Newsy

Najnowsze filtry fotograficzne są niemal niezniszczalne. Wykonane są ze specjalnie wzmacnianego szkła ceramicznego

2017-07-27  |  06:20

Filtry fotograficzne mocowane przed przednią soczewką obiektywu aparatu są chętnie wykorzystywane przez fotografów nie tylko do uzyskania dodatkowych efektów na zdjęciach, lecz także do ochrony samego obiektywu przed uszkodzeniem. Do tej pory problemem była jednak niska trwałość samych filtrów, które często pękają, kruszą się czy ulegają zarysowaniu. Nowe filtry fotograficzne są jednak znacznie bardziej odporne na uszkodzenia. 

Filtry z pancernego szkła, ze szkła ceramicznego, to nowość na rynku; do tej pory nie były dostępne w powszechnej sprzedaży. Rozwój technologii związanych z produkcją szkła i zapotrzebowaniem na tego typu produkty – fotografowie pracują coraz bardziej ekstremalnie w coraz trudniejszych warunkach – wymusiły na producentach zaoferowanie takiego produktu – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Łukasz Jędrzejewicz, kierownik ds. sprzedaży w Sigma ProCentrum.

Popularnym materiałem do produkcji filtrów pozostaje nadal szkło, odpowiednio wzmacniane podczas produkcji. Stosowane w nowych filtrach szkło ceramiczne powstaje dzięki częściowemu krystalizowaniu jego powierzchni poprzez obróbkę cieplną materiału. Początkowo, z powodu wysokich kosztów, ten typ szkła stosowany był jedynie w zwierciadłach teleskopowych. Dopiero później szkło ceramiczne stało się m.in. elementem gospodarstwa domowego w postaci blatów kuchenek elektronicznych czy naczyń żaroodpornych.

Pancerne filtry, jak przyjęło się je nazywać, są wykonane z praktycznie tych samych materiałów, które występują w lotnictwie czy wręcz promach kosmicznych. To specjalne szkło, które wytrzymuje naprawdę olbrzymie naprężenia. Filtry są wykonane ze szkła, które jest odporne na ukruszenia, które jest bardzo wytrzymałe i jednocześnie elastyczne, w przypadku uderzenia filtr się odkształci, natomiast nie pęknie ani się nie zarysuje – deklaruje ekspert.

Najbardziej uniwersalny filtr fotograficzny to filtr odcinający promienie UV, nie jest już tak naprawdę potrzebny przy fotografii cyfrowej, ale nadal często wykorzystywany przez fotografów jako podstawowa ochrona szkła obiektywu. Sprawdza się jako dodatkowa osłona przed wszelkiego rodzaju zabrudzeniami, urazami mechanicznymi czy nawet bryzgami wody deszczowej lub morskiej, mogącej uszkodzić delikatne powłoki przedniej soczewki obiektywu.

Do tego filtry mają specjalne warstwy hydrofobowe, mają warstwy wpierające transmisję [przepuszczalność - red.] światła. Filtr nie może zatrzymywać na swojej powierzchni transmisji światła, to bardzo ważne, zawodowi fotografowie zwracają na to szczególną uwagę. Do tego warstwy antystatyczne, powłoki teflonowe itd. Wszystkie te technologie wykorzystane w służbie fotografii są zastosowane w tych najwyższej jakości filtrach, one faktycznie zrewolucjonizowały pojęcie filtra ochronnego na filtr pancerny – Łukasz Jędrzejewicz.

Na rynku dostępne są także filtry kwadratowe, które montuję się na dodatkowym uchwycie przed obiektywem aparatu. Można dzięki temu stosować te same filtry do obiektywów o różnej średnicy przedniej soczewki. Nie zapewnią one jednak odporności, jaką oferują filtry okrągłe, które wkręca się w obudowę obiektywu.

Ich zastosowanie też jest dość szczególne, do tej pory fotografowie sportów ekstremalnych mogli mieć trochę większy problem z osłoną swojego sprzętu, swoich obiektywów. Dziś ta technologia jest dostępna na rynku powszechnym. Filtry te są około 23 razy droższe niż klasyczne filtry UV, ale mają swoje unikalne własności, ceny zaczynają się od 400 zł w górę – opowiada kierownik ds. sprzedaży w Sigma ProCentrum.

Fotografowanie sportów ekstremalnych to zajęcie, które w wielu przypadkach wymusza stosowania ochrony obiektywu. Jego soczewki to nie tylko najbardziej narażony element podczas kadrowania, lecz także jeden z droższych. Dlatego fotografowie chętnie stosują odporne filtry, które wytrzymają spotkanie z twardymi przedmiotami czy odpowiednio rozproszą wodę.

Innowacyjność szkła użytego do budowy tych filtrów opiera się na strukturze całej szyby, która jest w nim zastosowana. Tafla szkła jest utwardzona na całej jego powierzchni, w całym przekroju, nie tak jak w klasycznych filtrach, gdzie szczególnie utwardzane są tylko brzegi, górne warstwy tego filtra – tłumaczy Łukasz Jędrzejewicz z Sigma ProCentrum.

Rozwój fotografii cyfrowej i programów do edycji zdjęć i wideo sprawił, że stosowanie wielu rodzajów filtrów stało się niepotrzebne. Nadal nie da się jednak zastąpić na drodze cyfrowej filtra polaryzacyjnego czy szarego, ale gdyby to kiedyś nastąpiło, to pozostanie jeszcze aspekt ochronny wykorzystania filtrów. Im bardziej będą one zatem „pancerne”, tym lepiej.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.