Newsy

Monitoring pojazdów flotowych coraz popularniejszy wśród firm. Pozwala chronić przed kradzieżą i monitorować pracę kierowców

2019-06-05  |  06:00
Mówi:Jakub Wesołowski
Funkcja:członek zarządu
Firma:Neptis
  • MP4
  • Branża telematyki pojazdów rośnie w siłę. Dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów lokalizacji, firmy mogą w czasie rzeczywistym śledzić położenie poszczególnych pojazdów floty, a także kontrolować ich kluczowe parametry takie jak średnia prędkość, zużycie paliwa, czas pracy czy przebyty dystans. Systemy wykorzystujące aplikacje mobilne umożliwiają także prowadzenie dwustronnej komunikacji z kierowcami, która może posłużyć np. do ostrzegania o niebezpieczeństwach na drodze oraz nieprawidłowościach w funkcjonowaniu poszczególnych pojazdów.

    Z badań przeprowadzonych przez Berg Insight wynika, że liczba aktywnych użytkowników systemów zarządzania flotą w najbliższych latach będzie rosła w tempie 15 proc. w skali roku. W 2022 roku urządzenia do monitoringu będą zamontowane w 15,6 mln pojazdów flotowych, z czego aż 9,1 mln trafi do samochodów funkcjonujących na terenie Europy Środkowej, Wschodniej oraz Rosji.

    – Samochody we flotach są dzisiaj coraz droższe i szybsze. Pracownicy mają coraz więcej zadań, dlatego możliwość podglądu na sytuacje, gdzie samochody aktualnie się znajdują, z jakimi prędkościami się poruszają, czy pracownicy wykonali swoje zadania, czy też nie, czy ile kilometrów miesięcznie przejeżdżają, staje się dzisiaj standardem. GPS w samochodach nie jest niczym ekskluzywnym – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Jakub Wesołowski, członek zarządu firmy Neptis.

    Systemy telematyczne coraz częściej trafiają na pokład pojazdów służbowych. Pozwalają one operatorom flot samochodowych ograniczyć koszty oraz zwiększyć jej efektywność. Dzięki możliwości monitorowania pojazdów w czasie rzeczywistym, firma może na bieżąco i z dużą precyzją analizować położenie poszczególnych samochodów, a co za tym idzie – mieć realny wgląd w efektywność pracowników. Najbardziej zaawansowane systemy zbierają nawet tak szczegółowe informacje jak czas wyłączenia silnika oraz dane geolokalizacyjne miejsca zaparkowania pojazdu. Umożliwiają także generowanie raportów czasowych podsumowujących efektywność pracowników we wskazanym okresie rozliczeniowym.

    Coraz większą rolę odgrywają też aplikacje mobilne. Pozwalają na bieżąco monitorować funkcjonowanie konkretnych pojazdów flotowych. Za ich pośrednictwem można sprawdzić m.in. trasę przebytą przez dany samochód czy monitorować faktury na paliwo. Oprogramowanie umożliwia także tworzenie subkont, dzięki czemu operator może monitorować to, w jaki sposób pojazd jest eksploatowany przez konkretnych użytkowników. Dla zwiększenia bezpieczeństwa pojazdów, urządzenia wyposaża się w system montażu dyskretnego. Ułatwi on odnalezienie samochodu w przypadku kradzieży.

    – Kiedyś była obawa o to, czy pracownika można monitorować. Dzisiaj w świecie nowoczesnych technologii, w ramach pójścia na pewien kompromis oddajemy część swojej prywatności za to, że mamy pewną wygodę i bezpieczeństwo. Montaż urządzeń do monitoringu pojazdów jest tak naprawdę dzisiaj czymś oczywistym i pewnym kompromisem między pracodawcą a pracownikiem – mówi ekspert.

    Firma Verizon Connect postanowiła wyposażyć swój system telematyczny w funkcję geostref, usprawniających raportowanie pracy pojazdów funkcjonujących na konkretnym obszarze. Oprogramowanie na bieżąco monitoruje i analizuje pracę poszczególnych samochodów, dzięki czemu jest w stanie zaproponować utworzenie nowych geostref ułatwiających raportowanie funkcjonowania całej floty. System umożliwia także wyznaczanie celów biznesowych w oparciu o predefiniowaną walutę, potrafi także dostrzegać tendencje funkcjonowania poszczególnych rozwiązań, a co za tym idzie – przyspieszyć proces wdrażania decyzji, które umożliwią zwiększenie potencjalnych dochodów albo zmniejszenie strat.

    Systemy telematyczne można także wykorzystać w procesie grywalizacji do motywowania pracowników. Aplikacja Eurofleet od Gannet Guard Systems rejestruje wszystkie przekroczenia prędkości i tworzy raporty cykliczne, które posłużą do wyłonienia najlepszych kierowców danego miesiąca. W ofercie firmy dostępne są także radiowe moduły lokalizacyjne GanTrack, które funkcjonują nawet w parkingach podziemnych i są odporne na działanie zagłuszarek standardowych lokalizatorów GPS, dzięki czemu znacząco utrudnią ukrycie pojazdu przez złodziei.

    – Monitoring to przede wszystkim nadzór, możliwość śledzenia i sprawdzania, ale także możliwość tak naprawdę dbania o bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i floty samochodowej – wskazuje Jakub Wesołowski.

    Według najświeższych danych policyjnych opisanych w raporcie firmy Gannet Guard Systems, w 2018 roku w Polsce doszło do 9215 zarejestrowanych przypadków kradzieży samochodów, o 827 mniej niż w 2017 roku. Złodzieje inwestują w najnowsze technologie. Są już w stanie zneutralizować immobiliser i wyłączyć autoalarm, obejść system bezkluczykowy, a nawet zagłuszają wbudowany system GPS. Firmy dostarczające tego rodzaju zabezpieczenia nieustannie ścigają się z przestępcami, by ich ochrona była nie do złamania.

    Analitycy marketsandMarkets przewidują, że wartość globalnego rynku telematyki samochodowej w 2017 roku wyniosła 7,3 mld dol. Do 2022 roku wzrośnie ona do 18,4 mld dol. przy średniorocznym tempie wzrostu na poziomie 20 proc.

    Czytaj także

    Transmisje online

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Energia i klimat dla samorządów lokalnych

    XXXI Welconomy Forum in Toruń

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Venture Cafe Warsaw

    Bankowość

    Banki przypominają dziś firmy softwarowe. Ich funkcjonowanie coraz bardziej oparte na nowych technologiach

    Sektor bankowy będzie w nadchodzących kilku latach jednym z największych beneficjentów wykorzystania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego na szeroką skalę – prognozuje SAS. Eksperymentowanie i poszukiwanie rozwiązań w tym obszarze jest zatem niezwykle istotne, aby wykorzystać potencjał w pełni. Właśnie zakończył się Globalny Hackaton ING, w którym wzięło udział ponad 2,6 tys. programistów i koderów z całego świata. – W ING ciągle stawiamy sobie nowe wyzwania i szukamy sposobów na udoskonalanie naszych procesów. Dzięki takim inicjatywom jak ta możemy eksperymentować, tworzyć nowe rozwiązania, wymieniać się wiedzą i inspirować  mówi Sławomir Soszyński, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego odpowiedzialny za Pion Tech i bezpieczeństwo IT.

    Transport

    Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie

    Tylko 17 proc. samochodów elektrycznych sprzedawanych w Europie to pojazdy kompaktowe z tańszego segmentu B – wynika z raportu organizacji Transport & Environment (T&E). W latach 2018–2023 w segmencie kompaktowym (A i B) wprowadzono jedynie 40 modeli w pełni elektrycznych w porównaniu do 66 modeli dużych i luksusowych (D i E). Koncentracja na dużych samochodach premium sprawia, że średnia cena aut elektrycznych jest wciąż wysoka, a producenci hamują w ten sposób masowe wejście pojazdów elektrycznych na rynek.

    Ochrona środowiska

    Sprzedaż pomp ciepła spadła o 1/3. Branża liczy na odbicie dzięki aktywnej polityce rządu

    Ubiegły rok nie był udany dla branży urządzeń grzewczych – przyznaje Polska Organizacja Rozwoju Technologii Pomp Ciepła (PORT PC). Sprzedaż w tym sektorze spadła o ponad 30 proc., a w przypadku domów jednorodzinnych o około 40 proc. Prezes zarządu tej organizacji liczy na aktywną politykę rządu. Wśród możliwych rozwiązań wymienia m.in. wprowadzenie specjalnej taryfy dla pomp ciepła oraz obniżenie VAT–u na energię elektryczną. Ocenia, że przy sprzyjających okolicznościach sprzedaż pomp ciepła w 2024 roku może wzrosnąć o 20 proc.

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.