Newsy

Osobiste pojazdy elektryczne przyszłością transportu. W Polsce barierą rozwoju są przestarzałe przepisy drogowe

2018-04-26  |  06:00

Elektryczne pojazdy są przyszłością komunikacji. Poza elektrycznymi samochodami, na rynek trafiają również indywidualne środki lokomocji, takie jak segway, deskorolki czy hulajnogi. Barierą ich rozwoju w Polsce są m.in. przestarzałe przepisy ruchu drogowego. Na przejście procesu legislacyjnego czeka nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym, która definiuje urządzenie transportu osobistego. Obecnie pojazdy typu segway dostarczane są głównie do firm. Doskonale sprawdzają się jako środek lokomocji osób zatrudnionych w halach produkcyjnych, galeriach handlowych czy lotniskach, ale mogłyby również  znacząco wspomóc w codziennym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawne.

Na rynek trafia coraz więcej elektrycznych pojazdów. To już nie tylko samochody i skutery elektryczne, ale cała gama osobistych urządzeń transportujących. Kupić można już elektryczną deskorolkę, rower, hoverboarda (dwukołowy segway bez rączki) czy Walkcar – elektryczna deskorolka, przypominająca 13-calowego laptopa. Prekursorem osobistych pojazdów elektrycznych był Segway – samopoziomujący, dwuśladowy pojazd, służący do przemieszczenia się jednej osoby na stojąco. Ten innowacyjny pojazd nie przyjął się jednak na rynku.

– Bez wątpienia w przyszłości będziemy się przemieszczać różnego rodzaju pojazdami, które będą napędzane elektrycznie. Początkiem koncepcji przemieszczania się osobistego, były pojazdy typu segway. Niestety plan nie osiągnął sukcesu, segway nie rozwinął się tak jak to było zaplanowane. Miał on zrewolucjonizować indywidualne poruszanie się, ale efekt nie został osiągnięty z kilku powodów. Jednym z nich była bariera cenowa, innym było to, że nie mieliśmy dróg, które są przystosowane do poruszania się tego typu pojazdami – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Bogusław Foszmanowicz, właściciel firmy BMF, produkującej pojazdy Velex.

Obecnie, istnieje szereg udogodnień, które stymulują rozwój osobistych pojazdów elektrycznych m.in. dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Warszawę można już przejechać bez pokonywania żadnego krawężnika, co pozwala nie schodzić z pojazdu. Rozwój gwarantuje też ekologia. Większość centrów miast będzie wkrótce zamknięta dla pojazdów spalinowych, a pojazdy elektryczne będą jedynym środkiem lokomocji.

Barierą pozostają przestarzałe przepisy. W świetle prawa niejasna staje się sytuacja dotycząca użytkowania na drogach publicznych nie tylko klasycznych segway’ów czy deskorolek elektrycznych, ale nawet hulajnóg czy zwykłych deskorolek lub łyżworolek.

– Polski kodeks ruchu drogowego niestety nie dorósł do obecnych czasów i do pojazdów, które mamy na rynku. Pojazdy typu segway w Niemczech mają tablice rejestracyjne i mogą poruszać się po drogach publicznych. Kiedy próbowaliśmy oddać do homologacji w Polsce nasz model, okazało się, że zgodnie z naszymi przepisami był traktowany jako motocykl. Wiązałoby się to więc ze zmianą konstrukcji, wmontowaniem świateł stopu, kierunkowskazów, lusterek i wielu innych elementów. Dlatego w tej chwili pojazdy typu segway mogą jeździć tylko po drogach niepublicznych – wskazuje Bogusław Foszmanowicz.

Sytuację miała uregulować nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym opracowana w 2016 roku. Zakładała ona wprowadzenie definicji urządzenia transportu osobistego jako „urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się pieszych, napędzane siłą mięśni lub za pomocą silnika elektrycznego, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m”. Nowelizacja do tej pory nie została uchwalona, dlatego na razie z segwayów korzystają głównie firmy.

– Te pojazdy sprzedają się bardzo dobrze, jednak nie osobom indywidualnym, tylko firmom. Główna zaleta tego typu pojazdów jest taka, że stoimy wyżej, manewrujemy bardzo wygodnie, możemy obrócić się w miejscu, dlatego najbardziej zainteresowane są firmy związane z ochroną obiektów. Pojazdy takie jeżdżą m.in. na lotnisku Chopina w Warszawie, w służbie ochrony lotniska i w służbie celnej. To są kierunki, które najlepiej się rozwijają w dziedzinie pojazdów dużych typu segway – mówi ekspert.

Według Navigant Research, rynek lekkich pojazdów elektrycznych (w tym motorów i skuterów) w 2017 roku był warty 9,3 mld dolarów, a w 2026 roku ma osiągnąć wartość 24 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Biotechnologia

Nowa strategia CERN ma pomóc odkryć tajemnice Wszechświata. Naukowcy będą też opracowywać rewolucyjne technologie i innowacyjne terapie medyczne [DEPESZA]

Medycyna, biotechnologia, sztuczna inteligencja czy robotyka – to tylko część obszarów, nad którymi będą w najbliższych latach pracować naukowcy ze Starego Kontynentu. Europejska Organizacja Badań Jądrowych CERN ogłosiła niedawno strategię, która określa przyszłość badań w dziedzinie fizyki cząstek elementarnych. Priorytetami będą badanie bozonu Higgsa, czyli cząstki elementarnej, która może wyjaśnić tajemnice Wszechświata, oraz badanie granicy wysokoenergetycznej.

E-commerce

Pandemia przyspiesza rozwój aplikacji mobilnych do walki z jej skutkami. Wiele z nich pozwala firmom na wyeliminowanie bezpośredniego kontaktu z klientem

Restrykcje pandemiczne utrudniły prowadzenie biznesów, w których kontakt z klientem stanowi podstawę działania. Na ratunek przyszły rozwiązania mobilne – aplikacje smartfonowe umożliwiły przeniesienie procesów sprzedażowych do sieci czy nawiązanie kontaktu z partnerem biznesowym za pośrednictwem nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych. Potencjał aplikacji mobilnych w ograniczaniu skutków pandemii doceniają nawet te biznesy, które dotychczas nie korzystały z żadnych rozwiązań mobilnych.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.