Newsy

Moduły fotowoltaiczne są już ultralekkie, kolorowe, a nawet przezroczyste. Mogą być stosowane niemal wszędzie, także zamiast okien

2020-01-13  |  06:00

National Oceanic and Atmospheric Administration szacuje, że do Ziemi dociera 173 tys. terawatów energii słonecznej. To ponad 10 tys. razy więcej niż całkowite dzienne zużycie energii na świecie. W związku z tym na rynku pojawia się coraz więcej innowacyjnych rozwiązań fotowoltaicznych. Trwają prace nad drogami słonecznymi i pojazdami napędzanymi wyłącznie energią słoneczną. Zmieniają się też same panele fotowoltaiczne – na bardziej wydajne, a przy tym ultralekkie i cienkie. Fotowoltaiczne szyby grzewcze zapobiegają natomiast zamarzaniu i roztapiają śnieg.

– Innowacje na rynku fotowoltaicznym to przede wszystkim kolorowe moduły fotowoltaiczne przeznaczone dla odbiorców detalicznych. Prosumenci mogą wybrać moduły w dowolnej barwie. Dzisiaj większość firm oferuje tradycyjne moduły w barwie niebieskiej i czarnej, sprzedawane jako tzw. full black – mówi agencji Newseria Innowacje Dawid Cycoń, prezes zarządu ML System.

Kolorowe moduły fotowoltaiczne są estetyczne, a przy tym dopasowują się do projektu domu. Mogą być stosowane nie tylko na dachach, ale także zadaszeniach tarasowych i miejscach parkingowych, tzw. carportach. Dobrym miejscem na zastosowanie kolorowej fotowoltaiki są także fasady budynków. Na rynku dostępne są moduły, gdzie do tworzenia barw na ich szklanych powierzchniach wykorzystano cyfrowy druk ceramiczny. Firmy z branży oferują także wysokowydajne moduły, które zmieniają kolor w zależności od kąta padania światła.

– W budynkach użyteczności publicznej już teraz montowane są moduły fotowoltaiczne, będące jednocześnie szybą, w której warstwa aktywna jest zupełnie przeźroczysta, tj. niewidoczna dla ludzkiego oka, a generuje darmową energię elektryczną ze słońca. Innowacje w postaci kolorowych modułów fotowoltaicznych to przede wszystkim ultracienkie warstwy na szkle, które powodują zmianę barwy paneli bez straty wydajności – wskazuje Dawid Cycoń.

Niedawno zespół naukowców z Chin i Szwecji stworzył nowy materiał, który wytwarza energię elektryczną z oświetlenia otoczenia. Organiczne ogniwo fotowoltaiczne, wytwarzane przy użyciu mieszanki składników na bazie węgla, pochłania fale świetlne. Jest przy tym wyjątkowo elastyczne i lekkie. Można je więc stosować na wielu powierzchniach – nie tylko jako aplikacje na ścianach i oknach.

Energia słoneczna jest coraz częściej wykorzystywana także przez biznes.

Firmy szukają przede wszystkim wysokowydajnych i ultralekkich modułów fotowoltaicznych. Dzisiaj moduł fotowoltaiczny zamiast 2025 kg może ważyć 7 kg, dzięki czemu znajdzie zastosowanie w lekkich zabudowach, w halach przemysłowych czy produkcyjnych, które najczęściej nie są przystosowane do dodatkowych obciążeń – przekonuje Dawid Cycoń.

W Polsce prawa ochronne na nowe wzory użytkowe dla szyb izolowanych termicznie z wykorzystaniem ultralekkiego szkła otrzymała firma ML System. Takie panele są bardzo lekkie, co pozwala znacznie obniżyć koszty, a przy tym wykorzystać fotowoltaikę znacznie częściej, w różnych budynkach - nie tylko na dachach, lecz także ścianach czy zamiast okien.

– W przypadku ultralekkich modułów fotowoltaicznych stosujemy szkło hartowane metodą wymiany jonowej. Szkło o grubości 34 mm hartowane tradycyjną metodą termiczną zastępujemy niespełna 1 mm warstwą szkła .Dzięki temu uzyskujemy produkt trzykrotnie lżejszy, więc nie powodujemy dodatkowych obciążeń na dachach – tłumaczy ekspert.

Według  National Oceanic and Atmospheric Administration do Ziemi dociera 173 tys. terawatów energii słonecznej, czyli ponad 10 tys. razy więcej niż całkowite dzienne zużycie energii na świecie. Dlatego nie brakuje rozwiązań, które wykorzystują energię słoneczną niemal w każdej dziedzinie życia. Trwają prace nad farbą słoneczną, która będzie wychwytywać energię słoneczną i zamieniać ją w elektryczność. Powstają samochody napędzane wyłącznie energią słoneczną. W 2016 roku w USA, w Sandpoint w stanie Idaho, powstała pierwsza słoneczna droga pokryta panelami słonecznymi.

Panele są coraz bardziej wytrzymałe, a przy tym lekkie, mają więc coraz więcej zastosowań.

– Można zastosować technologię fotowoltaiczną, która oprócz tego, że daje darmową energię, to jeszcze pozwala topić śnieg. Już dzisiaj np. montowane są estetyczne fasady wentylowane, które generują energię, jednocześnie zacieniając budynek. Z zewnątrz nie widać, że jest to fotowoltaika. Takie moduły mogą mieć dowolną barwę i wzór – wymienia Dawid Cycoń.

Według analityków MarketsandMarkets światowy rynek fotowoltaiki ma osiągnąć w tym roku wartość blisko 346 mld dolarów.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

CES 2020

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Technologie

W ciągu pięciu lat w Polsce pojawią się superszybkie lewitujące pociągi. Polacy opracowują pojazdy mogące poruszać się z prędkością 415 km/h po obecnej infrastrukturze

Pociągi bez maszynisty czy napędzane wodorem mogą być przyszłością transportu kolejowego. Innym rozwiązaniem, testowanym już w części krajów, mogą być pociągi-pociski. Nie jeżdżą, a raczej lewitują nad torami, i rozwijają prędkość kilkuset kilometrów na godzinę. Innowacyjna kolej magnetyczna wykorzystuje korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Polacy opracowali również nowatorski projekt pociągu Magrail, który będzie mógł poruszać się po istniejącej już infrastrukturze z prędkością nawet do 415 km/h.

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Kosmos i lotnictwo

Prezes ULC: Coraz większa liczba dronów i podniebnych taksówek wymaga zapewnienia bezpieczeństwa. Wkrótce w życie wejdą nowe unijne przepisy

Firma konsultingowa Roland Berger  szacuje, że do 2050 roku w użyciu może być nawet 100 tys. dronów pasażerskich. Uber z kolei chce do 2023 roku obsługiwać latające taksówki. Niemiecki Volocopter niedawno zaprezentował zaś pierwszy na świecie port powietrznych taksówek. Szersze wykorzystanie podniebnego transportu może stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego. – Potrzebny jest system kontroli ruchu powietrznego działający wspólnie ze służbami publicznymi oraz większa świadomość społeczna – ocenia Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.