Na Księżycu wkrótce powstanie infrastruktura LTE i 5G. Już w 2024 roku astronauci będą mogli zadzwonić na Ziemię [DEPESZA]
Na 15 umów z różnymi firmami NASA przeznaczy ponad 370 mln dol. Wszystko po to, by przystosować Księżyc do zasiedlenia przez ludzi. Trwają już prace nad budową infrastruktury, która umożliwi zamieszkanie na naturalnym satelicie Ziemi. Niedawno zaś NASA wybrała firmę do zbudowania pierwszej sieci komórkowej w standardzie LTE na Księżycu. Zbudowana ma być także infrastruktura pod sieć nowej generacji – 5G.
W lipcu 1969 roku Neil Armstrong jako pierwszy człowiek stanął na powierzchni Księżyca. Do tej pory już 24 ludzi odwiedziło tego satelitę, z czego połowa dotknęła jego powierzchni. Wszystko wskazuje jednak na to, że do tego ekskluzywnego grona dołączy spora grupa osób. Dzięki programowi Artemis do 2024 roku na satelicie Ziemi mają wylądować kolejni astronauci. Przy wykorzystaniu innowacyjnych technologii zbadają większą jego powierzchnię, niż kiedykolwiek wcześniej było to możliwe. To jednak nie wszystko – trwają prace, które mają przygotować Księżyc do zamieszkania przez ludzi.
Amerykańska firma ICON rozpoczęła Project Olympus, który ma na celu opracowanie kosmicznego systemu konstrukcyjnego. W efekcie już wkrótce na Księżycu może powstać pierwszy budynek mieszkalny. Okazuje się też, że pierwsza kobieta i następny mężczyzna na nim będą mogli zadzwonić do domu podczas eksploracji jego powierzchni. NASA właśnie ogłosiła, że Nokia zbuduje pierwszą w historii sieć komórkową na Księżycu, która obsługuje komunikację 4G w kosmosie, a ostatecznie przejdzie na 5G.
– Wykorzystując naszą bogatą historię w technologiach kosmicznych, od pionierskiej komunikacji satelitarnej po odkrycie kosmicznego mikrofalowego promieniowania tła wytwarzanego przez Wielki Wybuch, obecnie budujemy pierwszą w historii komórkową sieć komunikacyjną na Księżycu – wskazuje Marcus Weldon, prezes Nokia Bell Labs i dyrektor ds. technologii w firmie Nokia.
Sieć zapewni astronautom możliwości komunikacji głosowej i wideo oraz umożliwi wymianę danych telemetrycznych i biometrycznych, a także rozmieszczenie i zdalne sterowanie łazikami księżycowymi i innymi urządzeniami robotycznymi.
Sieć księżycowa Nokii będzie składać się ze stacji bazowej LTE ze zintegrowanymi funkcjami Evolved Packet Core (EPC), sprzętu użytkownika LTE, anten RF oraz oprogramowania do kontroli operacji i konserwacji (O&M). Rozwiązanie zostało specjalnie zaprojektowane, aby wytrzymać trudne warunki startu i lądowania na Księżycu oraz działać w ekstremalnych warunkach kosmicznych. W pełni zintegrowana sieć komórkowa spełnia też rygorystyczne wymagania dotyczące rozmiaru, wagi i mocy, związane z ładunkami kosmicznymi. Nokia planuje dostarczać produkty LTE i technologie, które pozwolą rozszerzyć komercjalizację LTE, a także zająć się aplikacjami kosmicznymi następnej technologii – 5G.
– Niezawodne, odporne i wydajne sieci komunikacyjne będą miały kluczowe znaczenie dla wspierania trwałej obecności ludzi na powierzchni Księżyca. Budując pierwsze wysokowydajne rozwiązanie sieci bezprzewodowej na Księżycu, Nokia Bell Labs postawi flagę kolejnych innowacji wykraczających poza konwencjonalne ograniczenia – twierdzi Marcus Weldon.
Umowa o wartości 14,1 mln dol. z Nokią to jedna z 15 umów NASA z różnymi firmami, na łączną kwotę ponad 370 mln dol. Koncentrują się na technologiach umożliwiających długoterminową obecność na Księżycu oraz udanych misjach załogowych na Marsa. Co istotne, program NASA Artemis dotyczący eksploracji Księżyca może utorować drogę dla ludzkich misji na Marsa.
Czytaj także
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-10: Od lipca ułatwienia w dostępie do terapii dla osób z przewlekłą chorobą nerek. Eksperci apelują o włączenie dietetyków w proces leczenia
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-30: Maciej Pertkiewicz: Darek „Stolarz” szukał swojej drogi zawodowej i znalazł ją w Polsacie. Jest on dla programu bardzo cenną postacią
- 2025-06-03: Maciej Pertkiewicz: Kasia Dowbor na planie programu interesowała się remontami i była dociekliwa. Niczego nie udawała tylko na potrzeby zdjęć
- 2025-05-28: Innowacyjne leki zmieniają oblicze rzadkich chorób neurologicznych uznawanych dotychczas za nieuleczalne. Tak jest w przypadku rdzeniowego zaniku mięśni
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-05-14: Muzea pomagają walczyć ze stereotypami i uprzedzeniami. To ważne dla zmieniającego się rynku pracy
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Media i PR

Parlament Europejski wzywa do większej ochrony wolności dziennikarzy. Wiceprzewodnicząca: media mają pełnić funkcję kontrolną, a niektórym rządom to się nie podoba
8 sierpnia br. w państwach członkowskich UE zacznie obowiązywać europejski akt o wolności mediów. Przepisy rozporządzenia mają chronić pluralizm i niezależność mediów. Jak wynika z nowego raportu KE dotyczącego praworządności, wciąż jest to obszar, w którym jest dużo zagrożeń. Również Parlament Europejski wzywa kraje członkowskie do intensywnych wysiłków na rzecz wolności mediów i ochrony dziennikarzy.
Konsument
Wielu konsumentów rezygnuje z fast fashion. Pozytywne zmiany w branży zależeć będą głównie od podejścia marek

Przeciętny Europejczyk i Europejka każdego roku kupują prawie 26 kg tekstyliów, z czego pozbywają się ok. 11 kg – wynika z danych Parlamentu Europejskiego. Świadomość ekologiczna konsumentów wzrasta, co stopniowo przekłada się na ich decyzje zakupowe. Zdaniem przedstawicieli Fashion Revolution Polska odpowiedzialności za pozytywne zmiany w branży modowej nie można przerzucać wyłącznie na klientów. Wiele zależy bowiem od podejścia marek, ale też regulatorów.
Handel
Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.