Newsy

Nowa technologia komunikacji poprzez światło zapewni szybkie i bezpieczne połączenie. Li-Fi nie zastąpi jednak technologii Wi-Fi i 5G

2018-03-23  |  06:13

Szkocka firma PureLiFi przesłała za pomocą technologii Li-Fi pliki pomiędzy laptopem a smartfonem z prędkością 42 Mb/s. To pierwsza tego typu komunikacja za pomocą światła. Do przesłania danych w obu kierunkach posłużyły specjalna obudowa na smartfon oraz odbiornik USB wpięty do laptopa. Nie jest to rekordowa przepustowość w przesyłaniu danych, ale została uzyskana za pomocą światła LED, a nie fal radiowych. Do 2021 roku rynek urządzeń do komunikacji światła białego ma być wart 80 mld dol.

– Li-Fi jest technologią, w której do komunikacji mobilnej i przesyłania danych wykorzystuje się światło dwukierunkowe o wysokiej prędkości. To technologia bezprzewodowa podobna do Wi-Fi, z tą różnicą, że wykorzystuje częstotliwość spektrum światła – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje dr Harald Burchardt, dyrektor handlowy firmy PureLiFi.

Przesyłanie danych odbywa się poprzez modulowanie intensywności światła, które jest następnie odbierane przez fotoczuły detektor. Transmisja odbywa się w sposób niedostrzegalny dla ludzkiego oka. Dzięki tej technice możliwe jest szybkie przesyłanie informacji pomiędzy różnymi urządzeniami za pośrednictwem żarówki LED, która pełni rolę przekaźnika.

Technologia ta pozwala w teorii na transfer danych z prędkością aż stukrotnie większą, niż ma to miejsce w przypadku Wi-Fi opartego na falach radiowych. Jak na razie podczas demonstracji na targach Mobile World Congress 2018 w Barcelonie uzyskano znacznie mniejsze prędkości transferu – 42 Mb/s dla pobierania i wysyłania danych. Dla porównania technologia radiowa LTE zapewnia teoretyczne prędkości na poziomie odpowiednio 100 i 50 Mb/s, ale według testu Speedtest.pl średnie uzyskiwane w Polsce prędkości łącza wynoszą ok. 20 i 10 Mb/s dla pobierania i wysyłania danych.

– Używanie spektrum światła zamiast spektrum radiowego znacznie zwiększa szerokość pasma. Spektrum światła jest ponad tysiąc razy większe niż całe spektrum radiowe. Światło nie przenika przez ściany, przez co jest dużo bezpieczniejsze w połączeniach prywatnych – twierdzi dr Harald Burchardt.

System demonstrowany na targach MWC 2018 w Barcelonie wymaga umieszczenia smartfona w specjalnym etui pełniącym funkcję odbiornika. Sygnał nadawany jest z laptopa, do którego wpięty został dongle LiFi-XC Station. Tak skonfigurowane urządzenia zdolne są do przesyłania danych z prędkością 42 Mb/s, co pozwoliło na bezproblemowe wysłanie filmu na smartfona.

System komunikacji światła białego może być wykorzystywany zarówno do użytku domowego, jak i w biurach czy pomieszczeniach magazynowych. Jego zastosowanie nie ogranicza się jednak wyłącznie do zamkniętych pomieszczeń.

– Liczba zastosowań jest właściwie nieograniczona. W istocie wszędzie, gdzie jest światło i występuje potrzeba bezprzewodowej komunikacji, co w dzisiejszych czasach oznacza właściwie zawsze i wszędzie, można stosować Li-Fi. Ta technologia działa również na zewnątrz, więc możemy ją stosować w inteligentnych miastach, inteligentnych budynkach, inteligentnych domach, wykorzystując wszystkie te przewagi, które światło ma nad radiem –przekonuje ekspert.

Przykładem na niekonwencjonalne zastosowanie takiej formy przesyłania danych może być opona Goodyear Oxygene, która komunikuje się z innymi pojazdami, infrastrukturą i systemami zarządzania inteligentną motoryzacją dzięki połączeniu Li-Fi. Z kolei Oledcom MyLiFi to lampka biurkowa LED, która za pośrednictwem światła dostarcza także połączenie internetowe do laptopa z podpiętym odbiornikiem. Lampka zapewnia połączenie praktycznie całkowicie odporne na atak hakerski. Gadżet kosztuje 700 euro.

Z badań przeprowadzonych przez firmę We Are Social wynika, że w 2017 roku z internetu korzystało na świecie 3,77 mld użytkowników. Głównymi technologiami przesyłania danych w najbliższej przyszłości będą Wi-Fi i 5G, jednak Li-Fi jest aktywnie rozwijana przez kilka firm i organizacji na całym świecie.

– Li-Fi może być uzupełnieniem do całej infrastruktury radiowej. Zapewnia dodatkową szerokość pasma i pozwoli na znacznie większą przepustowość w sieciach mobilnych. Wi-Fi i 5G pozostaną jednak kluczowymi technologiami do obsługi codziennych potrzeb – przewiduje przedstawiciel PureLiFi.

Według prognoz firmy badawczej Research and Markets globalny rynek Li-Fi w 2021 roku ma być warty 80 mld dol.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

CES Las Vegas 2020

Internet

W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.