Mówi: | Tomasz Mucha |
Funkcja: | PR manager Citroen & DS Automobiles |
Firma: | Grupa PSA w Polsce |
Polacy kupują coraz więcej nowych samochodów. Od aut oczekują głównie komfortu, ale i nowinek technologicznych
W I półroczu 2017 r. w Polsce zarejestrowano blisko 250 tys. osobowych samochodów. Prawdziwy boom inwestycji drogowych w ostatnich latach oraz rosnąca zamożność społeczeństwa sprawiają, że nabywcy samochodów nie kierują się już tylko podstawowymi zaletami auta. Coraz ważniejsze jest komfortowe wyposażenie i nowinki technologiczne, które podnoszą poziom jazdy i bezpieczeństwo podróżujących.
Dzięki inwestycjom w infrastrukturę na koniec 2016 r. sieć dróg szybkiego ruchu w Polsce wynosiła 3163,4 km. Jak wynika z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, 1631,7 km stanowiły autostrady, a 1531,7 km drogi ekspresowe. Jeszcze w 2004 r. było ok. 470 km autostrad i ok. 200 km dróg ekspresowych.
– Drogi w kraju bardzo się zmieniły i zmienia się definicja komfortu. My, jako kierowcy i użytkownicy, jesteśmy coraz bardziej wymagający, a poczucie wygody i komfortu nie wynika już tylko wyłącznie z zawieszenia, lecz także z całego spektrum innych rozwiązań, które proponują producenci samochodów – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Tomasz Mucha, PR manager marki Citroen DS.
Nie tylko nowe drogi poprawiają komfort jazdy. Wymagania kierowców stale rosną i coraz częściej o ich wygodzie decydują nowinki technologiczne. Czynników, na które zwracamy uwagę podczas wyboru nowego samochodu, jest bardzo wiele.
– Ergonomia, akustyka, wytłumienie, wrażenia zapachowe i wzrokowe, funkcje masażu, które proponują fotele czy przyjazne interfejsy i kolorystyka, a także systemy wspomagania. Całe spektrum różnego rodzaju rozwiązań powoduje, że dany samochód uznajemy za bardziej komfortowy, a inny za mniej – stwierdza PR manager Citroen DS.
Badania Kantar TNS pt. „Jakie wnętrza aut lubią Polacy?” wskazują, że Polacy od samochodu oczekują najbardziej komfortu, wygody oraz poczucia niezależności. Ponadto wygoda użytkowania i praktyczność ma niemal decydujące znaczenie przy wyborze auta. Okazuje się, że znaczny odsetek ankietowanych przykłada dużą wagę do nowoczesności samochodu, czyli wyposażenia go w rozwiązania technologiczne. Jednym z nich jest innowacyjny rodzaj zawieszenia, które przewiduje przeszkody na drodze.
– Rozwiązanie DS Active Scan Suspension przewiduje nawierzchnię i dostosowuje układ zawieszenia i tłumienia do przeszkody, na którą najedzie. Składa się z kamery pod lusterkiem, czterech czujników przechyłu nadwozia, trzech przyspieszeniomierzy. Te elementy reagują za sprawą impulsu, który przekazywany jest przez obraz z kamery badającej nawierzchnię przed pojazdem i tym samym przygotowuje auto do odpowiedniej amortyzacji – wyjaśnia Tomasz Mucha.
Jak wskazuje przedstawiciel Citroen DS, w tę technologię wyposażony będzie pierwszy model DS 7 Crossback, który już za 3 miesiące zadebiutuje na polskim rynku. Z czasem to zawieszenie będzie trafiało do kolejnych, nowych modeli nowej marki grupy PSA.
Według danych PZPM w 2016 r. łącznie zarejestrowano 475 935 samochodów osobowych i lekkich dostawczych, o 16,6 proc. więcej rdr. Z kolei w I półroczu 2017 r. zarejestrowano już przeszło 276 tys. nowych pojazdów, z czego niemal 247 tys. stanowiły auta osobowe, o 15 proc. więcej rdr.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Brytyjscy naukowcy dowiedli, że odczuwania szczęścia można się nauczyć. Trzeba jednak stale to ćwiczyć
Sześcioletnie badania, połączone z prowadzeniem kursów uczących tego, jak poprawić samopoczucie i stać się człowiekiem szczęśliwym, wykazały, że stosując odpowiednie strategie, można uzyskać zadowalające rezultaty. Przejście kursu prowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Bristolskiego umożliwia poprawę parametrów świadczących o samopoczuciu nawet o 15 proc. Okazuje się jednak, że zalecane ćwiczenia należy wykonywać trwale – w przeciwnym razie następuje regres do poziomu sprzed ich wdrożenia. Dobre wyniki badań skłoniły ich autora do wydania poradnika. Jego polskojęzyczna wersja ukaże się w maju.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
IT i technologie
Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
Połączenie najzdolniejszych naukowców oraz technologicznych start-upów z firmami z sektora obronnego i wojskowego – to główny cel akceleratora, który powstaje w Krakowie. Będzie on należał do natowskiej sieci DIANA, która z założenia ma służyć rozwojowi technologii służących zarówno w obronności, jak i na rynku cywilnym w krajach sojuszniczych NATO. Eksperci liczą na rozwiązania wykorzystujące m.in. sztuczną inteligencję, drony czy technologie kwantowe. Dla sektora to szansa na pozyskanie innowacji na skalę światową, a dla start-upów szansa na wyjście na zagraniczne rynki i pozyskanie środków na globalny rozwój.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.