Mówi: | Wojciech Głażewski |
Funkcja: | country manager |
Firma: | Check Point w Polsce |
Na świecie dochodzi do 971 ataków hakerskich na godzinę. Polskie firmy są narażone na ataki tak samo jak zagraniczne
Liczba ataków hakerskich typu malware rośnie coraz szybciej. Co godzinę dochodzi na świecie do 971 ataków. Z drugiej strony wyraźnie spada liczba ataków phishingowych, choć ich skala obejmuje cały świat. Rok 2017 to dalszy rozkwit ataków hakerskich, które zainfekowały miliony komputerów na całym świecie. Polskie firmy, podobnie jak zagraniczne, nie mogą czuć się bezpiecznie.
Według „Internet Security Threat Report”, przygotowanego przez firmę Symantec, w zeszłym roku na każde 131 e-maili, które odebraliśmy, przypadał jeden stanowiący próbę ataku typu malware, czyli zawierający złośliwe oprogramowanie. To dużo więcej niż w 2015 roku, gdy taki atak występował raz na 220 e-maili. Ataki są jednak dokonywane na coraz szerszą skalę, a w 2017 roku szczególnie dwa przykuły uwagę specjalistów od cyberbezpieczeństwa.
– WannaCry był atakiem bardzo prostym, wykorzystującym pewne niedoskonałości systemów operacyjnych, Fireball jest dużo bardziej skomplikowanym, na szeroką skalę, trudno go nawet nazwać atakiem, ponieważ sam mechanizm rozprzestrzeniania tego kodu był w pewien sposób balansujący na granicy ataku i dowolnego przyzwolenia na instalację pewnego oprogramowania – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Wojciech Głażewski z Check Point.
Najwięcej ataków typu malware zanotowały – według raportu firmy Symantec – średnie firmy, zatrudniające od 251 do 500 pracowników. W ich przypadku nawet 1 na 95 otrzymanych e-maili zawierał złośliwe oprogramowanie. Najmniej narażone są za to firmy zatrudniające powyżej 1000, lecz mniej niż 1500 pracowników – tylko 1 na 224 e-maile zawierał malware. Również polskie firmy narażone są na tego typu ataki.
– Polskie firmy nie są bezpieczne, nigdy nie były. WannaCry zbytnio nie dotknął Polski, tu akurat mieliśmy szczęście i było to związane z dość małym skomplikowaniem tego ataku i jego prostotą oraz z tym, że w Polsce wbrew pozorom mamy dosyć nowoczesną infrastrukturę. Część dróg rozprzestrzeniania się tego akurat ataku była blokowana przez operatorów, dlatego nas mocno nie dotknął. Następne ataki już owszem, możemy tu wspomnieć Petya czy Fireball. Jesteśmy tak samo podatni jak inni – zaznacza ekspert.
Według danych zbieranych z systemów bezpieczeństwa firmy Check Point w skali globalnej dochodzi do 971 ataków na godzinę. Jak zaznaczają analitycy, nie wszystkie te ataki są skuteczne, jednak ich liczba cały czas rośnie w bardzo dużym tempie.
– W I połowie 2017 roku możemy powiedzieć, że na świecie praktycznie co druga z tych firm była poddana atakowi z zewnątrz, według danych z USA, gdzie dość skrupulatnie prowadzi się statystyki, było to 54 proc., natomiast bardziej zatrważające jest to, że w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku ta liczba się podwoiła, w takim tempie rośnie to zagrożenie – alarmuje Wojciech Głażewski.
Jak wynika z raportu firmy Symantec, 53 proc. korespondencji elektronicznej zawiera treści typu spam – tyle samo, co w roku 2015, ale o 7 pkt proc. mniej niż w 2014 r. Znacznie zmniejszyła się także liczba ataków phishingowych (1 na 2596 e-mali w 2016 roku, w porównaniu z 1 na 1846 e-maili w 2015 roku). Eksperci zwracają uwagę na to, że najczęściej za ataki, oprócz samych hakerów, obwiniany jest czynnik ludzki.
– Z jednej strony mamy niedoskonałości systemu, czy jest to dziura w systemie operacyjnym, czy – bardzo często nie zdając sobie z tego kompletnie sprawy – dziura w całym systemie zabezpieczeń firmy. Z drugiej strony jest to bardzo często stosowany mechanizm, to nasza typowa słabość ludzka czy zaufanie do pewnych rzeczy, przy okazji których nie zdajemy sobie sprawy z tego, że może to być zezwolenie lub uruchomienie pewnego oprogramowania czy pewnych czynności, które zagrażają naszym danym czy naszym systemom – twierdzi ekspert.
Według raportu firmy doradczej Deloitte pt. „Security Awareness: People and Technology” 70 proc. przebadanych firm uważa brak świadomości swoich pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa za zwykłe lub wysokie zagrożenie dla firmy. Jak twierdzą analitycy, ludzie z natury nie zachowują ostrożności, potrzeba czasu, by zaszczepić w nich bezpieczne zachowania.
– Bądźmy świadomi. Nie ma zbyt wielu darmowych zasobów, darmowych aplikacji. Wiem, że to może się kojarzyć ze zbytnią podejrzliwością, ale lepiej być zbyt podejrzliwym i mieć swoje dane, niż być łatwowiernym i mieć te dane zaszyfrowane i musieć zapłacić np. 500 dolarów, aby je odzyskać. Naprawdę trzeba być świadomym tego, że nie wszystko, co jest w sieci, jest dobre, kolorowe i za darmo – wyjaśnia Wojciech Głażewski z Check Point.
Czytaj także
- 2024-11-18: Polscy producenci żywności obawiają się utraty unijnych rynków zbytu. Wszystko przez umowę z krajami Ameryki Południowej
- 2024-11-19: Dane satelitarne wykorzystywane w ochronie granic zewnętrznych UE. Służą do wykrywania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji
- 2024-11-05: Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
- 2024-10-31: Policja zachęca do kontroli świateł w autach przed zimą. Nieprawidłowe ustawienie grozi wypadkiem i mandatem
- 2024-11-07: Ostatni moment na przygotowanie samochodu do zimy. Wśród zaleceń nie tylko wymiana opon, ale i sprawdzenie oświetlenia
- 2024-11-20: Bezpieczeństwo żywnościowe 10 mld ludzi wymaga zmian w rolnictwie. Za tym pójdą też zmiany w diecie
- 2024-10-10: Decyzja Niemiec o wprowadzeniu kontroli granicznej w ogniu krytyki. Polscy europosłowie mówią o kryzysie strefy Schengen
- 2024-11-21: Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
- 2024-09-30: Grzegorz Krychowiak: Wydaje mi się, że Wojtek Szczęsny zrezygnował z gry w reprezentacji, bo po prostu stwierdził, że już mu się nie chce
- 2024-09-17: Opóźnianie wejścia Ukrainy do NATO zwiększy zagrożenie ze strony Rosji dla członków sojuszu. Trwają dyskusje o możliwych warunkach akcesji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
Wysokie koszty zatrudnienia to w tej chwili jedno z poważniejszych wyzwań utrudniających działalność i hamujących rozwój polskich przedsiębiorstw. – Skuteczną odpowiedzią może być ulga badawczo-rozwojowa – wskazuje Piotr Frankowski, dyrektor zarządzający Ayming Polska. Ten instrument umożliwia odliczenie nawet 200 proc. kosztów osobowych, czyli m.in. wynagrodzeń, od podstawy opodatkowania. Ulgę B-+R zna 90 proc. rodzimych przedsiębiorstw, ale korzysta z niej mniej niż 1/4 uprawnionych. Firma, wspólnie z Konfederacją Lewiatan, przedstawiła rządowi szereg rekomendacji działań, które mogłyby te statystyki poprawić.
Farmacja
Diagnostyka obrazowa w Polsce nie odbiega jakością od Europy Zachodniej. Rośnie dostępność badań i świadomość pacjentów
Na podstawie wyników diagnostyki obrazowej, czyli m.in. tomografii komputerowej, USG, RTG czy rezonansu magnetycznego, podejmowanych jest nawet 80 proc. decyzji klinicznych. – Diagnostyka obrazowa będzie miała coraz większe znaczenie w medycynie – mówi prof. nadzw. dr hab. n. med. Jakub Swadźba, założyciel i prezes zarządu Diagnostyka SA. Jak ocenia, ten segment w Polsce jest już na światowym poziomie, a ostatnie lata przyniosły znaczący postęp związany z upowszechnieniem nowych technologii i nowoczesnych rozwiązań.
Polityka
Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja
Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.