Newsy

Poduszka powietrzna w kurtce napełni się w ułamku sekundy i uratuje życie motocykliście. Coraz bardziej zaawansowane są także kaski

2019-03-15  |  06:00

Zamontowana w kurtce poduszka powietrzna napełni się w 25 milisekund i zapewni motocykliście ochronę podczas zderzenia lub upadku. Z kolei inteligentne kaski, mimo że kryją w sobie zaawansowane technologie stają się coraz lżejsze i dużo bardziej wytrzymałe. Producenci sprzętu dla motocyklistów proponują coraz nowsze rozwiązania, mające chronić motocyklistów. Tymczasem z danych Komendy Głównej Policji wynika, że rocznie na polskich drogach wciąż ginie ponad dwustu użytkowników jednośladów.

– Wprowadzane są teraz kurtki motocyklowe z tzw. poduszką powietrzną, gdzie w sytuacji krytycznej, ślizgu czy innego zdarzenia drogowego, kurtka wypełnia się w odpowiednich przestrzeniach powietrzem i zabezpiecza przed urazami mechanicznymi ciało. Zupełną nowością jest kurtyna powietrzna, która wybucha w sytuacji poślizgu albo zderzenia. Wokół motocyklisty tworzy się kołnierz bezpieczeństwa, chroniący całe ciało motocyklisty – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Sylwester Piwowar z Vozz Helmets. 

Według statystyk policji w samym 2018 roku na polskich drogach zginęło 238 motocyklistów, a prawie 2,5 tys. zostało rannych. To o 428 osób więcej niż w 2017 r. Dlatego producenci motocykli, ale również akcesoriów starają się w jak najlepszy sposób zabezpieczyć kierujących jednośladami. Najnowszym rozwiązaniem dbającym o bezpieczeństwo motocyklistów są poduszki powietrzne.

Jednym z najpopularniejszych modeli poduszki powietrznej zintegrowanej ze strojem motocyklisty jest Alpinestars Tech-Air, stworzona i udoskonalana we współpracy z zawodnikami MotoGP. Mechanizm wykorzystujący działanie czujników reaguje na nagłe przyspieszenia i pompuje komory na plecach i piersi w ciągu 25 milisekund. Kurtki z tą technologią są przeznaczone zarówno do poruszania się w warunkach szosowych, jak i off-roadowych. Na zastosowanie poduszek powietrznych w konstrukcji motocykla zdecydowała się natomiast Honda w modelu Gold Wing, jednak rozwiązanie zapewnia ochronę tylko w przypadku zderzenia czołowego.

Ciągle podstawowym elementem bezpieczeństwa motocyklistów są kaski, które także są coraz bardziej inteligentne. Dzięki zastosowaniu w najbardziej zaawansowanych modelach rozwiązań z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, takich jak m.in. wyświetlacze HUD, stają się one również centrum informacji o parametrach jazdy. Inteligentne kaski motocyklowe, takie jak zaprezentowany przez IPC na JEC World 2019 w Paryżu, wyposażone są ponadto w szereg czujników i funkcję komunikacji NFC. Dzięki zastosowaniu drukowanej elektroniki organicznej możliwe jest zdalne regulowanie temperatury wewnątrz kasku.

Jednak podstawowa funkcja kasków, związana z zabezpieczaniem głowy przed urazami, również jest dopracowywana, głównie w zakresie stosowanych materiałów.

– Jeżeli chodzi o kaski z wyświetlaczami i nowe technologie, mówimy o nowych materiałach stosowanych chociażby na skorupy kasków, które są zdecydowanie wytrzymalsze niż te kaski, które są powszechnie stosowane. Odpowiednie zastosowanie mieszanek materiałów typu Kevlar, ewentualnie aramid, powoduje, że te materiały są trwałe, nie przecierają się, nie przecinają się w tak prosty sposób – twierdzi Sylwester Piwowar.

Kaski motocyklowe wykonywane są obecnie najczęściej z materiałów kompozytowych. Harley Davidson stawia w swoich modelach na połączenie włókna szklanego z karbonowym, dzięki czemu osłona na głowę jest zarazem lekka i wytrzymała. Producenci eksperymentują także z innymi sposobami nakładania kasków w celu poprawy bezpieczeństwa motocyklistów.

– Ciekawą innowacją i rozwiązaniem, jakie zostało zastosowane w kaskach obecnie przez firmę Vozz, jest sposób zakładania kasku. Kask zakładamy od tyłu, a ruchoma część potyliczna powoduje, że kask ma lepsze parametry aerodynamiczne. W większym stopniu chroni też głowę z tego względu, że nie mamy potrzeby budowania dużego otworu, który w przypadku klasycznych kasków pozwala wsunąć głowę od dołu do samego kasku. W tym rozwiązaniu otwór szyjny jest mały, obudowany i chroni zarówno część podbródkową jak i całą głowę – informuje przedstawiciel Vozz Helmets.

Według analityków z Technavio rynek akcesoriów ochronnych dla motocyklistów będzie w 2021 roku wyceniany na ponad 11,5 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Ochrona środowiska

W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.

Konsument

Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.