Mówi: | Ewa Wysłocka |
Firma: | Vector Synergy |
Na świecie dochodzi do coraz większej liczby cyberataków. Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa będą szkolić się na innowacyjnej, polskiej platformie szkoleniowej
Eksperci alarmują, że już całe wojny przenoszą się do cyberprzestrzeni, a na rynku brakuje pracowników wyspecjalizowanych w walce z przestępczością internetową. W odpowiedzi na zagrożenie ze strony cyberprzestępców powstają programy, które mają przyspieszyć szkolenie nowych pracowników z branży cyber defence, co przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa teleinformatycznego firm. Jedną z platform szkoleniowych stworzył polski startup.
– Cyber Defence eXercise Platform to platforma szkoleniowa, której celem jest wyszkolenie jak największej liczby osób, czy to już istniejących i funkcjonujących jako tzw. cyber security experts, czy też tych, którzy dopiero wejdą na rynek pracy, by skutecznie bronić infrastruktury IT. To tam w tej chwili dochodzi do największych problemów, największej ilości kradzieży – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Ewa Wysłocka z firmy Vector Synergy.
Platforma treningowa CDeX ma pomóc w walce z cyberprzestępczością. Ten system szkoleniowy oparto na symulowanych atakach w środowisku wirtualnym oraz metodach wykorzystujących teorię gier i gamifikację. Kursanci dzieleni są na dwie drużyny: ofensywną Red Team, która ma włamać się do systemu oraz zespół defensywny Blue Team, który ma im w tym przeszkodzić. Dzięki takiemu rozwiązaniu można w elastyczny sposób dopasować szkolenia zarówno do doświadczenia pracowników, jak i potrzeb samej firmy.
– My nie proponujemy rozwiązania na papierze czy w power point. To jest rozwiązanie, które imituje w bezpieczny sposób świat w cyberprzestrzeni. Są symulowane ataki ze strony tych niebezpiecznych i są osoby po drugiej stronie, które bronią na co dzień infrastruktury, więc to jest rozwiązanie które odwzorowuje w najlepszy, najbardziej dynamiczny sposób to, co czeka na każdego eksperta w życiu codziennym – mówi Ewa Wysłocka.
Wraz z informatyzacją oraz automatyzacją rynku rośnie zagrożenie ze strony cyberprzestępców. Według raportu opracowanego przez Cisco, aż 53 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw zgłosiło w ostatnim roku naruszenie bezpieczeństwa systemów informatycznych. Polskie firmy nie są gotowe na walkę z cyberprzestępcami, a na rynku brakuje specjalistów, którzy pomogliby zadbać ich bezpieczeństwo teleinformatyczne.
Problemy polskiego rynku bezpieczeństwa internetowego dostrzegła również firma Samsung, która uruchomi w tym roku drugi inkubator technologiczny w Polsce. Głównym zadaniem lublińskiej placówki będzie popularyzacja rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa, w tym rozwiązania skierowane na rynek systemów inteligentnych. Samsung będzie wspierał start-upy m.in. wsparciem menadżerskim oraz inżynierskim zespołów pracujących w warszawskim oddziale firmy zajmującym się badaniami i rozwojem nowych technologii. Firma poprowadzi także warsztaty i szkolenia, a najlepsze start-upy mogą liczyć na wsparcie finansowe.
– Widzimy czego dzisiaj potrzebuje i oczekuje rynek. Zwiększa się ilość ataków w cyberprzestrzeni, wojny przenoszą się do cyberprzestrzeni, a na rynku brakuje ekspertów, którzy będą bronić infrastruktury IT firm, zarówno w sektorze publicznym, jak i sektorze prywatnym – twierdzi ekspertka.
Firma analityczna Orbis Research szacuje, że w najbliższych latach rynek cyberbezpieczeństwa będzie rozwijał się w tempie niemal 11 proc. w skali roku. Do 2024 roku ma osiągnąć wartość 220 mld dol.
Czytaj także
- 2021-01-29: Wirtualna rzeczywistość na Finale Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Technologia pomoże szkolić z udzielania pierwszej pomocy
- 2020-12-14: W czasie pandemii biznes coraz chętniej sięga po szkolenia w wirtualnej rzeczywistości. Dają one niemal dwa razy lepsze wyniki niż tradycyjne zajęcia
- 2020-11-09: Polskie wojsko inwestuje w rozszerzoną rzeczywistość. Innowacyjne holograficzne gogle będą wykorzystywane w procesie szkoleniowym żołnierzy
- 2020-10-20: Sektor lotniczy sięga po technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Za jej pomocą będzie szkolić pilotów i personel techniczny
- 2020-10-12: COVID-19 przyspieszył cyfryzację firm o sześć lat. Jeszcze większych zmian może dokonać wdrożenie sieci 5G
- 2020-09-17: Młodzi lekarze motorem napędowym wdrażania innowacji w medycynie. 2/3 wskazuje jednak na potrzebę szkoleń w zakresie nowych technologii
- 2020-10-28: Nieumiejętne przeniesienie szkoleń do online’u może obniżyć ich jakość. Nowe narzędzia i funkcjonalności dają jednak ogromne możliwości
- 2020-08-27: Rozwiązania chmurowe w ostatnich miesiącach uratowały wiele firm przed upadkiem. Biznes wciąż ma jednak opory przed inwestycjami w ten obszar
- 2020-08-27: Cyberprzestępcy coraz częściej atakują użytkowników serwisów VOD. Przygotowują wiarygodnie wyglądające kopie stron i wyłudzają dane
- 2020-08-19: Przez pandemię SARS-CoV-2 wzrosło ryzyko wycieków danych w sektorze medycznym, administracji czy korporacjach. Większość z nich nie myśli o szyfrowaniu danych
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Firma

Polacy opracowali grę VR sterowaną za pomocą mózgu. Znajdzie zastosowanie m.in. w szkoleniach żołnierzy i e-sporcie
Technologia VR, która do tej pory częściej kojarzona była z rozrywką, znajduje coraz większe uznanie w biznesie, przemyśle, nauce i medycynie. Połączenie grywalizacji z możliwością badania ludzkich odruchów pozwoli na nowy wymiar analizy danych o ciele człowieka. Tworzona przez Polaków gra z wykorzystaniem elementów wirtualnej rzeczywistości może być wykorzystana m.in. w szkoleniach pracowników, ponieważ pozwala na trening w niemal każdych warunkach i z niemal każdymi narzędziami. Sprawdzi się np. w szkoleniach kontrolerów ruchu lotniczego, żołnierzy jednostek specjalnych, ale też w neuromarketingu czy e-sporcie.
Firma
Polacy opracowali grę VR sterowaną za pomocą mózgu. Znajdzie zastosowanie m.in. w szkoleniach żołnierzy i e-sporcie

Technologia VR, która do tej pory częściej kojarzona była z rozrywką, znajduje coraz większe uznanie w biznesie, przemyśle, nauce i medycynie. Połączenie grywalizacji z możliwością badania ludzkich odruchów pozwoli na nowy wymiar analizy danych o ciele człowieka. Tworzona przez Polaków gra z wykorzystaniem elementów wirtualnej rzeczywistości może być wykorzystana m.in. w szkoleniach pracowników, ponieważ pozwala na trening w niemal każdych warunkach i z niemal każdymi narzędziami. Sprawdzi się np. w szkoleniach kontrolerów ruchu lotniczego, żołnierzy jednostek specjalnych, ale też w neuromarketingu czy e-sporcie.