Całość trwa absolutnie mniej niż godzinę i my, nie wychodząc z domu, mamy diagnozę, wiemy, co się dzieje z nami czy naszym dzieckiem. Jeśli trzeba, otrzymamy e-receptę, więc komplet załatwiamy bez wychodzenia z domu – mówi Łukasz Krasnopolski.

Urządzenia telemedyczne pozwalają dziś na przeprowadzenie w warunkach domowych lub przy obecności pielęgniarki coraz bardziej skomplikowanych badań. Oprócz tych podstawowych na rynku dostępne są takie, jak sonda do usg brzucha, zewnątrzustna kamera stomatologiczna, a nawet kolposkop do badania ginekologicznego. To ostatnie urządzenie pozwala jednocześnie rejestrować i udostępniać dane z urządzeń medycznych, wymieniać dokumenty i obrazy medyczne oraz brać udział w konferencji wideo na żywo z lekarzem prowadzącym konsultację na odległość.

Urządzenia telemedyczne są jednak największym ułatwieniem dla rodziców małych dzieci oraz osób przewlekle chorych. Dla jednej i drugiej grupy ogromnym plusem wynikającym z przeprowadzania konsultacji na odległość jest to, że nie występuje dla nich narażenie na kolejne infekcje.

– Higo może pomóc ludziom, którzy chorują na nowotwory. Są oni bardzo podatni na infekcje. W tym przypadku możemy im pomóc, bo nie muszą wychodzić z domu, narażać się w szpitalach na infekcje, a mogą otrzymać diagnozę – mówi ekspert.

Urządzenie tworzone przez Polaków jest już na zaawansowanym etapie procesu komercjalizacji. Producent planuje dystrybuować go na rynkach europejskich, a także w Azji i na Bliskim Wschodzie. Barierą rozwojową dla tego typu technologii jest jednak kwestia dostępu do danych medycznych pacjentów.

– Mamy tylko konsultacje, więc jest to element hamujący, bo to nie rozwiązuje wielu problemów. Robimy jednak krok do przodu, zabezpieczamy dane medyczne, które rzeczywiście są twardym dowodem, by móc podjąć diagnozę. Wierzę, że w tym kierunku idzie wiele innych dziedzin, gałęzi specjalizacji, choćby kardiologia. To na pewno jest kierunek, który będzie bardzo mocno rozwijany – twierdzi Łukasz Krasnopolski.

Od 1 listopada polscy pacjenci mają możliwość odbycia online wizyty u lekarza podstawowej opieki zdrowotnej. Higo ma się pojawić na rynku na początku 2020 r.

Mordor Intelligence szacuje, że wartość globalnego rynku rozwiązań telemedycznych do 2024 roku osiągnie wartość 60,45 mld dol. Dla porównania w 2018 roku było to 21,45 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

CES Las Vegas 2020

Internet

W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.