Mówi: | Jakub Wesołowski |
Funkcja: | członek zarządu |
Firma: | Neptis |
Monitoring pojazdów flotowych coraz popularniejszy wśród firm. Pozwala chronić przed kradzieżą i monitorować pracę kierowców
Branża telematyki pojazdów rośnie w siłę. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów lokalizacji, firmy mogą w czasie rzeczywistym śledzić położenie poszczególnych pojazdów floty, a także kontrolować ich kluczowe parametry takie jak średnia prędkość, zużycie paliwa, czas pracy czy przebyty dystans. Systemy wykorzystujące aplikacje mobilne umożliwiają także prowadzenie dwustronnej komunikacji z kierowcami, która może posłużyć np. do ostrzegania o niebezpieczeństwach na drodze oraz nieprawidłowościach w funkcjonowaniu poszczególnych pojazdów.
Z badań przeprowadzonych przez Berg Insight wynika, że liczba aktywnych użytkowników systemów zarządzania flotą w najbliższych latach będzie rosła w tempie 15 proc. w skali roku. W 2022 roku urządzenia do monitoringu będą zamontowane w 15,6 mln pojazdów flotowych, z czego aż 9,1 mln trafi do samochodów funkcjonujących na terenie Europy Środkowej, Wschodniej oraz Rosji.
– Samochody we flotach są dzisiaj coraz droższe i szybsze. Pracownicy mają coraz więcej zadań, dlatego możliwość podglądu na sytuacje, gdzie samochody aktualnie się znajdują, z jakimi prędkościami się poruszają, czy pracownicy wykonali swoje zadania, czy też nie, czy ile kilometrów miesięcznie przejeżdżają, staje się dzisiaj standardem. GPS w samochodach nie jest niczym ekskluzywnym – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jakub Wesołowski, członek zarządu firmy Neptis.
Systemy telematyczne coraz częściej trafiają na pokład pojazdów służbowych. Pozwalają one operatorom flot samochodowych ograniczyć koszty oraz zwiększyć jej efektywność. Dzięki możliwości monitorowania pojazdów w czasie rzeczywistym, firma może na bieżąco i z dużą precyzją analizować położenie poszczególnych samochodów, a co za tym idzie – mieć realny wgląd w efektywność pracowników. Najbardziej zaawansowane systemy zbierają nawet tak szczegółowe informacje jak czas wyłączenia silnika oraz dane geolokalizacyjne miejsca zaparkowania pojazdu. Umożliwiają także generowanie raportów czasowych podsumowujących efektywność pracowników we wskazanym okresie rozliczeniowym.
Coraz większą rolę odgrywają też aplikacje mobilne. Pozwalają na bieżąco monitorować funkcjonowanie konkretnych pojazdów flotowych. Za ich pośrednictwem można sprawdzić m.in. trasę przebytą przez dany samochód czy monitorować faktury na paliwo. Oprogramowanie umożliwia także tworzenie subkont, dzięki czemu operator może monitorować to, w jaki sposób pojazd jest eksploatowany przez konkretnych użytkowników. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów, urządzenia wyposaża się w system montażu dyskretnego. Ułatwi on odnalezienie samochodu w przypadku kradzieży.
– Kiedyś była obawa o to, czy pracownika można monitorować. Dzisiaj w świecie nowoczesnych technologii, w ramach pójścia na pewien kompromis oddajemy część swojej prywatności za to, że mamy pewną wygodę i bezpieczeństwo. Montaż urządzeń do monitoringu pojazdów jest tak naprawdę dzisiaj czymś oczywistym i pewnym kompromisem między pracodawcą a pracownikiem – mówi ekspert.
Firma Verizon Connect postanowiła wyposażyć swój system telematyczny w funkcję geostref, usprawniających raportowanie pracy pojazdów funkcjonujących na konkretnym obszarze. Oprogramowanie na bieżąco monitoruje i analizuje pracę poszczególnych samochodów, dzięki czemu jest w stanie zaproponować utworzenie nowych geostref ułatwiających raportowanie funkcjonowania całej floty. System umożliwia także wyznaczanie celów biznesowych w oparciu o predefiniowaną walutę, potrafi także dostrzegać tendencje funkcjonowania poszczególnych rozwiązań, a co za tym idzie – przyspieszyć proces wdrażania decyzji, które umożliwią zwiększenie potencjalnych dochodów albo zmniejszenie strat.
Systemy telematyczne można także wykorzystać w procesie grywalizacji do motywowania pracowników. Aplikacja Eurofleet od Gannet Guard Systems rejestruje wszystkie przekroczenia prędkości i tworzy raporty cykliczne, które posłużą do wyłonienia najlepszych kierowców danego miesiąca. W ofercie firmy dostępne są także radiowe moduły lokalizacyjne GanTrack, które funkcjonują nawet w parkingach podziemnych i są odporne na działanie zagłuszarek standardowych lokalizatorów GPS, dzięki czemu znacząco utrudnią ukrycie pojazdu przez złodziei.
– Monitoring to przede wszystkim nadzór, możliwość śledzenia i sprawdzania, ale także możliwość tak naprawdę dbania o bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i floty samochodowej – wskazuje Jakub Wesołowski.
Według najświeższych danych policyjnych opisanych w raporcie firmy Gannet Guard Systems, w 2018 roku w Polsce doszło do 9215 zarejestrowanych przypadków kradzieży samochodów, o 827 mniej niż w 2017 roku. Złodzieje inwestują w najnowsze technologie. Są już w stanie zneutralizować immobiliser i wyłączyć autoalarm, obejść system bezkluczykowy, a nawet zagłuszają wbudowany system GPS. Firmy dostarczające tego rodzaju zabezpieczenia nieustannie ścigają się z przestępcami, by ich ochrona była nie do złamania.
Analitycy marketsandMarkets przewidują, że wartość globalnego rynku telematyki samochodowej w 2017 roku wyniosła 7,3 mld dol. Do 2022 roku wzrośnie ona do 18,4 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 20 proc.
Czytaj także
- 2024-10-03: Wstrzymanie dopłat do leasingu aut elektrycznych może zahamować na nie popyt. Większość firm odłoży zakup na przyszły rok
- 2022-08-24: Utrudniony dostęp do nowych aut wpływa na rynek carsharingu. Napędza zainteresowanie klientów, ale też spowalnia rozwój firm
- 2021-09-23: Kamery w samochodach coraz powszechniejsze. Do Polski wchodzi właśnie lider w produkcji takich urządzeń
- 2020-12-01: Za trzy lata 18 proc. firm będzie mieć elektryczne auta w swoich flotach. W dobie pandemii inwestują także w hulajnogi i rowery na prąd dla swoich pracowników
- 2019-11-07: Paliwo i eksploatacja dużych samolotów są zbyt drogie. Przewoźnicy coraz częściej wybierają mniejsze maszyny
- 2019-06-24: Aplikacje do nawigacji samochodowej coraz bardziej zaawansowane. Pozwala to na prezentowanie informacji o sytuacji na drogach w czasie rzeczywistym
- 2019-03-06: W Europie codziennie okradanych jest 50 ciężarówek. Ryzyko napadu pomagają ograniczyć nowoczesne rozwiązania
- 2019-01-22: Ubezpieczyciele szukają nowych dróg rozwoju. Nie uciekną od współpracy z młodymi, innowacyjnymi firmami
- 2019-01-10: Ubezpieczyciele zmieniają strategię sprzedaży. Nowym kierunkiem personalizacja ofert i cyfrowe kanały kontaktu z klientem
- 2018-12-20: Bez innowacji firmy ubezpieczeniowe przegrają walkę o klientów. Nowi gracze będą odbierać im rynek
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Prawo
UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień

Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.