Mówi: | Marcin Zarzecki |
Funkcja: | założyciel |
Firma: | Quotiss |
Na tradycyjnych metodach wycen transportu morskiego firmy tracą do 10 mld dolarów rocznie. Polska firma stworzyła aplikację, która zrewolucjonizuje rynek wycen frachtu
Narzędzie stworzone przez firmę Quotiss pozwala uprościć i skrócić proces wyceny transportu morskiego. Dotychczas stosowane metody wyceny frachtu zajmowały od 2 godzin do 2 dni, a 10 proc. wyceny zawierało błędy. Dzięki aplikacji Quotiss proces ten trwa kilka sekund, a wszystkie stawki są poprawne. Od początku tego roku na wdrożenie aplikacji zdecydowało się już kilka znaczących firm. Producent zakłada, że aplikację docelowo będzie stosować 20 proc. przedsiębiorstw działających w branży transportu kontenerowego.
– Quotiss to innowacyjne narzędzie dla branży transportu kontenerowego. To mało widoczna, ale ogromna branża – 90 proc. towarów albo przepłynęło statkiem albo ma komponent, który tym statkiem przypłynął. Przede wszystkim jest to rozwiązanie w chmurze, a branża mimo, że tak ogromna, jest bardzo tradycyjna. Takiego rozwiązania w chmurze jeszcze nie było, to oprogramowanie do automatycznej wyceny kosztów transportu – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Marcin Zarzecki, założyciel Quotiss.
Dotychczas stosowane procesy wyceny frachtu morskiego zajmują od 2 godzin do nawet 2 dni. Szacuje się przy tym, że około 10 proc. wycen zawiera błędy, przede wszystkim ze względu na skomplikowany manualny proces wprowadzania danych, przy którym korzysta się zazwyczaj z programów typu Excel czy Word, oraz zmienność i złożoność stawek. Aplikacja Quotiss może zrewolucjonizować rynek wycen statków, ponieważ pozwala skrócić proces wyceny do kilku sekund i zapewnia jego bezbłędność.
– Opracowaliśmy algorytm, który znacznie upraszcza cały ten proces. Do tej pory wszystkie firmy próbowały bardzo skomplikowane procesy wewnątrz przedsiębiorstwa w jakiś sposób zdigitalizować. Poszliśmy inną drogą: najpierw uprościliśmy cały proces, potem nałożyliśmy technologię. Dzięki temu 99 proc. wycen kosztów transportu kontenera można wykonać automatycznie przy pomocy algorytmu – wyjaśnia Marcin Zarzecki.
Jak tłumaczy założyciel Quotiss, pomysł na tego typu rozwiązanie to efekt długoletniej pracy w branży, w której innowacji jest bardzo mało. Ponadto tradycyjne sposoby wyceny transportu towarów statkami i popełniane przy tym błędy sprawiają, że straty dla firm są ogromne. Quotiss podaje, że może to je kosztować nawet 10 mld dolarów rocznie.
– Oficjalnie zadebiutowaliśmy 1 września 2016 roku. Jednak już w 2015 roku pierwszy raz pokazaliśmy prototyp na rynku. W styczniu tego roku wdrożyliśmy nasze rozwiązanie do 3 firm, a w tej chwili mamy podpisane 6 umów. Ciągle jest to pewien prototyp, ale to prototyp, który już działa, za który klienci już płacą. Natomiast do końca roku chcemy napisać narzędzie, które będzie obsługiwało ten proces wyceny – zapowiada Zarzecki.
Firma ma ambitne plany na przyszłość. Docelowo narzędzie do wyceny frachtu morskiego ma być dopiero początkiem. Quotiss chce stać się czołowym dostawcą oprogramowania dla branży logistycznej i oferować produkt także dla frachtu drogowego, kolejowego i lotniczego. Duże nadzieje związane z rozwojem Zarzecki widzi w programie Campus Residency prowadzonym przez Google. Do programu dla startupów w fazie wzrostu zakwalifikował się m.in. właśnie Quotiss.
– Przede wszystkim liczymy na dalszy networking i mentoring. Bardzo dużo nawiązaliśmy kontaktów. Dzięki Campusowi wypłynęliśmy na szersze wody, poznaliśmy naszego wspólnika CTO, który odpowiada za sprawy informatyczne. Dzięki Campusowi nasza firma się rozwija bardzo szybko. Liczymy na przyśpieszenie tego rozwoju, bo klienci są i chcą nasz produkt kupować – mówi założyciel firmy.
Plany na najbliższą przyszłość to osiągnięcie poziomu sprzedaży, w którym oferowana aplikacja znajdzie się w 20 proc. firm na polskim rynku. Mimo że firma jest bardzo młoda, zdaniem jej założyciela te plany są jak najbardziej realne.
– Na bazie doświadczeń polskich, na przyszły rok chcemy planować rozwój w kilku krajach europejskich. Prawdopodobnie będzie to Belgia, Holandia, a także i Wielka Brytania – zapowiada Marcin Zarzecki.
Czytaj także
- 2023-06-02: Polacy zbyt wolno przesiadają się na rowery elektryczne. Wysokie ceny zniechęcają ich do zakupu
- 2023-05-23: Wykluczenie transportowe dotyka całej Polski. Co czwarte sołectwo nie ma dostępu do pociągu czy autobusu
- 2023-04-17: BGK: Wartość inwestycji samorządów w transport niskoemisyjny to blisko 1,5 mld zł. Potrzeby są jednak większe
- 2023-04-18: Przyspieszyły prace nad rozwojem zielonego wodoru w UE. Ma być masowo stosowanym paliwem w transporcie i przemyśle
- 2023-04-19: Wyjazdy służbowe stanowią 15–20 proc. wszystkich podróży lotniczych. Zdecydowana większość firm nie uwzględnia ich wpływu na klimat
- 2023-03-22: Kolej przesiada się na OZE. Prąd ma być produkowany na farmach wiatrowych i fotowoltaicznych obok torów i obiektów kolejowych
- 2023-03-15: Warszawa konsekwentnie przechodzi na bezemisyjny transport. Zamówi w tym roku kolejne 12 autobusów elektrycznych
- 2023-03-06: Nowy gracz w bankowości elektronicznej w Polsce. Western Union wprowadza na rynek nową platformę bankową [DEPESZA]
- 2023-02-21: UE pracuje nad nową architekturą połączeń logistycznych. Ma to wzmocnić nie tylko gospodarkę, ale i bezpieczeństwo militarne w Europie
- 2023-02-24: Od października w Warszawie zacznie obowiązywać całkowity zakaz palenia węglem. W użyciu wciąż jest ponad 4 tys. kopciuchów
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Edukacja

Dorośli i młodzież rozmijają się w postrzeganiu cyberzagrożeń. Dzieci najbardziej boją się hejtu ze strony rówieśników
W Polsce cyberprzemoc dotyka przynajmniej raz w miesiącu 13 proc. dzieci w wieku szkolnym, czyli nawet dwukrotnie częściej niż w innych krajach Europy – wynika z danych projektu EU Kids Online, przytaczanych w raporcie Fundacji Orange „Dojrzeć do praw”. Jak wynika z wypowiedzi dzieci i młodzieży uczestniczących w badaniach jakościowych przeprowadzonych na potrzeby tego raportu, to właśnie cyberprzemoc rówieśnicza i mowa nienawiści są największym zagrożeniem w sieci, którego się obawiają. Podobnie jak upubliczniane screeny wiadomości prywatnych czy filmów i zdjęć robionych z ukrycia, z czym wiąże się narażenie na kpiny i hejt. Z jednej strony młodzi są zmęczeni korzystaniem z sieci, ale z drugiej – czują przymus bycia ciągle online, obawiając się wykluczenia z grupy.
Partner serwisu
Firma
Wpływ sztucznej inteligencji na rynek pracy nie jest powodem do paniki. Żadna ze zmian technologicznych nie wywołała masowego bezrobocia

Sztuczna inteligencja jest w stanie optymalizować procesy oraz ułatwiać przewidywalne, powtarzalne zadania. Dlatego z czasem może wyprzeć część zawodów, choć w ich miejsce pojawią się nowe. Eksperci różnią się też w ocenach, które profesje czekają największe zmiany albo całkowita automatyzacja. Wśród tych „nietykalnych” wymienia się m.in. te, w których niezbędne są typowo ludzkie cechy, jak inteligencja emocjonalna, nieszablonowe myślenie albo umiejętności nawiązywania relacji międzyludzkich. AI raczej nie wyprze też zawodów takich jak hydraulik, murarz czy elektryk. Powody do obaw mogą mieć jednak matematycy i księgowi, chociaż eksperci wspominają raczej o zwiększaniu ich produktywności, a nie znikaniu tych zawodów z rynku.
Finanse
Start-upy nie narzekają na brak dostępu do finansowania. Równie ważny jest dla nich mentoring i wsparcie ekspertów

Polskie start-upy dobrze sobie radzą na europejskim i globalnym rynku, chętnie kierują swoje rozwiązania do dużych firm i korporacji, a ich domeną jest głównie software – wynika z ostatniego raportu Fundacji StartUp Poland. Jak wskazuje założyciel funduszu EEC Ventures Konrad Sitnik, tym, co warunkuje sukces, jest przede wszystkim determinacja founderów i dobry, skalowalny model biznesowy. – Ostatni element do tej układanki to jest mądry inwestor, który poza pieniędzmi zapewni również mentoring i wsparcie intelektualne – mówi ekspert. Taką rolę chce pełnić Tauron, który ze start-upami ściśle współpracuje już od kilku lat, oferując im autorski program akceleracyjny.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.