Mówi: | Leland Hedges |
Funkcja: | menedżer generalny regionu EMEA |
Firma: | Pico |
Platformy wirtualnej rzeczywistości zmieniają już niemal każdą branżę. Gogle VR pomagają leczyć fobie czy prowadzić szkolenia
Pandemia COVID-19 przyspieszyła wykorzystanie nowych technologii, przede wszystkim wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Rynek VR napędza coraz bardziej przystępny cenowo sprzęt VR i dostępność platform do tworzenia takich treści. Firma Pico Interactive, która skupia się na tworzeniu platform VR dla dowolnych aplikacji zgodnie z zasadą „user first design”, umożliwiła już np. szkolenia pracowników z wykorzystaniem gogli VR, terapie z zakresu zdrowia psychicznego czy wprowadzenie w hipnozę operowanych pacjentów.
Doświadczenia rzeczywistości hybrydowej, które łączą elementy osobiste i cyfrowe, odnotowały gwałtowny wzrost popularności podczas pandemii koronawirusa. Badania Research and Markets pokazują, że rynek rozszerzonej rzeczywistości (AR) wzrośnie z 15,3 mld dol. w 2020 roku do 77 mld dol. w 2025 roku. Podobny wzrost czeka rynek wirtualnej rzeczywistości (VR) – z 6,1 w 2020 do 20,9 mld dol. w 2025 roku. Za taką sytuację odpowiadają przede wszystkim takie branże jak e-commerce, handel detaliczny, zdalna edukacja, opieka zdrowotna i rozrywka, które w dużej mierze opierają się na rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości.
– Pandemia całkowicie zmieniła sposób pracy w firmach, sposób korzystania z opieki zdrowotnej. Rzeczywistość wirtualna to bardzo dobra technologia wspierająca wykonywanie czynności zdalnie. Można się uczyć zdalnie, uczestniczyć w spotkaniach, korzystać z leczenia. Wiele firm, które prowadziły testy VR na małą skalę przed pandemią, zdało sobie sprawę z tego, że muszą przeprowadzić o wiele więcej szkoleń, bazując na rzeczywistości wirtualnej – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Leland Hedges, menedżer generalny regionu EMEA w Pico.
Narzędzia VR Pico mogła przetestować w Polsce firma Orange, która w ubiegłym roku przeszkoliła w ten sposób 200 pracowników, w 2021 roku ma ich być już około tysiąca. W ramach szkoleń pracownicy przenoszą się do wirtualnego laboratorium, gdzie uczą się obsługi urządzeń, z których korzystają ich klienci. Już pilotażowe szkolenie pokazało, że gogle VR skutecznie izolują uczestników od rozpraszających czynników, tym samym zapewniają lepszą koncentrację i pozwalają na zapamiętanie większej liczby szczegółów.
– Prowadzimy naszą działalność na zasadzie współpracy z innymi firmami. Dostarczamy najlepszy sprzęt umożliwiający im tworzenie aplikacji i usług, a na dalszym etapie te firmy mogą nawiązać kontakt z klientami końcowymi, na przykład szpitalami czy szkołami albo przedsiębiorstwami, aby dostarczać im te usługi, takie jak na przykład zdalne szkolenia – tłumaczy Leland Hedges.
Pico skupia się na tworzeniu platform VR dla dowolnych aplikacji. Niedawno wprowadzone na rynek gogle Neo 3 Pro oferują zintegrowane śledzenie ruchu gałek ocznych dla ulepszonej mechaniki i gromadzenia danych, co np. pozwala firmie uzyskać wgląd w zachowanie klientów, skrócić czas szkolenia oraz poprawić bezpieczeństwo i produktywność. Zestawy są wyposażone w dwa kontrolery optyczne i cztery kamery.
Dotychczas Pico nawiązała współpracę z firmami z różnych branż, m.in. opieki zdrowotnej, edukacji czy marketingu.
– Przykładem może być aplikacja od Mediapro związana z edukacją i szkołą, a także zdrowiem psychicznym osób starszych. Z kolei w ramach aplikacji Psious terapeuci korzystają z technologii VR, aby leczyć osoby z fobiami, czyli jeśli ktoś boi się pająków, może nauczyć się zwalczać ten lęk. Podobnie jest w przypadku lęku wysokości czy lęku przed lataniem samolotem – terapia przez ekspozycję pomaga osobom, które doświadczają różnych lęków. Mamy również symulację szkolenia, więc jeśli ktoś chciałby zaprojektować fabrykę, może odwiedzić taką fabrykę przed jej wybudowaniem – wymienia ekspert.
Z platformy Pico korzystają m.in. parki rozrywki VR Coaster, Inflight VR, czyli dostawca rozwiązań wirtualnej rzeczywistości do rozrywki podczas lotu, NuEyes, która umożliwia osobom niedowidzącym branie udziału w codziennych zajęciach, czy Cayceo, wykorzystująca gogle VR do wprowadzenia pacjenta w stan hipnozy. Wraz z rozwojem technologii zastosowań będzie przybywać.
– Jesteśmy jedną z pierwszych firm, które korzystają z technologii śledzenia ruchu gałek ocznych, będzie więc więcej czujników i źródeł informacji, jakie możemy uzyskać od osoby korzystającej z VR, aby możliwe było dokonywanie lepszych wyborów i oferowanie im interesujących treści. Technologia jest nadal na bardzo wczesnym etapie rozwoju w porównaniu do smartfonów. Zmiany na rynku smartfonów z każdym rokiem są mniejsze, zaś w technologii VR zmiany w skali roku są ogromne – zaznacza Leland Hedges.
Czytaj także
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-04: Bryska: Kończę prace nad nowym albumem. To jest bardzo osobisty krążek opowiadający o nowym okresie w moim życiu
- 2025-05-23: Zespół Kombii: W tym roku świętujemy 50-lecie naszej współpracy. Jesteśmy nadal w tym zawodzie z miłości do muzyki i do naszych fanów
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rusza ważna inwestycja w Ustce. Nowa baza będzie zapleczem serwisowym dla morskich farm wiatrowych [AUDIO]
Wystartowały prace przy budowie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce. Inwestycja będzie zapleczem dla obsługi morskiej farmy wiatrowej, którą PGE buduje na Bałtyku wraz z duńską firmą Ørsted. Uruchomienie Baltica 2 zaplanowane jest na 2027 rok. Baza ma także potencjał, by obsługiwać kolejne projekty morskie PGE. Będzie mieć znaczenie nie tylko dla rozwoju offshore w Polsce, lecz także dla samego regionu.
Edukacja
Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku

Państwowa Straż Pożarna wdraża nowoczesny system ostrzegania i alarmowania. Obejmie ponad 4 tys. lokalizacji w całej Polsce, a łącznie na ten cel trafi 175 mln zł. Kluczowe zmiany to wymiana syren analogowych na cyfrowe, budowa nowoczesnej infrastruktury komunikacyjnej oraz integracja systemów ostrzegania na poziomie samorządowym i rządowym. Budowa systemu to jeden z elementów ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej. Ma być gotowy do końca 2025 roku.
Konsument
Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego

Gospodarka obiegu zamkniętego (GOZ), inaczej gospodarka cyrkularna, to model gospodarczy, który dąży do minimalizacji odpadów i maksymalnego wykorzystania zasobów. Na razie polska gospodarka osiągnęła cyrkularność w nieco ponad 10 proc., więc mamy dużo do nadrobienia. Tym bardziej że pojawiają się kolejne unijne regulacje, które wymuszą na nas przyspieszenie procesu dochodzenia do GOZ. Jedną z nich jest rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR), które zacznie obowiązywać od sierpnia 2026 roku.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.