Newsy

Mobile World Congress w Barcelonie: Pierwszy na świecie ekspres do kawy sterowany wzrokiem. Technologia sprawdzi się także w medycynie czy transporcie

2021-07-02  |  06:05

Śledzenie wzroku to jedna z kluczowych technologii nowej interakcji człowiek–komputer. Obserwacja i rejestracja zachowań oczu, takich jak rozszerzenie źrenic i ruch gałek, jest już wykorzystywana przez część inteligentnych urządzeń. To właśnie za pomocą ruchu gałek ocznych porozumiewają się osoby z poważnym upośledzeniem ruchowym. Śledzenie wzroku może też znacznie ułatwić życie, zwłaszcza w dobie pandemii. Hiszpańska firma opracowała pierwszy ekspres do kawy sterowany ruchem oka, ale zastosowanie tej technologii znacznie wykracza poza tę dziedzinę. 

Największym obszarem wzrostu w zakresie eye-trackingu są testowanie zachowań konsumentów oraz badania i rozwój produktów. Technologię tę wykorzystują firmy motoryzacyjne i  transportowe, bazują na nich również symulatory lotów czy jazdy. Dzięki śledzeniu ruchu gałek ocznych mogą także porozumiewać się osoby z ciężkim upośledzeniem ruchowym.

Śledzenie wzroku może też ułatwić życie, zwłaszcza w czasie pandemii. Hiszpańska firma opracowała pierwszy ekspres do kawy sterowany właśnie ruchem gałek ocznych.

– Prezentujemy innowacyjne zastosowanie śledzenia ruchów gałek ocznych do zamawiania kawy. Nawiązaliśmy współpracę z firmą Azkoyen, która jest producentem automatów do kawy. Naszym celem jest pokazanie, że technologię śledzenia ruchu gałek ocznych można wykorzystać w bardzo prosty, intuicyjny sposób – mówi agencji informacyjnej Newseria Innowacje podczas Mobile World Congress 2021 Ane Arzamendi, menedżer produktu w firmie Irisbond, która opracowała technologię śledzenia ruchu gałek ocznych.

Ekspres wykorzystuje technologię śledzenia wzroku opartą na podczerwieni, która sprawdza, na którym miejscu skupia wzrok użytkownik. Wystarczy przez kilka sekund patrzeć na ikonkę z wybraną kawą, a następnie spojrzeć na przycisk, by zaakceptować lub anulować zamówienie. Na razie urządzenie jest prototypem, ale firma chce wprowadzić takie ekspresy na rynek.

–  Technologia jest gotowa, SDK i API są przygotowane do szybkiej i prostej integracji. Jedynym wyzwaniem jest znalezienie firmy lub zastosowania, które pozwoli nam wejść na rynek i go zmienić – wskazuje Ane Arzamendi.

Jak przekonuje przedstawicielka firmy Irisbond, sama technologia ma jednak znacznie więcej zastosowań.

–  Chcemy pójść o krok dalej – wyzwaniem jest przeniesienie tych rozwiązań na rynek masowy – interakcja analogiczna do głosowej lub dotykowej, ale z wykorzystaniem ruchu gałek ocznych – podkreśla.

Śledzenie wzroku, co pokazują badania, może się okazać przyszłością innowacyjnych rozwiązań. Naukowcy z Uniwersytetu w Michigan wykorzystali pomiary śledzenia gałek ocznych w symulowanym środowisku kierowcy, aby przewidzieć czas i reakcję, gdy zachodzi konieczność przejęcia kontroli nad pojazdem autonomicznym. Uczestnicy musieli nieoczekiwanie przejąć kontrolę w różnych scenariuszach jazdy miejskiej, podczas gdy innym razem wykonywali zadanie pamięci wzrokowej.

Śledzenie wzroku w badaniach opieki zdrowotnej wykracza poza badanie interakcji urządzeń medycznych. Niedawne badanie wykazało, że może być stosowane do oceny preferencji wzrokowych wśród osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

– Technologia znajdzie zastosowanie w różnych maszynach, na przykład w interakcji z ekranami. Ich działanie nie będzie się opierać wyłącznie na śledzeniu ruchu gałek ocznych czy tylko na głosie. Będziemy mieli maszyny łączące w sobie wszystkie te metody, dostosowane do potrzeb poszczególnych użytkowników, aby osiągnąć najbardziej naturalny sposób interakcji – przekonuje Ane Arzamendi.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Prawo

Pediatrzy: Słodkie e-papierosy nie są przebadane. Państwo musi przejąć inicjatywę w sprawie kontroli ich jakości

Co trzeci uczeń pierwszą styczność z nikotyną miał w wieku 13 lat. Dla 70 proc. pierwszym w życiu wyrobem z nikotyną był e-papieros. Wśród uczniów używających obecnie nikotyny najwięcej, bo 80 proc., używa e-papierosów, najczęściej o słodkich smakach – wynika z badań CBOS. W dodatku z badań wynika, że zakaz sprzedaży takich produktów niepełnoletnim jest skutecznie omijany. Polskie Towarzystwo Pediatryczne, wspierane przez lekarzy innych specjalności, apeluje do premiera o wycofanie ze sprzedaży smakowych e-papierosów z nikotyną i bez niej. Zwłaszcza słodkie substancje smakowe dodawane do e-liquidów dla osiągnięcia atrakcyjnego smaku wciąż nie są wystarczająco przebadane  alarmują toksykolodzy.

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.