Newsy

Na świecie jest coraz więcej inteligentnych miast. Dzięki sztucznej inteligencji mogą obniżać koszty i wdrażać ekologiczne rozwiązania

2021-07-14  |  06:00

Sztuczna inteligencja już dziś odpowiada w miastach za sterowanie oświetleniem, zarządzanie miejscami parkingowymi, a nawet tłumienie ulicznych awantur. Jednym z miast, które w najbliższych latach chce być pełne najnowszych technologii, jest Londyn. Skorzystać może na tym m.in. Warszawa, gdyż angielska stolica zamierza dzielić się swoimi doświadczeniami z miastami partnerskimi. W Polsce idea smart city jest dopiero w fazie początkowej realizacji. Jak dotąd polskie miasta mogą się pochwalić głównie pilotażowymi programami i ambitnymi planami.

– Sztuczna inteligencja znacząco zmieni miasta, w których żyjemy. Już teraz w takich miastach jak Londyn czy Seul sztuczna inteligencja odpowiada za dostarczanie wiedzy na temat wielu aspektów ich funkcjonowania i pomaga także automatyzować niektóre procesy, jak np. sterowanie światłami ruchu drogowego – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Bartosz Michałowski, szef komercjalizacji w CitiesAI.

W Londynie od trzech lat trwa realizacja planu Smarter London Together, którego celem jest uczynienie stolicy miastem najbardziej na świecie nasyconym inteligentnymi rozwiązaniami. Jednym z elementów strategii jest Planning DataHub, interaktywne narzędzie zawierające szczegółowe informacje na temat wniosków planistycznych, pozwoleń, a także rozpoczęć i ukończeń budów. W ramach inicjatywy Connected London w ciągu trzech ostatnich lat udało się zwiększyć pokrycie siecią światłowodową z niespełna 5 do ponad 21 proc. Wzdłuż sieci metra powstał 400-kilometrowy „kręgosłup” światłowodowy miasta. Na lotnisku Heathrow z kolei autobusy rozwożące pasażerów między terminalami zostały zastąpione przez samoobsługowe, automatyczne kapsuły transportowe.

Inwestycje Londynu w zieloną infrastrukturę, taką jak elektromobilność czy inteligentne oświetlenie, osiągnęły już wartość 250 mln euro. Co więcej, wraz z Lizboną i Mediolanem Londyn stworzy platformę, w ramach której udostępni swoje doświadczenia związane z wdrażaniem inteligentnych rozwiązań miastom partnerskim, którymi są Bordeaux, Burgas i Warszawa.

– Dopiero mamy początki zastosowania sztucznej inteligencji w polskich miastach. Ale na przykład w Zgorzelcu, Krakowie czy Piasecznie sztuczna inteligencja jest już używana do sterowania oświetleniem miejskim. Światło lamp miejskich jest dostosowywane do tego, jaka jest pogoda i naświetlenie. Dzięki temu miasta uzyskują dosyć istotne oszczędności, jeżeli chodzi o zużycie energii elektrycznej – wskazuje Bartosz Michałowski.

Jednym z najbardziej nasyconych inteligentnymi rozwiązaniami miast w Polsce jest natomiast Warszawa. Działają w niej wypożyczalnie e-rowerów, a pasażerowie komunikacji publicznej mogą korzystać z aplikacji umożliwiających płacenie za bilety za pomocą smartfonów. Miasto ma w planach również inwestycję w budowę ekologicznych chodników pochłaniających szkodliwe związki, takie jak dwutlenek azotu.

Według ekspertów kluczowym elementem każdej strategii smart city jest wdrażanie rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji.

– Sztuczna inteligencja rozwija się bardzo szybko i coraz więcej miast korzysta z tego typu technologii. Za kilka lat będzie na świecie już kilkadziesiąt miast, które w wielu aspektach będą wykorzystywały sztuczną inteligencję. Przede wszystkim chodzi o nadzór nad ruchem drogowym i jego optymalizację, na przykład po to, żeby zredukować ilość smogu w mieście. Sztuczna inteligencja pomaga w sposób bardziej optymalny zarządzać przestrzenią parkingową w mieście, planować przestrzeń zieloną, udogodnienia dla mieszkańców, tak więc z pewnością coraz więcej miast będzie chciało z tego dobrodziejstwa korzystać – przewiduje ekspert.

Warszawa zamierza wdrożyć aplikację mobilną umożliwiającą wyszukiwanie wolnych miejsc parkingowych i nawigującą kierowcę prosto do zatoki parkingowej. Podobne rozwiązanie działa już w San Francisco. Już dziś natomiast sztuczna inteligencja w stolicy Polski ułatwia przeprowadzanie kontroli opłacenia biletów parkingowych. Służą temu auta wyposażone w specjalne kamery, które weryfikują, czy zaparkowane samochody mają wykupiony bilet na postój.

– W mieście przyszłości kamery będą nie tylko widziały, ale także rozumiały to, co się w nim dzieje. Przykładem jest to, co możemy zaobserwować już w Chinach. Algorytmy i sieci neuronowe wykorzystywane są tam do tego, żeby sprawdzić, kto przechodzi przez jezdnię w niedozwolonym miejscu, a także, czy osoby, które wchodzą do komunikacji miejskiej, mają aktualny bilet. Są też w stanie rozpoznać sytuacje takie jak wybuch agresji i szybko zaalarmować odpowiednie służby – mówi Bartosz Michałowski.

Według analityków Facts & Factors światowy rynek inteligentnych miast osiągnie do 2026 roku obroty sięgające niemal 298 mld dol. W 2019 roku było to nieco ponad 83 mld dol.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Farmacja

Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni

Jeszcze kilka lat temu rokowania w SMA były niekorzystne. Zmieniło je uruchomienie w styczniu 2019 roku modelowego programu lekowego B.102, w którym pacjenci otrzymali pierwszą na świecie terapię – nusinersen. Kolejnym krokiem milowym w walce z chorobą było uruchomienie badań przesiewowych noworodków w kierunku SMA, dzięki którym dzieci otrzymują leczenie, zanim wystąpią pierwsze objawy choroby. We wrześniu 2023 roku udostępnione zostały dwie kolejne terapie zarejestrowane w Europie, co mogło sugerować, że wachlarz możliwości terapeutycznych w Polsce został wyczerpany. Tymczasem Ministerstwo Zdrowia poszło o krok dalej – w kwietniu ubiegłego roku podjęto decyzję o kontynuacji leczenia kobiet z SMA w czasie ciąży pierwszym zarejestrowanym terapeutykiem.

Konsument

Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI

Coraz więcej firm dostrzega, że skuteczna obsługa klienta nie sprowadza się już tylko do odbierania połączeń i „załatwienia” sprawy. Marka ma być dostępna, responsywna i rozumieć potrzeby klienta. To powoduje, że rynek contact center as a service (CCaaS), rozwiązań, które umożliwiają firmom zarządzanie interakcjami z klientami za pomocą różnych kanałów komunikacji, rozwija się w szybkim tempie. Teraz pracę agentów usprawniają narzędzia AI, które zwiększają efektywność i poprawiają jakość obsługi.

Bankowość

Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku

Coraz więcej banków i instytucji finansowych inwestuje w technologię blockchain. To przede wszystkim szansa na zwiększenie bezpieczeństwa transakcji, ich prywatności, ale też nowe możliwości weryfikacji tożsamości oraz przechowywania wartości. Jedną z najbardziej zaawansowanych platform opartych na technologii blockchain jest Ethereum – zdecentralizowany system umożliwiający tworzenie i wykonywanie smartkontraktów oraz aplikacji rozproszonych. O ile klasyczne łańcuchy bloków pełnią funkcję zdecentralizowanego rejestru transakcji, o tyle Ethereum wprowadza warstwę logiki wykonawczej, czyniąc z blockchaina uniwersalną platformę kontraktów samowykonalnych i aplikacji rozproszonych.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.