Mówi: | Leland Hedges |
Funkcja: | menedżer generalny regionu EMEA |
Firma: | Pico |
Platformy wirtualnej rzeczywistości zmieniają już niemal każdą branżę. Gogle VR pomagają leczyć fobie czy prowadzić szkolenia
Pandemia COVID-19 przyspieszyła wykorzystanie nowych technologii, przede wszystkim wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Rynek VR napędza coraz bardziej przystępny cenowo sprzęt VR i dostępność platform do tworzenia takich treści. Firma Pico Interactive, która skupia się na tworzeniu platform VR dla dowolnych aplikacji zgodnie z zasadą „user first design”, umożliwiła już np. szkolenia pracowników z wykorzystaniem gogli VR, terapie z zakresu zdrowia psychicznego czy wprowadzenie w hipnozę operowanych pacjentów.
Doświadczenia rzeczywistości hybrydowej, które łączą elementy osobiste i cyfrowe, odnotowały gwałtowny wzrost popularności podczas pandemii koronawirusa. Badania Research and Markets pokazują, że rynek rozszerzonej rzeczywistości (AR) wzrośnie z 15,3 mld dol. w 2020 roku do 77 mld dol. w 2025 roku. Podobny wzrost czeka rynek wirtualnej rzeczywistości (VR) – z 6,1 w 2020 do 20,9 mld dol. w 2025 roku. Za taką sytuację odpowiadają przede wszystkim takie branże jak e-commerce, handel detaliczny, zdalna edukacja, opieka zdrowotna i rozrywka, które w dużej mierze opierają się na rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.
– Pandemia całkowicie zmieniła sposób pracy w firmach, sposób korzystania z opieki zdrowotnej. Rzeczywistość wirtualna to bardzo dobra technologia wspierająca wykonywanie czynności zdalnie. Można się uczyć zdalnie, uczestniczyć w spotkaniach, korzystać z leczenia. Wiele firm, które prowadziły testy VR na małą skalę przed pandemią, zdało sobie sprawę z tego, że muszą przeprowadzić o wiele więcej szkoleń, bazując na rzeczywistości wirtualnej – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Leland Hedges, menedżer generalny regionu EMEA w Pico.
Narzędzia VR Pico mogła przetestować w Polsce firma Orange, która w ubiegłym roku przeszkoliła w ten sposób 200 pracowników, w 2021 roku ma ich być już około tysiąca. W ramach szkoleń pracownicy przenoszą się do wirtualnego laboratorium, gdzie uczą się obsługi urządzeń, z których korzystają ich klienci. Już pilotażowe szkolenie pokazało, że gogle VR skutecznie izolują uczestników od rozpraszających czynników, tym samym zapewniają lepszą koncentrację i pozwalają na zapamiętanie większej liczby szczegółów.
– Prowadzimy naszą działalność na zasadzie współpracy z innymi firmami. Dostarczamy najlepszy sprzęt umożliwiający im tworzenie aplikacji i usług, a na dalszym etapie te firmy mogą nawiązać kontakt z klientami końcowymi, na przykład szpitalami czy szkołami albo przedsiębiorstwami, aby dostarczać im te usługi, takie jak na przykład zdalne szkolenia – tłumaczy Leland Hedges.
Pico skupia się na tworzeniu platform VR dla dowolnych aplikacji. Niedawno wprowadzone na rynek gogle Neo 3 Pro oferują zintegrowane śledzenie ruchu gałek ocznych dla ulepszonej mechaniki i gromadzenia danych, co np. pozwala firmie uzyskać wgląd w zachowanie klientów, skrócić czas szkolenia oraz poprawić bezpieczeństwo i produktywność. Zestawy są wyposażone w dwa kontrolery optyczne i cztery kamery.
Dotychczas Pico nawiązała współpracę z firmami z różnych branż, m.in. opieki zdrowotnej, edukacji czy marketingu.
– Przykładem może być aplikacja od Mediapro związana z edukacją i szkołą, a także zdrowiem psychicznym osób starszych. Z kolei w ramach aplikacji Psious terapeuci korzystają z technologii VR, aby leczyć osoby z fobiami, czyli jeśli ktoś boi się pająków, może nauczyć się zwalczać ten lęk. Podobnie jest w przypadku lęku wysokości czy lęku przed lataniem samolotem – terapia przez ekspozycję pomaga osobom, które doświadczają różnych lęków. Mamy również symulację szkolenia, więc jeśli ktoś chciałby zaprojektować fabrykę, może odwiedzić taką fabrykę przed jej wybudowaniem – wymienia ekspert.
Z platformy Pico korzystają m.in. parki rozrywki VR Coaster, Inflight VR, czyli dostawca rozwiązań wirtualnej rzeczywistości do rozrywki podczas lotu, NuEyes, która umożliwia osobom niedowidzącym branie udziału w codziennych zajęciach, czy Cayceo, wykorzystująca gogle VR do wprowadzenia pacjenta w stan hipnozy. Wraz z rozwojem technologii zastosowań będzie przybywać.
– Jesteśmy jedną z pierwszych firm, które korzystają z technologii śledzenia ruchu gałek ocznych, będzie więc więcej czujników i źródeł informacji, jakie możemy uzyskać od osoby korzystającej z VR, aby możliwe było dokonywanie lepszych wyborów i oferowanie im interesujących treści. Technologia jest nadal na bardzo wczesnym etapie rozwoju w porównaniu do smartfonów. Zmiany na rynku smartfonów z każdym rokiem są mniejsze, zaś w technologii VR zmiany w skali roku są ogromne – zaznacza Leland Hedges.
Czytaj także
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-06-16: Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-12: Nowe technologie mogą wspierać samoleczenie. Szczególnie pomocne są dane zbierane przez aplikacje i urządzenia mobilne
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.
Problemy społeczne
Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]

W latach 2020–2029 zmiana struktury społecznej doprowadzi do skurczenia się rynku pracy aż o milion pracowników. Trend ten wymusi na pracodawcach konieczność podejmowania konkretnych działań zmierzających do aktywizacji pomijanych dotąd grup społecznych. – Inkluzywność to nie tylko kwestia etyczna, to strategiczna odpowiedź na kryzys demograficzny i niedobór siły roboczej – wskazuje Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.