Newsy

Niemal połowa Polaków uważa oszczędność energii za kluczową wartość inteligentnych domów. System opracowany przez polską firmę pozwoli zaoszczędzić do 40 proc. energii

2017-05-23  |  06:15

Sieć elektryczna jest integralną częścią każdego współczesnego domu i nikt dziś nie wyobraża sobie funkcjonowania większości najważniejszych urządzeń bez dostępu do zasilania. Dzięki rozwiązaniom typu smart home zarządzanie zużyciem energii stało się jednak dużo łatwiejsze i bardziej efektywne. Niemal połowa ankietowanych Polaków uważa oszczędność energii za kluczową korzyść inteligentnych domów. Rozwiązania takie jak Fibaro wyostrzają samoświadomość domowników w tym zakresie.     

Raport „Internet Rzeczy w Polsce” stworzony przez IAB Polska wykazał, że 44 proc. Polaków uważa oszczędność energii za kluczową korzyść z użytkowania inteligentnych domów. Bez tej energii większość współczesnych urządzeń, choćby nie wiadomo jak inteligentnych, nie będzie po prostu działać.

– Energia i dom to dwie nieodzowne części życia. Uważam, że pierwszym krokiem do poprawy jest samoświadomość zużycia energii elektrycznej. Tę samoświadomość możemy uzyskać dopiero wtedy, kiedy zainstalujemy taki system, jak np. Fibaro. Jest to system kompletny, który pozwala nam dokładnie sprawdzić, ile energii zużywa każdy element naszego domowego ekosystemu. System automatycznie przelicza, ile pieniędzy kosztuje prąd zużywany na przykład przez zmywarkę, a ile zużywają chociażby konkretne elementy oświetlenia – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Krzysztof Banasiak, członek zarządu Fibaro.

Smart Home opiera się na zautomatyzowaniu domowych urządzeń za pomocą zaawansowanych sensorów. W konsekwencji użytkownik maksymalizuje oszczędność energii, bowiem zaawansowane czujniki sterują np. oświetleniem, sprawiając, że włącza się tylko wtedy, kiedy jest taka potrzeba.

– Za pomocą naszych czujników ruchu, a konkretnie odpowiednich modułów do sterowania oświetleniem, jesteśmy w stanie autonomicznie sterować całym oświetleniem w domu. Innymi słowy, dopiero po wykryciu ruchów domowników odpowiednie światła pozapalają się lub zgasną – komentuje Krzysztof Banasiak.

Jak przekonuje ekspert z firmy Fibaro, użytkownik ekosystemu może dowolnie go zaprogramować w postaci harmonogramu – od poniedziałku do piątku o konkretnej godzinie. Chodzi na przykład o dobową i tygodniową regulację działania ogrzewania, co daje oszczędności na poziomie od 20 do nawet 40 proc. Oczywiście w razie potrzeby możliwa jest też manualna korekcja ustawień temperatury.

– Użytkownik ekosystemu Fibaro może go dowolnie kalibrować, np. od poniedziałku do piątku dom nagrzewa się od rana w odpowiednich godzinach do godzin południowych, potem temperatura spada, a jak wracamy do domu znów się podnosi. Te luki czasowe, w których nie jesteśmy obecni w domu, są czystą oszczędnością – wyjaśnia Krzysztof Banasiak.

Ponadto ekosystem Fibaro oferuje system wakacyjny (do stosowania w dowolnej porze roku), który jest powiązany z badaniem lokalizacji użytkownika. Oznacza to, że ogrzewanie uaktywnia się dopiero wtedy, kiedy użytkownik wraca do domu lub jest w jego pobliżu.

– Jeżeli klient zbliża się do domu, jest w obrębie 1 do 2 km, to automatycznie temperatura w mieszkaniu się podnosi i dom już jest przygotowany na jego przyjęcie – opowiada ekspert.

Ekosystem działa lokalnie, co oznacza, że można nim sterować z domu z poziomu aplikacji, która dostępna jest zarówno na system Android, jak i iOS. Aplikację można zainstalować na telefonie lub tablecie.

Ciekawym urządzeniem, które zwiększa świadomość użytkowników w zakresie zużycia energii elektrycznej, jest inteligentny włącznik urządzeń elektrycznych z funkcją pomiaru energii. Z jego pomocą nie tylko można zdalnie uruchamiać bądź wyłączać podłączane urządzenia, lecz także na pierwszy rzut oka widać, ile energii elektrycznej zużywają. Wszystko za sprawą wbudowanego pierścienia LED, który zmienia swój kolor w zależności od mocy pobieranej przez podłączone urządzenia.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Internet

Cyberataki coraz bardziej powszechne. Są rozwiązania chroniące infrastrukturę państwową, ale brakuje tych pomagających zwykłym obywatelom

Cyberataki są coraz częstsze i coraz bardziej niebezpieczne. Dotykają firmy, instytucje ważne dla bezpieczeństwa kraju, ale też zwykłych ludzi. Większość krajów, w tym Polska, wdraża systemy cyberbezpieczeństwa. Brakuje jednak narzędzi, które pomogłyby chronić zwykłych obywateli – alarmują eksperci. Tymczasem University of Maryland obliczają, że hakerzy atakują co 39 sekund, średnio 2 244 razy dziennie, a większość osób nie tylko nie wie, jakie kroki podjąć w przypadku naruszenia danych, lecz także jakie stosować zabezpieczenia.

CES Las Vegas 2020

Internet

W strumieniowe przesyłanie rozrywki wchodzą technologiczni giganci. W wideo online swoją szansę widzą także reklamodawcy

Przeciętny odbiorca na oglądanie wideo online poświęca nieco ponad 80 minut. W 2021 roku będzie to już 100 minut. Choć telewizję codziennie ogląda niemal połowa Polaków, to coraz częściej wybieramy serwisy VoD. Zwłaszcza że tym rodzajem mediów zainteresowali się tacy technologiczni giganci jak Apple. Rozwój wideo w sieci jest szansą zarówno dla marketerów, jak i stacji telewizyjnych – przekonują eksperci. Z szacunków wynika, że globalnie reklamodawcy przeznaczą na reklamę video online ponad 175 mln dol. W 2021 roku wydatki na reklamę wideo online będą warte jedną trzecią rynku reklam telewizyjnych.