Newsy

Polacy rewolucjonizują domową klimatyzację. Innowacyjne urządzenie pobierze energię w nocy i uwolni ją w ciągu dnia

2020-04-14  |  05:43
Mówi:Jan Soczewka
Funkcja:prezes i założyciel
Firma:Mar-Bud
  • MP4
  • Pandemia koronawirusa może spowodować, że pierwsze upały większość z nas będzie musiała spędzić w domu. W takim przypadku nieoceniona może się okazać klimatyzacja. Urządzenia do niej mogą już być kontrolowane przez smartfona, są też dostępne klimatyzatory zasilane energią słoneczną. Opracowany przez polskich inżynierów akumulator energii chłodu pozwoli pobierać energię w nocy i uwolni ją w ciągu dnia. Dzięki temu zużycie będzie liczone według korzystniejszej, nocnej taryfy. Jak szacują producenci, aż 70 proc. kosztów energii elektrycznej w miesiącach letnich wynika  właśnie z użytkowania klimatyzacji.

    – Akumulator energii chłodu, jak mówi sama nazwa, akumuluje energię w postaci lodu. Jest to o tyle innowacyjne rozwiązanie, że nikomu wcześniej nie udało się odspajanie lodu od elementu, na którym się gromadził. Powodowało to straty i obniżenie sprawności urządzenia, natomiast dzięki procesowi odrywania się lodu od naszego wymiennika mamy tę przewagę nad innymi tego typu urządzeniami, że nasze utrzymuje sprawność niemal cały czas na tym samym poziomie wydajności – mówi w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Jan Soczewka, prezes i założyciel firmy Mar-Bud.

    Nakładane przez rząd restrykcje związane z pandemią koronawirusa są przedłużane. To może oznaczać, że pierwsze upalne dni będzie trzeba spędzić w domu. Z pomocą mogą wówczas przyjść klimatyzatory, które są coraz bardziej innowacyjne. Można już włączyć je w system inteligentnego domu i kontrolować za pomocą aplikacji mobilnej, można także już wybierać pośród klimatyzacji zasilanych energią słoneczną.

    Obniżanie kosztów chłodzenia pomieszczeń jest istotne, gdyż według danych firmy Mar-Bud nawet do 70 proc. zużycia energii elektrycznej w budynkach w okresie letnim wynika właśnie z użytkowania klimatyzacji. Integracja tych urządzeń z systemami magazynowania chłodu pozwala przenieść zużycie energii z godzin szczytu na godziny nocne. Dzięki temu jest ono liczone według tańszej taryfy.

    – Urządzenie działa w cyklu dobowym i generalnie przynosi zysk w dwóch obszarach: jeden to właśnie jego wyższa sprawność przez to, że pracuje w nocy, w niższych temperaturach, a drugi to niższy koszt jednostkowy energii elektrycznej, która jest tańsza w nocy – wyjaśnia Jan Soczewka.

    Urządzenie działa po podłączeniu go do istniejącej instalacji klimatyzacyjnej na zasadzie plug-and-play. W pracy wykorzystuje ten sam czynnik chłodzący co główna instalacja. Co ważne, magazyn jest kompatybilny ze wszystkimi znanymi systemami chłodzenia przemysłowego, które wykorzystują wodę lodową. Urządzenie jest innowacyjne w skali świata.

    – Sterujemy nim online, dzięki czemu przy zestawieniu bardzo dużej liczby urządzeń, np. tysiąca czy więcej, możemy wykorzystać energię, której będzie brakowało w sieci. Latem, przy najwyższych temperaturach mamy niedobory energii. Wtedy możemy zastosować nasze urządzenie i nie korzystać z tzw. pierwotnych źródeł energii. Pozwala ono również na tzw. ścinanie pików. Nie pobiera energii wtedy, kiedy zapotrzebowanie jest najwyższe, w okresie wysokich temperatur zewnętrznych – dodaje prezes firmy Mar-Bud.

    Z raportu TechSci Research wynika, że światowy rynek klimatyzatorów był w 2017 roku wyceniany na 121 mld dol. Do 2023 roku ma osiągnąć wartość 231 mld dol. Z kolei analitycy Fortune Business Insights ocenili globalny wolumen tego rynku na 14 mln urządzeń w 2018 roku. Do 2026 roku ma być ich 19,4 mln.

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Inwestycje w Polsce na rekordowo niskim poziomie. Niestabilne regulacje odstraszają kapitał

    Mimo ogólnego wzrostu PKB stopa inwestycji w Polsce pozostaje na niskim poziomie w porównaniu z innymi krajami UE. Wynika to m.in. z niestabilności prawa i rosnących obciążeń regulacyjnych. Mimo zapowiedzi ofensywy inwestycyjnej rządu przedsiębiorcy nadal borykają się z niepewnością i zmiennością przepisów, które utrudniają planowanie długoterminowych działań. Problemem pozostaje też skomplikowany system podatkowy oraz brak przejrzystych konsultacji legislacyjnych. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że uproszczenie i wprowadzenie większej stabilności w stanowieniu prawa to kluczowe czynniki, które mogłyby pobudzić gospodarkę i zwiększyć atrakcyjność Polski dla inwestorów.

    Media

    Problem patotreści w internecie narasta. Potrzebna edukacja dzieci, rodziców i nauczycieli

    Co czwarty nastolatek (26 proc.) ogląda w sieci tzw. patostreamy, wulgarne, obsceniczne i nacechowane przemocą widowiska lub transmisje internetowe nadawane na żywo w serwisach streamingowych i mediach społecznościowych – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. To zjawisko mające na młodych ludzi negatywny wpływ wciąż zyskuje na znaczeniu w przestrzeni internetowej, a prawo nie nadąża za rozwojem technologii. Specjaliści zauważają, że nie jest to tylko chwilowa moda, ale poważny problem społeczny, który wymaga zintegrowanych działań edukacyjnych i informacyjnych.

    Handel

    Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski

    – Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.