Mówi: | Henryk Chorążewski |
Firma: | Samsung Electronics Polska |
Najnowsza technologia kwantowych kropek poprawia blisko dwukrotnie jakość obrazu w telewizorze
Standardowe telewizory są w stanie odwzorować nieco ponad 30 proc. przestrzeni kolorów widzianych przez oko człowieka. Technologia Quantum Dot, czyli kwantowych kropek, którą rozbudowują czołowi producenci telewizorów, pozwala zwiększyć tę przestrzeń do blisko 60 proc. Najnowsze telewizory oddają niemal 100 proc. palety DCI, stosowanej w kinach palety kolorów. Dzięki tej nowej technologii możliwe jest lepsze nasycenie kolorów nawet w jasnym pomieszczeniu.
– Quantum Dot to sposób, w którym w telewizorze powstaje obraz. Quantum Dot to minimalne kropki czerwone i zielone, podświetlane przez niebieskie diody. W tym roku udało nam się tak te kropki skonstruować, że potrafimy oddać prawie 100 proc. tzw. palety DCI – to sposób pomiaru kolorów stosowany w kinach – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Henryk Chorążewski z Samsung Electronics Polska.
Większość stosowanych dotychczas telewizorów potrafiła odwzorować jedynie ok. 33 proc. przestrzeni kolorystycznej obejmowanej przez ludzkie oko. W dużej mierze to efekt ograniczeń technicznych. Nowe technologie, przede wszystkim QD (quantum dot), czyli kropek kwantowych, a także HDR, są w stanie znacznie zwiększyć liczbę i nasycenie odwzorowanych kolorów. Nowy typ kropek kwantowych – Metal Quantum Dot, które Samsung zastosował w telewizorach QLED, bardzo wiernie odwzorowuje obraz i głębie kolorów. Większe pokrycie przestrzeni kolorów pozwala uzyskać bardziej nasycone i naturalne kolory.
– Udało nam się uzyskać jeszcze lepsze nasycenie kolorów przy dużej jasności, którą na przykład mamy w pomieszczeniu. Według danych z USA 70 proc. użytkowników telewizorów ogląda filmy w jasno oświetlonych pomieszczeniach, więc jeśli chcemy mieć doskonały obraz, mocne, nasycone kolory, duża liczbę przejść tonalnych w tych kolorach i kontrast, to kropki kwantowe w telewizorach QLED nam to dadzą – przekonuje przedstawiciel Samsung Electronics Polska.
Producent wskazuje, że w telewizorach Samsung QLED, jasność kształtuje się maksymalnie na poziomie 1,5–2 tys. Nitów w trybie dynamicznym w zależności od modelu telewizora. Dla porównania jeszcze ubiegłorocznych modelach serii SUHD było to ok. tysiąca nitów.
Subiektywnie lepszy, bardziej intensywny odbiór obrazu pozwalają uzyskać także zakrzywione ekrany i monitory. Jak ocenia ekspert Samsunga, choć nie wszystkim odpowiada taki kształt, to coraz więcej osób decyduje się właśnie na telewizory z zakrzywionym ekranem.
– Zakrzywiony ekran daje wrażenie głębi. Oczywiście nie mówimy tutaj o technologii 3D, ale gdybym sam miał sobie kupić sobie telewizor, zdecydowałbym się na ten zakrzywiony. Takie telewizory są na rynku już od dwóch lat, wprowadzają je też inni producenci, z czego można wyciągnąć wniosek, że są na to chętne osoby i telewizory cieszą się zainteresowaniem – podkreśla Henryk Chorążewski.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-03-11: Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji
Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Robotyka i SI
Inwestycje w sztuczną inteligencję na bardzo niskim poziomie. Potencjał polskich kadr nie jest wykorzystywany

Komisja Europejska zapowiedziała uruchomienie nowej inicjatywy InvestAI, która ma zmobilizować 200 mld euro na inwestycje w sztuczną inteligencję. W globalnym wyścigu zbrojeń w AI to jednak wciąż niewiele. Również polskie firmy technologiczne zazwyczaj korzystają z infrastruktury stworzonej przez zachodnich liderów. Największym wyzwaniem, które stoi przed polskimi firmami, jest to, by innowacje były tworzone na miejscu. – Zwłaszcza że inwestycja w sztuczną inteligencję i kryptografię kwantową to inwestycja w bezpieczeństwo kraju – przekonuje dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.